Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Wachtend op de gelegenheid om fatsoenlijke eindfoto's te kunnen maken van mijn spits begin ik vast aan het volgende project. En, alweer een duobouw al komen de kits deze keer wel uit twee dozen. Twee identieke dozen van Eduard met onderdelen van Hasegawa.

De F-104 is natuurlijk al iconisch genoeg en dus ook hebben de Japanners er 230 ven gebruikt. 20 F-104DJ trainers en 210 licentie gebouwde F-104J versies. Die was gebaseerd op de F-104G, u wel bekend van zowel de Belgische als de Nederlandse luchtmachten (en nog een paar andere luchtmachten...) De Japanners begonnen hun vliegtuigen namen te geven en de Starfighter was voor hen bekend als de Eikô. (Wat dat betekend kon ik zo snel niet vinden; Google translate vertaald Eiko als kind en Eikô kent het niet).

Edoch, we zijn hier om te bouwen en, dat gaan we dus ook doen. De onderdelen zijn van Hasegawa die al een tijdje een partnerschap met Eduard onderhoudt. De onderdelen zien er op het eerste gezicht prima uit en ik ben benieuwd naar de passing. Verder natuurlijk wat leuks van Eduard erbij in de vorm van resin schietstoelen, wat gekleurde PE en natuurlijk de bekende masks. Als toegift zijn er een er ook een PE kersenbloem en nog mooier, een compleet fotoboek van 40 bladzijden met prachtige foto's van de Eikô in kleur.

De reden dat ik deze set dubbel heb aangeschaft is omdat er zoveel verschillende versies in deze kit worden gegeven dat het me jammer leek er maar 1 van te maken. Het extra boek heb ik cadeau gedaan aan een vriend die de F-104 ook een warm hart toedraagt.

En nu jullie op het puntje van jullie stoelen zitten, de foto's. Helaas was er wat weinig licht dus... ze zijn wat aan de korrelige kant. Des al niet te min zullen de details tijdens de bouw natuurlijk uitgebreid aan bod komen.
De dozen
photo 546874
Grijze sprues
photo 546875
photo 546876
photo 546877
photo 546878
photo 546879
photo 546880
photo 546881
Transparant
photo 546882
Eduard stuff
photo 546883
photo 546884
Decals, heel wat mogelijkheden, zoals we gewend zijn
photo 546885
Instructie in de gebruikelijke kwaliteit
photo 546886
photo 546888
photo 546887
En, het fotoboek. Prachtige toevoeging.
photo 546889
photo 546891
photo 546890

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op za 11 dec, 2021 12:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De 104 is zeker een prachtig vliegtuig. Als je elke keer een duobouw doet gaat het wel hard met de ruimte :D
Veel plezier, ik haak weer aan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 nov, 2021 0:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Volgens Wikipedia zou de japanse bijnaam Eikô Glorie betekenen. Maar blijkbaar droeg deze iconische kist nog wel enkele bijnamen, niet allen even "Glorieus", :wink:

Bijnamen
De Starfighter werd aangeduid als 'one-O-four', 'bemande raket', 'raket op wielen', 'Zipper' of 'Zip-104'. Bij de Japanse luchtmacht was het toestel bekend als 'Eiko' (glorie). De motor van de Starfighter maakte bij een bepaald motorvermogen een zeer kenmerkend loeiend geluid, wat leidde tot de bijnaam 'howling howland'. Niet erg vleiend zijn: 'Sargfighter', 'flying coffin', 'Witwenmacher', 'widowmaker', en 'Erdnagel' (tentharing), bijnamen die inspelen op het hoge aantal ongevallen.[1] De Pakistaanse luchtmacht noemde het toestel 'Badmash' (hooligan), bij de Italianen stond hij bekend als de 'Spillone' (spijker).
Bron; Wikipedia

In ieder geval, interessant project. Veel succes met de bouw.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een mooie samengestelde bouwdoos is dit met een fotoboek als extra.
Hopelijk plakt deze 104 ook lekker in elkaar :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Erg mooi! Snap best dat je er 2 maakt, er zijn zoveel mooie schema's voor die Japanse F-104s. En met die mini-vleugeltjes valt het met het ruimtebeslag ook wel mee!
Heb ooit nog eens een Hasegawa 1/72 F-104DJ gemaakt, die staat nog eens op m'n wensenlijstje (ooooit...) om nog eens te maken. :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wat een gaaf project Klaas, en wat verwen je ons weer met twee van deze F104's
Ik ben benieuwd naar met welke twee schema's jij ons gaat verrassen.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Bedankt voor de reacties en @Matti, interessante uitleg. Die minder complimenteuze bijnamen waren natuurlijk niet echt een verrassing, gezien de reputatie.

En we zijn onderweg. Eerst maar eens veel onderdelen losmaken en voorbereiden voor het spuitwerk. Wat ik wel bijzonder vind is dat de gaten voor de transparant onderdelen die de lampen moeten representeren zelf uitgeboord moeten worden. En dat is "as designed". Je kunt er dus ook voor kiezen om dat niet te doen. Ik heb verder wat aluminium folie achter deze "lampen" geplakt.
De cockpit is simpel maar de PE kleedt het mooi aan. Al zitten er bij deze kist natuurlijk nog veel handels in, die allemaal los moeten worden toegevoegd. Maar, voor als nog is het allemaal gelukt.
De motor heeft ook een likje verf gekregen. De instructie geeft aan de nabrander aan de binnenkant dark Iron te kleuren maar ik vind het olijfgroen mooier dus ik heb daarvoor gekozen. Daardoor zie je er straks ook nog iets meer van, hoop ik :lol: De brandstof injectoren en turbine in de extreme metal van Mr Hobby gespoten. Als dat droog is kun je het opwrijven om het een metalen glans te geven. En hoe meer je polijst, hoe glanzender het wordt natuurlijk. Apart proces. Ik ga deze verf ook aan de buitenkant gebruiken van een van de twee kisten.
Tenslotte de wielbakken in zilver gespoten. Dit keer met iets minder spannende verf en ik ben best tevreden.

Klaar voor de verf
photo 547138
photo 547139
photo 547140
Blauwgrijs voor de cockpit en een randje zilver
photo 547141
photo 547142
Cockpit closeups
photo 547143
photo 547144
photo 547145
photo 547149
Wielbakken en motor
photo 547146
photo 547147
photo 547148

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Goed begonnen is half gewonnen zeggen ze wel eens, maar dan worden deze twee zeker winnaars, :brouw:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dank je Matti :)

Ga ik te snel? :lol: Rompen al dicht. Al moet er nog wel het een en ander worden toegevoegd en nu zit er ook alweer een randje plamuur langs de hele naad. Verder voor een van de twee Eikô's de remkleppen gemonteerd en voor de andere voorbereid voor het open zetten. De lucht inlaten voorbereid (voor een, voor de ander gewoon vergeten :lol: Daarnaast ook de wielpoten voor de neus en het hoofdonderstel voorbereid. Beetje wat pushpin afdrukken gevuld maar dat was simpel. Ziet er al prima uit zo en nu staat dat ook in de zilververf. En dus, plaatjes :)

Overzicht
photo 547403
photo 547401
photo 547402
photo 547405
photo 547406
Neuswielbak in de verf en wash
photo 547404
En een set onderstel in de zilververf.
photo 547407

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 7:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wilde net vragen of je veel werk naast de hobby had, vond je tempo wat terug gelopen :D :D :mrgreen:
Maar het spul ziet er weer goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement