Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja het gaat me wel over om ervaring op te doen. Maar uiteindelijk wil je ook een model maken waar je enigszins tevreden mee bent. Ik ben niet zo van het weggooien, dus dan is het vaak wel eens zo dat ik misschien de lat wat hoger leg dan het me eigenlijk lief is. Maar ik houd wel van een uitdaging.

Ik ben er met de matte verf wel achter gekomen dat het stof wel heel erg fijn vind. Ik had er met het spuiten met de Pledge moeite mee om het daarvoor stofvrij te maken. En nu de pledge er op zit lijkt het wat erger te lijken dan het nu is.
photo 549172


photo 549173


photo 549174


photo 549175

Weet iemand trouwens wat nu de droogtijd is voordat je aan het decallen mag gaan? Had ergens gelezen van 48 uur, maar kan er ook naast zitten.
Pledge is trouwens echt een heel fijn goedje. Het spuit zo rechtstreeks uit de fles en 0,0 last gehad van verstoppingen enzo. Dat wil met enamel nog wel eens gebeuren als je te lang wacht met doorspuiten. Dan heeft er zich ondertussen weer een klein korstje genesteld op de naald.


Ook ben ik verder gegaan met alles in zoverre gereedmaken (subassemblies) zodat het straks achter elkaar gelijmd kan worden.
Hieronder zijn de raketten gespoten met de airbrush. Normaal gesproken als je dit gekwast zou hebben, zou je halverwege een kleine overgang kunnen zien omdat je één gedeelte ingeklemd hebt zitten en maar een gedeelte ineen keer kunt doen. Maar hier is met het airbrushen geen sprake van

photo 549177




Omdat ik met de bodemplaat een beetje in de mist ben gegaan (deze zit een beetje scheef in de romp), staat de heli ook een beetje scheef op z'n pootjes.
Ik heb dit opgelost door de gaatjes in de wielen wat uit te boren. Nu heb ik wat meer speling om het straks weer mooi recht te zetten.

photo 549170


Als laatste de kanon geverfd met de kwast en in elkaar gezet. De productie versie heeft een framewerk hieromheen zitten. Maar het prototype (welke ik bouw) heeft dit niet. Dat scheelt me weer wat scratchen.

photo 549169


photo 549178




Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 17:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ondertussen ben ik al wel aan het decallen geslagen. Volgens het internet kan het binnen 48 uur droog zijn, maar heb ook andere verhalen gelezen dat 10 minuten ook wel genoeg is.
Meteen bij de eerste decal ging het eigenlijk al mis. Ik heb soms de gewoonte om het water veel te warm te maken om de decal erin te laten zwemmen. Dit resulteerde in een aardig verschrompelde decal. Het ging om één van de "walkways" op de stubwing.

photo 549245

Wat ik probeerde, kreeg het niet mooi meer.
Ondertussen ben ik maar gewoon doorgegaan met het verder decallen, en ondertussen borrelde in m'n hoofd een plannetje om dit toch weer goed te krijgen.

Zo zag het er dus uit na alle plakplaatjes:

photo 549248

photo 549249



Op de motorgondels moesten een aantal strepen worden aangebracht, welke onderbroken werden door de decal van de type aanduiding.
Deze waren dus gewoon als één geheel erbij en moest je zelf op lengte snijden (tenminste zo leek het mij)

photo 549247

photo 549246

photo 549250

Dit was nog best een gepriegel.




De decal op de staart was door Hasegawa verkeerd weergegeven.
Ik heb van de decal van de andere heli een paar nummers afgesneden om zo toch een juiste benummering te krijgen.
photo 549255

photo 549256

photo 549257



Nu had ik voor de decal voor de walkways in gedachten om ze erop te spuiten met de airbrush. Een mooie oefening dacht ik zo :wink:
Alleen was er geen weg meer terug bij overspray aan de omliggende geverfde delen, want ik had geen verf bewaard waarmee je het bij zou kunnen tippen.
Na alles goed afgeplakt te hebben en mezelf tot bedaren gebracht te hebben, heb ik de klus voorzichtig geklaard. Mooi een decal erop zonder silvering.
Die silvering is helaas nogal aanwezig ondanks de pledge. Ik denk dat het de oorzaak is van de oude decals.

photo 549252
Omtrek gemaakt met behulp van de decal van de andere kant die nog goed was, en voor de andere kant gespiegeld.

photo 549251

photo 549253


photo 549254


Nu is het wachten tot dit droog is en daarna kan de laatste matte clear coat erop. Ik ben benieuwd wat er met het glaswerk van de cockpit is gebeurd na al het gespuit; hoop dat er niets is achter gelopen.




Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Op zich prima gelukt met die walkways, alleen zitten er wel veel grijze?/groene? sputters op, wat op zich raar is als je alleen maar zwart spuit. Om overspray te voorkomen, zul je de omgeving goed af moeten plakken of afdekken. Je wilt niet weten waar die fijne nevel wel niet doorheen kan komen. Ik gebruik voor de randjes gewoon tape en voor de grote vlakken boterhamzakje of aluminiumfolie. Dat is goedkoper dan tape.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2021 0:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik heb zo'n vermoeden dat de zwarte laag er zo dun op zit dat je de onderliggende laag er doorheen komt. Ik zal het proberen hier en daar wat bij te punten. Heb ook wel heel erg voorzichtig gedaan met spuiten, misschien wel té voorzichtig.
Dus rondom het af te plakken vlak tape gebruiken en daar bv aluminiumfolie aan vast maken?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2021 8:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat wordt een mooi geheel zo. Spuitwerk ziet er goed uit en de decals maken het mooi af.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2021 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
Dus rondom het af te plakken vlak tape gebruiken en daar bv aluminiumfolie aan vast maken?

Zo doe ik het wel inderdaad.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2021 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Nu alle decals erop zaten en het verfwerk bijgewerkt waren, komt nu de finish wel aardig dicht in de buurt.
Maar het (bijna) einde heeft me toch nog verrast. En niet zozeer in positieve zin.
Op onderstaande foto's zie je hoe ik met de 1e keer met de matte clearcoat ontzettend veel witte uitslag heb. Het leek wel alsof er sneeuw opzat.

photo 549554

photo 549553

photo 549552

Na deze laag was de matte lak op, en moest ik de verfwerkzaamheden even staken voor een ritje naar de dichtstbijzijnde modelbouwzaak.
Ik had het vermoeden dat ik van een te grote afstand heb gespoten.
Toen ik weer een potje gehaald had ben ik daarom met een 2e poging hier nog een keer overheen gegaan. Nu heb ik met de 2e keer gelet dat ik er met de nozzle niet te ver af ging en heb de witte uitslag grotendeels weggekregen.
Wel is de verflaag erg ruw en zit onder de rechter motorgondel een sinaasappelhuidje. Tenminste zo lijkt het mij.
Echt mooi is het niet. Is er misschien nog een mogelijkheid om dit weg te krijgen?
Ik weet dat matte verflagen over het algemeen een stuk ruwer zijn dan glanzende; had ik misschien voor de decals sealen met matte lak de voorgaande verflaag moeten egaliseren?
Zo ziet dus die lelijkste plek eruit:

photo 549563



Omdat de staartrotor bij deze doos wat mankeerde heb ik dit opgelost:
De 2 tegenoverliggende bladen heb ik losgesneden, daarna in een rond stukje sprue een gaatje geboord en de afgesneden bladen eraan gelijmd.
photo 549555


En toen de tip van René gebruikt om de hoeken weer goed te krijgen.
photo 549556


Omdat de rotor as verder kaal was en in het echt nogal een drukke bedoeling is, heb ik van een veiligheidsspeld stukjes geknipt die dat voor moesten stellen.
Deze heb ik aan weer een stukje sprue gelijmd dat ik vierkant heb gemaakt en een gaatje in geboord.
photo 549558



Ik weet het; je hebt hier eigenlijk secondenlijm voor nodig. Maar de Revell lijm plakte ook wel aardig. Wel irritant dat je pincet dan magnetisch is en de pinnetjes weer weg wil trekken. Maar het zit.
photo 549559
photo 549560


Vervolgens het geheel uitgelijnd tegen de staart rotor gelijmd. Was nog wel priegel de priegel.
photo 549561


En daarna in het verfje. Voor het contrast heb ik de rotor as tussen de pinnetjes een aluminium kleurtje gegeven.
photo 549562



Dat was het zover. Ik hoop dat ik het voor het eind van het jaar afgewerkt heb.



Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Prima opgelost met die staartrotor.

Vervelend resultaat zeg met je laklaag. Matcht de lak wel met de verf? Verschillende merken willen nogal eens op elkaar reageren, maar sneeuw op je model. Ik heb wel eens een witte waas, maar niet zo erg als wat jij nu hebt. Te veraf spuiten zou kunnen, dan is de verf al droog voordat het op het model zit en schiet je dus alleen maar pigment op je model, wellicht dat dat korrelt. Misschien eerst weer glanzend lakken en dan weer mat, wel even proberen op een minder in het oog springend deel.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 0:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
De onderlaag (waar dus de decals op zitten gekleefd) is Johnson Pledge. Dat is volgens mij op acryl basis. Maar op andere plekken zit de lak er best mooi op. Ik denk dat de straal verf die uit de nozzle komt "botst" op de uitstekende delen zoals de gondels en stubwings.
Ik kan misschien proberen met waterproof schuurpapier (korrel 1500 heb ik) voorzichtig de boel proberen te egaliseren en dan ipv pledge een zijdemat laagje enamel en daarop weer mat proberen? Tja, ik zei dat pledge misschien niet de boosdoener was maar ja. Wat is wijsheid nu?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 2:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Welk type en merk matte lak heb je gebruikt? Lijkt op Revell Aqua, dat is zo'n beetje de meest matte lak die ik ken. Als je die te dik spuit krijg je dit effect.

Je kunt het poeder effect redelijk weg krijgen door te vegen met een ruwe katoenen doek of een fijne Scotch-Brite (of vergelijkbare) schuurwol.

Oh ja, en als ik het goed begrijp had je een spinneweb effect met Revell enamel. Geen onbekend verschijnsel, ik weet niet precies waar het aan ligt maar ik vermoed de verdunner. Vreemd genoeg werkt de Revell verdunner niet altijd goed op Revell verf. Als ik met Revell enamel spuit test ik het altijd vooraf door een druppeltje verf met verschillende verdunners te verdunnen (Revell, Humbrol, Wasbenzine, Terpentine). Regelmatig vormt de Revell verdunner dan al vlokken in de verdunner. Humbrol Enamel Thinners werkt over het algemeen altijd voor Revell verf. Eventueel met wat terpentine om het wat beter te laten vloeien (droogt langzamer). Wasbenzine werkt af en toe ook maar is zeker geen garantie.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement