Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste mensen,

na een hele tijd afwezig te zijn geweest (een verhuis) ben ik terug voor een nieuwe start te maken in modelbouwland. Nu, een nieuwe grote modelbouwkamer rijker kan ik er weer volop tegenaan gaan, en, dus bij deze wil ik graag mijn nieuwe project aan jullie voor stellen.

De 1/48 Hasegawa Phantom FG.1 'Black Mike'

photo 564695

Ondertussen is dit al een oude kit (1991), maar met de juiste referentie en middelen gaan we proberen er een beauty van te maken.

De referentie die ik ga gebruiken.

photo 564693

De kit word vergezeld van de nodige aftermarket, zoals een Aires resin cockpit, Aires resin exhausts en masks van New Ware.

We beginnen zoals vaak met de cockpit en meteen steken problemen met de Aires resin cockpit al de kop op... :oops:
De Aires cockpit-tub blijkt voor geen meter te passen in de romp. Hoe ik het ook draai of keer, en na bijna de overtollige resin weg te schuren, inclusief de noodzakelijke details en cockpit-vloer blijkt de cockpit nog steeds geen match te vinden met de romp-helften. Bij deze einde verhaal van de Aires resin cockpit.................of misschien toch niet?.........

Ik heb dan ook besloten om een huwelijk te voorspoedigen tussen onderdelen van de Aires cockpit en de kit cockpit-tub. Ik ga dus de kit cockpit-tub gebruiken en deze voorzien van de Aires details die ik zal verwijderen van de resin cockpit-tub.

De kit cockpit ziet er naar huidige normen zeer spartaans uit, dus heeft deze echt wel de nodige zorg nodig om tot een realistisch resultaat te komen.

photo 564694

Je ziet meteen het verschil., en op deze manier gaan we verder.

photo 564696

photo 564697

na heel wat werk, blijft er van de Aires cockpit maar weinig over meer.....

photo 564698

photo 564699

photo 564700

photo 564701

photo 564702

photo 564703

photo 564704

Na wat uurtjes werk en bij het uploaden van enkele foto's naar mijn pc merk ik een grove en vooral domme fout op van mijne t'wege :roll:

photo 564705

photo 564706

Laat het ons houden op een moment van zwakte.......... :lol: :lol:

De schietstoelen van Aires heb ik behouden.

photo 564707

En meteen heb ik het nodige detail verder aangebracht zoals Aires details en scratch koperen bedrading.

photo 564708

Het foutje heb ik ook recht gezet

photo 564709

Alles nog eens rustig gepast in de romp voor het spuitwerk.

photo 564710

photo 564711

photo 564713

photo 564712

En dan alles in gereedheid gebracht voor het schilderwerk.

photo 564714

photo 564715

photo 564716

photo 564717

Ziezo, volgende updat betreft het detail schilderwerk.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Flinke klus en ja die Aires is niet perse pasklaar. De Hasegawa kit is wel een mooie basis. Heb daar ooit een E versie van gebouwd maar dat was wel eind jaren 80. :D

Veel plezier.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 12:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Proficiat met je nieuwe hobbyruimte.
Veel bouwplezier (opnieuw) gewenst.

Mooi model heb je gekozen voor de herstart.
Zal alvast een knappe cockpit worden.

Succes!

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk met het verbeteren van die cockpit.. het betere knip en plakwerk (uiteindelijk toch ;-) )

Heeft deze dan de bredere achterzijde voor de iets grotere motoren?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Hey Danny,

leuk te zien dat we weer van wat fraai freubelwerk van jouw hand mogen gaan genieten. En dan ook nog een Phabulous Phantom !!! Een beetje vreemd om te zien dat je ervoor hebt gekozen om de AIRES cockpit-set niet volledig te gebruiken maar ik ga ervan uit dat dat met "pas-problemen" te maken heeft...???

Voor wat het waard is:
De "inverted V-shaped" riemen op de rug-kussens van de plof-stoelen zijn niet correct geplaatst. Ik neem aan dat deze met CA zijn aangebracht en in dat geval kun je ze wellicht nog met de-bonder los krijgen om ze correct te plaatsen...

Anyhoe, veel plezier met deze rakker en ik ben benieuwd hij je de volledig zwarte finish wat leven gaat inblazen. Iets waar ik momenteel ook mijn hoofd over breek daar ik "VANDY 1" op de werkbank heb liggen...

@Silenoz:
Deze Has-doos heeft inderdaad de bredere "heupen" aan de achterzijde van de romp. Tevens heeft Mr Gawa-san eraan gedacht dat de gehele romp een stuk breder moet zijn. Dit heeft geresulteerd in een compleet nieuwe doos om alle karakteristieken van de "K/M" tot haar recht te laten komen. Revell heeft deze doos overigens eveneens in het verleden uitgebracht tegen een ietwat zachter prijsje...

https://www.scalemates.com/kits/revell- ... 2--1181822

Instructions:

https://www.scalemates.com/products/img ... ctions.pdf


Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Klaasdebouwer schreef:
Flinke klus en ja die Aires is niet perse pasklaar. De Hasegawa kit is wel een mooie basis. Heb daar ooit een E versie van gebouwd maar dat was wel eind jaren 80. :D

Veel plezier.


Dank u.......en ja inderdaad, al geeft de kit zijn ouderdom prijs, het is en blijft een goede basis om een prachtig model te verkrijgen. :brouw:

Citaat:
Proficiat met je nieuwe hobbyruimte.
Veel bouwplezier (opnieuw) gewenst.

Mooi model heb je gekozen voor de herstart.
Zal alvast een knappe cockpit worden.

Succes!


Dank u. Ik loop er een beetje in verloren daar alles een nieuw plaatsje heeft gekregen, maar dat komt wel goed na een poos. :D :D

Citaat:
Knap werk met het verbeteren van die cockpit.. het betere knip en plakwerk (uiteindelijk toch ;-) )

Heeft deze dan de bredere achterzijde voor de iets grotere motoren?


Dank u. Inderdaad, soms was het wel wat passen en meten, maar uiteindelijk heb ik alles toch mooi passend gekregen, dus nu op naar het schilderwerk.

Ik zie juist dat Ruud al geantwoord heeft op uw vraag :) :)

Citaat:
leuk te zien dat we weer van wat fraai freubelwerk van jouw hand mogen gaan genieten. En dan ook nog een Phabulous Phantom !!! Een beetje vreemd om te zien dat je ervoor hebt gekozen om de AIRES cockpit-set niet volledig te gebruiken maar ik ga ervan uit dat dat met "pas-problemen" te maken heeft...???


Beste Ruud, inderdaad zoals ik in mijn vorige post al aangaf past de Aires kit voor geen meter........ :? :? :?

Citaat:
Voor wat het waard is:
De "inverted V-shaped" riemen op de rug-kussens van de plof-stoelen zijn niet correct geplaatst. Ik neem aan dat deze met CA zijn aangebracht en in dat geval kun je ze wellicht nog met de-bonder los krijgen om ze correct te plaatsen...


Deze riemen zijn geplaatst volgens de instructies, maar zijn niet de juiste riemen voor een RAF Phantom. Ik schenk er echter geen verdere aandacht aan buiten het schilderwerk daar er achteraf toch niet veel van te zien zal zijn.

Citaat:
Anyhoe, veel plezier met deze rakker en ik ben benieuwd hij je de volledig zwarte finish wat leven gaat inblazen. Iets waar ik momenteel ook mijn hoofd over breek daar ik "VANDY 1" op de werkbank heb liggen...


Om eerlijk te zijn Ruud, daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar. Daar ben ik op het moment mijn hoofd over aan het breken....... :lol: :lol: :lol:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi project om weer op te starten. De pas-problemen met Aires lees ik wel vaker maar om de onderdelen zo te gebruiken is wel een mooie optie.

Het zwart kun je wat levendiger gaan maken door er blauw aan toe te voegen, dan gaat het hele zwarte eraf.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
fvdm schreef:
Mooi project om weer op te starten. De pas-problemen met Aires lees ik wel vaker maar om de onderdelen zo te gebruiken is wel een mooie optie.

Het zwart kun je wat levendiger gaan maken door er blauw aan toe te voegen, dan gaat het hele zwarte eraf.


Beste Ferry, sorry voor mijn late antwoord.......

Bedankt voor de tip aangaande de zwarte kleur, dit ga ik zeker eens proberen. :brouw:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement