Ik heb er even over zitten denken hoe ik de bovenvleugel zou samenbouwen. Ik wilde dit keer geen gebuik maken van de Aeroclub tweedekker samenbouw mal, dus alleen gebuik maken van de in de kit aanwezige vleugelstijlen. Het leek het beste om dan te beginnen met de korte cabane stijlen tussen romp en vleugel. Eerst een malletje gemaakt met een gatenpatroon zoals dat in de bovenvleugel zat. Daarna de stijlen zo goed mogelijk loodrecht op het ondervlak van de bovenvleugel gelijmd.

Daarbij viel het al op de te breedte van de romp marginaal kleiner was dan de afstand van de gaten in de bovenvleugel. Bij het passen van de bovenvleugel op de romp bleek dat de cabane stijlen veel te lang waren. Dat had ik natuurlijk al eerder kunnen constateren als ik alles netjes opgemeten had. Dus de stijlen weer van de vleugel gesloopt en de gaatjes opnieuw uitgeboord. Nieuwe volgorde: eerst de lange vleugelstijlen lijmen op de ondervleugel.

Steeds netjes uitgelijnd ten opzichte van het vleugeloppervlak; volgens de foto's staan de stijlen daar loodrecht op. De bovenvleugel heb ik gebruikt om er voor te zorgen dat de onderlinge afstand van de stijlen correct was en dat beide vleugels parallel aan en precies boven elkaar stonden. Toen de boel droog was, de bovenvleugel gemonteerd.

Ik moet nog eens goed checken of het kielvlak wel recht staat, op de foto's lijkt het iets scheef te staan.
Hierna heb ik trial and error de cabane stijlen ingekort, en dat was niet marginaal.

Stuk voor stuk gemonteerd. In het vooraanzicht klopt dat ongeveer.

Van opzij hellen ze naar achteren, de gaatjes in de bovenkant van de romp corresponderen niet goed met die in de bovenvleugel.

Mogelijk komt dit doordat de kit eigenlijk de Mark 3 is. Wel, het zij zo. Ook heeft de bovenvleugel een vrij grote instelhoek. De oorzaak hiervan is dat de bovenkant van de vleugels profiel heeft, terwijl de onderkant vlak is. En de vleugelstijlen zijn allemaal even lang. De kit is dus niet erg precies wat dit betreft. Of je moet er nog meer werk in steken om alles kloppend te krijgen.
Rob
http://www.hollandaircraft.nl/Nu bezig met de upgrade van de masters voor de 1/72 kit van de Koolhoven F.K.46 aerobatic, de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de master voor een 1/72 kit van de Pander E.