Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 jan, 2022 15:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Na de eerste oefening in het airbrushen wilde ik nu naast een Amerikaanse Apache nu eens een Nederlandse versie maken.
Eigenlijk had ik de Hasegawa doos welke ik gebruikt heb voor het oefenen van mijn vaardigheden aangeschaft hiervoor. Maar nadat ik de doos opende en zag dat je er alleen een pre productie en een prototype er mee kon maken heb ik gekeken wat er geschikte dozen voor een productie machine waren.
Via Scalemates kwam ik erachter dat oa een Academy en Hobbyboss wel goede waren, en toevallig hadden ze deze bij de dichtstbijzijnde modelbouwwinkel.

Ik weet niet of het verplicht is om te melden wat het voor een kist is, maar bij deze dan toch maar; rechtstreeks vanaf de doos:
photo 550289



Het gaat dus om deze doos:
photo 550277



Dit zijn de opties welke ermee gemaakt kunnen worden; een Israëlische en een Amerikaans toestel
photo 550278

photo 550279
Maar hiermee gaan we dus niet zoveel doen, misschien dat ik wat missende decals gebruik als aanvulling.


De decals (onder) van de doos zelf en (boven) van Dutch Decal met de graffiti.
photo 550290






Dit zijn de instructies met daarboven dus de versie die ik ga maken.
photo 550280



Mooie gedetaileerde onderdelen met fijne klinknagel/rivets. Ik zie al dat ik de stubwings wat korter moet maken; die inham aan de uiteinden markeerd eigenlijk al waar de vleugel ophoudt. Dus een beetje zaagwerk zit er hier en daar wel in. Ook de Stinger raketten aan de rechterkant van de sprue horen niet op het betreffende toestel.
photo 550281



Tweede sprue met alle kleine onderdelen. De staartrotor is nu mooi in 2 delen.
Voor de cockpit zijn geen decals meegeleverd. Op het instrumentenpaneel zit wel een mooi reliëf, maar de zijconsoles zijn geheel kaal. Even zien wat ik hiermee kan doen.
photo 550282



Misschien is dit hiervoor een mooi voorbeeld; tussenschermpje misschien ook zelf maken.
photo 550288



En als laaste de sprue met de clearpart; oftewel alleen de gehele cockpitkap. Deze lijkt wel zó helder dat pledge misshien overbodig is. Zelfs de cabel cutter zit er aan vast gegoten. Heel mooi!
photo 550283



Ook zat ik te denken om er wat antennes bij te maken die ontbreken op dit model.
Heb al heel wat zitten zoeken, en op Britmodeller vond ik een model waar je duidelijk kunt zien hoe deze eruit zien wanneer gemodeleerd.
Het gaat hierbij volgens mij om de IFF antenne, die met een kabel naar bak onder aan de romp loopt.
photo 550285


Hier een foto van in het echt.
photo 550287

De antennes wilde ik maken van rond messing, en de draad van rigging wire.
Dit is denk ik een mooie oefening om te lijmen met CA lijm.






Robbin

_________________
Robbin


Laatst bijgewerkt door Robbin op zo 27 maart, 2022 18:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jan, 2022 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke heli. Veel plezier met bouwen. De decals van dutch decal vind ik wel heel erg geel. Kun je deze niet witter krijgen?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 15:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Bedoel je door deze in zonlicht neer te leggen zodat het gelige eraf gaat? Nu de zon niet veel schijnt, zijn er dan nog meer opties om ze weer mooi te krijgen?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hang ze inderdaad tijdens de bouw tegen het raam dat het meeste daglicht vangt. Hoeft echt geen direct zomers zonlicht te zijn. Wel opletten met ramen die van binnen snel beslaan, hoewel dat met dubbelglas eigenlijk nooit gebeurt. Als je ze over een paar weken/maanden nodig hebt zie je vast al verschil. Gelukkig zal een klein beetje vergeling van de doorzichtige film rondom de decals niet opvallen op olijfgroen maar het is wel mooi als het witte ook echt wit is.

Laat die doorzichtige onderdelen lekker voor wat ze zijn. Vloerlak gebruik je alleen als het echt nodig is omdat je de een lijmvlek weg hebt moeten polijsten o.i.d. al is vast niet iedereen het daarmee eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ze liggen inmiddels voor het raam. Voordat ik ze nodig heb zullen er ongetwijfeld wel een paar maand verder zijn; as donderdag onderga ik een voetoperatie. Ik ben benieuwd hoe het herstel verloopt.


Inmiddels heb ik een beginnetje gemaakt aan de cockpit.
photo 550336

Van afplakkers een reliëf gemaakt die straks de knoppenclusters moeten voorstellen. Deze knopjes wil ik straks met een cocktailprikker erop verven.
photo 550335

photo 550334


Ook maar alvast een droogpassing gedaan in één van de romphelfden. Ik denk dat ik aan de bovenkant achteraan in de romphelfden wat eruit moet vijlen, want als ze beiden tegen elkaar komen sluiten ze niet mooi aan.
photo 550337

photo 550340


Vervolgens heb ik het clear part voor de cockpit er even ruw opgezet, omdat ik dat gepanserde scherm na wilde maken. Hier moest ik dan wel de hoogte weten.
photo 550341


Toen de console van de piloot opgemeten en van een stuk afvalverpakking een ruitje gesneden. Eerst recht...
photo 550339


En toen de hoogte en schuine kanten erin gemaakt. Past er aardig mooi omheen.
photo 550338



Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2022 1:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke versie van Hobby Boss met die cable-cutter op de canopy (Hobby Boss heb ik niet in mijn voorraad). En ja, die stub-wing....
Mijn voorkeur heeft de Academy-versie, die wil ik gebruiken voor deze versie.

Kijk even goed naar die antenne, het lijkt een naad in de bestrating op de foto. Bij mijn weten had de 'A' alleen wat losse antennes aan de onderzijde en geen draad van een pyloon naar voren.
Afbeelding
Bron: https://www.ipms.nl/artikelen/nedmil-luchtvaart/vliegtuigen-m/vliegtuigen-m-mcdon-apache

Afbeelding
Bron: https://www.helis.com/database/model/AH-64A-Apache/

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2022 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Heb even goed gekeken, en als je heeel goed inzoomd op de foto die van schuin rechts is genomen kun je een draad zien lopen.
photo 550382


Ook heb ik een illustratie (ik weet het, hier mag je eigenlijk niet vanuit gaan) waarvan het bestaan ervan bevestigd word.
Ook mis ik nog die antenne helemaal bovenop de staart.
photo 550381

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2022 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Hmmmm... Daar lijkt het wel op inderdaad. Dan vind ik ook dat je de wire-deflector op het staartwiel aan moet brengen, minstens zo in het oog springend.

photo 534104
photo 534079
photo 534067

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2022 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja het klopt dat die in het oog springt. Wonder boven wonder zit er al een aangegoten aan het staartwiel dat scheelt weer wat scratchwerk.
Mooie Griekse vlag trouwens! Is die gespoten of gekwast?
photo 550428


Voor het interieurtje en de binnenkanten van de romp geairbrushed met een gedecanteerde acryl verf uit een spuitbus. Wat me opviel is dat de verf erg rook.
Bij mijn voorgaande project heb ik met de primer ook gebruik gemaakt van een spuitbusverfje. Is die geur nu de oorzaak dat er drijfgas in zit?
Ik vind dat het relief op de middenconsoles er best goed is uitgekomen.
photo 550425

photo 550424

photo 550423

photo 550426

photo 550427


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2022 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat Hobby-Boss kitje begint steeds leuker te worden, dat scheelt inderdaad scratchwerk aan het staartwiel. Heb ik net heel veel kits weggedaan, moet ik toch maar even kijken of ik deze ergens nog voor de leuk kan spuiten.

Robbin schreef:
Mooie Griekse vlag trouwens! Is die gespoten of gekwast?

Gespoten, met heel veel afplakwerk. Als je op de link hieronder klikt, kom je als het goed is op de juiste pagina van mijn Apache-topic (wel even naar beneden scrollen).
link naar Apache topic

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement