Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 19:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooie vac form canopy. Blijft een kunst om dat mooi uit te snijden. Ik heb dat wel eens op industrieel niveau gedaan waarbij we gebruik maakte van speciaal ontworpen stansmessen en dan nog was het een gedoe om dat precies goed te krijgen. Respect. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Silenoz schreef:
dat ziet er retestrak werk uit...
markie schreef:
Dat begint een mooi vliegtuig te worden Deef. Leuk de toevoegingen aan het onderstel, dan is 1:48 toch een beetje vergevingsgezinder.
Dankje Sil, maar wat Mark inderdaad zegt, 1:48 is wel lekker vergevingsgezind.

david schreef:
Die wielen zijn echt beter geworden zo. Jammer van het glaswerk in de doos. Tauro biedt uitkomst :brouw:
jeroen_R90S schreef:
Mooi gedaan!
Hoe heb je dat glaswerk zo netjes uit van het vacu-ondergronde los gekregen?
Bert Takken schreef:
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. bij mij is dat vaak frutten en bidden
Klaasdebouwer schreef:
Mooie vac form canopy. Blijft een kunst om dat mooi uit te snijden. Ik heb dat wel eens op industrieel niveau gedaan waarbij we gebruik maakte van speciaal ontworpen stansmessen en dan nog was het een gedoe om dat precies goed te krijgen. Respect. :brouw:
Dankjulliewel! Het was de eerste keer dat ik met een vacuform canopy aan de slag moest dus ik was ook wel een beetje huiverig. Ik heb eerst met een heel klein scherp schaartje uit de borduurkist van mijn vriendin de delen losgeknipt. Hierbij was het natuurlijk handig dat de delen al los van elkaar in één vorm zaten. Vervolgens de delen iets dichter bij de randen schoon geknipt, en daarna gewoon schuren met schuursticks, totdat ik bij de randen aangekomen was.

tsjopper bob schreef:
Eén woord: Verzorgd !
Dankje René :D

fvdm schreef:
Mooi werk Deef, het ziet er allemaal verzorgd uit. Alleen de torsiearm lijkt in mijn ogen wat dik maar dat kan ook komen door het kleurverschil in het plastic.
Dankje! Ik heb hiervoor een Evergreen H-profieltje uit de stash gepakt, dus het zou best wel wat grover kunnen zijn dan dat bijvoorbeeld een PE onderdeeltje had geweest. Maar ik denk dat het op de foto ook wel wat dikker overkomt inderdaad als ik zo eens kijk.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 0:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knappe vorderingen.
Strak in de primer.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dankje Thiery!

Poeh, al weer een tijdje geleden sinds de laatste update. Er gebeurt genoeg aan de Tony, maar steeds weinig tijd om er even rustig voor achter de laptop te gaan zitten.
Die tijd maken we er maar even voor dan!

We waren gebleven bij de Hien in matzwarte primer. Ik heb al een paar goede ervaringen met het spuiten van markeringen vóór de eigenlijke paintjob.
Bij de zowel de Mustang als (deels) bij de Fokker T.V heb ik dit toegepast. Het voordeel van eerst de markeringen spuiten is dat je er rustig op los kan masken zonder risico een zorgvuldig aangebrachte verflaag te beschadigen. Je kan het model nog overal aanraken, maar ook nog in alle standen neerleggen. Uiteraard moeten dan ook weer de markeringen afgeplakt worden als het "grote" spuitwerk begint, maar ik heb ook ondervonden dat een beschadigde marking bijwerken vele malen makkelijker gaat zonder dat het erg opvalt.

U leest, mijn aanvalsplan ligt vast. Vandaar dat we eerst wat wit aan gaan brengen op de plaatsen die voorzien gaan worden van markeringen, zoals de staart:

photo 564357

De flaps waren van doek, een ander materiaal dus als de rest van het airframe. Detail van ribben ontbrak, dus wilde ik dit eens proberen te simuleren met spuitwerk.
Dat betekende dus eerst afplakken met dunne streepjes mask (0,3mm):

photo 564355

photo 564356

Dit vervolgens nog een keer met een donkere kleur gespoten, en toen konden de streepjes er weer af:

photo 564359

Vervolgens weer wit er overheen, en het subtiele resultaat was zichtbaar:

photo 564358

photo 564361

Waar ik vooral blij mee ben is dat het er uitziet als verschillende materialen, terwijl het wel beide dezelfde kleur is.
Wat er uiteindelijk zichtbaar van is, wachten we maar weer even af :mrgreen:

Toen was het tijd voor het "echte" masken. Had ik trouwens al gezegd welke versie ik ging maken?
Ik kwam dit schema van de nr. 27 van het 56th Sentai, 1st Chutai tegen, verklaard de reeds gespoten witte vlakken waarschijnlijk ook :wink: :

photo 564360

Dus een goede vriend gevraagd hier masks voor te snijden. De 27 is een iets ander lettertype geworden, maar dat maakt me niet zoveel uit, aangezien de Japanners daar ook niet echt richtlijnen voor hadden. Verder zie je op de foto nog wat maskingtape, maskingsheets en de cirkelsnijder van DSPIAE, een erg fijne tool die ik nu al een tijdje naar tevredenheid gebruik.

Goed, masken geblazen dus. Cirkels gesneden, deze eerst op positie geplakt, en vervolgens de contradelen er omheen geplakt om het netjes er op te krijgen:

photo 564362

photo 564363

Toen rood gespoten. Eerst met RLM23 rood de kleur opgebouwd en vervolgens met "Blood red" wat diepte aangebracht:

photo 564364

photo 564365

En zoals gezegd was het toen weer tijd verder af te plakken:

photo 564366

photo 564370

De mask van het kenmerk van de 56th Sentai ook aangebracht. Dat deze wit was betekende dat het om de 1st Chutai ging. (Sentai = Air group, Chutai = Squadron).
De witte band die ik op bovenstaande foto ook afgeplakt heb geeft aan dat het om een "fighting unit" ging.
Deze, en meer interessante info hierover, is te lezen op deze site: pmcn.de - Japanese Aircraft Colors

Nu we toch zo lekker met kleurtjes bezig zijn, de leading edges waren ook al aan de beurt:

photo 564369

En met de eerder ook gebruikte 0,3mm masking streepjes de lijntjes afgeplakt van de "niet op lopen" delen:

photo 564368

photo 564367

Nou zo was het wel weer even genoeg. Ondertussen staat de onderkant al in de zwarte glansprimer, als voorbereiding voor de metal onderzijde..
Maar dat is voor volgende keer!

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 7:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Mooie cirkelsnijder, maar dat mag ook wel voor dat geld :lol: Ik had hem net voor de aardigheid even opgezocht en me snel een hoedje geschrokken en me afgevraagd hoe dat malle ding nou werkt.
De markeringen zitten er, zoals altijd, weer goed op. Mooi rond en niet meer teveel aan doen. Ook die ribben komen nu nog mooi naar voren, maar is altijd maar de vraag wat je er nog van terug kunt gaan zien natuurlijk.
Het begint in ieder geval al een mooi beestje te worden.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ow wauw! Nou ik heb hier 1,5 jaar geleden nog 2 tientjes inclusief verzenden voor neergelegd. De prijzen waar hij nu te koop voor staat had ik hem ook nooit voor gekocht hoor :lol:
De binnenring draait in de buitenring en in het midden zit een mesje dat doormiddel van een veertje heel lichtjes op de ondergrond drukt. Zo draai je het mesje in een paar rondgangen door de mask laag van de sheet heen, zonder ook gelijk de backing door te snijden.

Edit: onnodige quote zelf maar weggehaald

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op do 15 sep, 2022 22:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Bijzonder ding, maar als het maar mooi werkt is het fijn toch. Wel heel duur nu inderdaad, maar mooi dat jij hem toen nog wel voor een normale prijs hebt kunnen kopen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat ziet het er toch weer rete goed en strak uit Deef.
En nu het groen erop.

Deef schreef:
Ow wauw! Nou ik heb hier 1,5 jaar geleden nog 2 tientjes inclusief verzenden voor neergelegd.

Toen Ali nog betaalbaar was zeker :lol:



Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Ziet er allemaal weer strak uit Deef, super.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi spuitwerk hoor. Dat doek op de stuurvlakken is heel goed gelukt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement