Deze staat al geruime tijd hoog op mijn bouwlijst.
Wat mij weerhield was de staat waarin de decals zich bevonden en het afplakwerk voor de cockpit.
Vrij snel heb ik een maskeersetje op de kop kunnen tikken, maar Airfix heeft decals geen meer in voorraad, dus ben ik de afgelopen jaren blijven speuren.
Eindelijk gevonden en in mijn bezit!
Tijd om deze op de hobbymat te leggen.
Heerlijk lichtblauw plastiek
De oude en "nieuwe" decals.
De BV 141 was één van de meest bijzondere toestellen dat tijdens WO2 heeft rond gevlogen.
In 1937 lanceerde RLM een oproep voor een éénmotorig verkenningstoestel met optimaal zicht.
Uiteindelijk zou de 2motorige (?) FW 189 het halen.
B&V was niet uitgenodigd voor deelname maar het team olv Dr. Richard Vogt ging toch aan de slag. Het resultaat was een bijzonder gedurfd ontwerp.
Uiteindelijk mochten 3 prototypes gebouwd worden. De toestellen voldeden ruim aan de specificaties maar het oordeel was dat de BMW132 motor te weinig vermogen te leverde.
Dr. Vogt ging opnieuw aan het werk en de BMW801 motor (deze van de FW190) werd de nieuwe krachtbron. De B-versie werd daardoor 2 meter langer en de spanwijdte kreeg eveneens 2 meter extra.
Intussen was de FW189 in productie en werd de BMW801 voorbehouden voor de FW190. Hierdoor zag RLM geen toekomst meer in het asymmetrische toestel.
In totaal zijn er 28 BV 141´s gebouwd. In 1940 waren dat 3 prototypes en 5 A-versies. In 1941 volgden nog
20 B´s.
Enkele specificaties:Bemanning: 3
Lengte: 13.95 m
Span: 17.45 m
Hoogte 3.6 m
Gewicht leeg: 4,700 kg
Max: 6,100 kg
VMax: 438 km/h
Bereik: 1,900 km
De
Airfix B&V BV141 is uitgebracht begin jaren '70.
Mijn doos is van 1975.
In 2010 heeft Airfix nog een heruitgave gedaan, waar ik de decals van heb weten te bemachtigen.
Bronnen:
Wiki, scalemates
http://modelingmadness.com/review/axis/ ... /tc141.htmhttps://www.modellversium.de/galerie/9- ... yboss.htmlGr
Thiery