Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 6:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi project! Leuk om te zien hoe je elk model weer een stapje verder zet in het uitbreiden van je vaardigheden.
Ik vond de schilderhouding van die pilootjes er niet erg comfortabel uitzien, trouwens :lol:

Balen van je airbrush, de nozzle is inderdaad kwetsbaar. Mijn eerste dual-action set bestond uit een goedkoop model compressor met bijgeleverde spuit. Hierbij heb ik ook een aantal nozzles gebroken, omdat je deze echt in de spuit moest schroeven. Ik gebruik nu een H&S Ultra, waarbij de naald en nozzle niet alleen in behoorlijk sterk materiaal zijn uitgevoerd, maar de constructie ook zo in elkaar zit dat je de tere nozzle niet hoeft aan te draaien maar gewoon in de luchtkap schuift (welke je wel aandraait, maar die kan daar een stuk beter tegen). Ik ben vrij onhandig en ook niet altijd even voorzichtig, maar die Ultra kan tegen een stootje en is niet enorm duur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2021 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, wat ik met de brandgang bedoel is dat de clearpart waarschijnlijk 1 deel is. En geheel glad. Dus niet als de werkelijkheid. Iets inlijnen geeft dan een mogelijk strakker resultaat.

Groetjes

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2021 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
TheFlyingDutchman schreef:
Balen van je airbrush, de nozzle is inderdaad kwetsbaar. Mijn eerste dual-action set bestond uit een goedkoop model compressor met bijgeleverde spuit. Hierbij heb ik ook een aantal nozzles gebroken, omdat je deze echt in de spuit moest schroeven. Ik gebruik nu een H&S Ultra, waarbij de naald en nozzle niet alleen in behoorlijk sterk materiaal zijn uitgevoerd, maar de constructie ook zo in elkaar zit dat je de tere nozzle niet hoeft aan te draaien maar gewoon in de luchtkap schuift (welke je wel aandraait, maar die kan daar een stuk beter tegen). Ik ben vrij onhandig en ook niet altijd even voorzichtig, maar die Ultra kan tegen een stootje en is niet enorm duur.


Hallo Flying Dutchman,
Oké dus de wat duurdere pistolen zijn ook wat robuuster en gemakkelijker om te demonteren. Is het trouwens aan te raden om het pistool geheel te demonteren of alleen het gedeelte waar de verf zich in bevind (cup en nozzle gedeelte)? Ik was al bijna een aantal rubberen ringetjes kwijt met een diameter van 3mm en moest wel heel goed kijken op de assembly waar die tot behoorde. Het begrenzer van de verftoevoer aan de achterkant lijkt mij iig niet nodig.


Anne schreef:
Hoi, wat ik met de brandgang bedoel is dat de clearpart waarschijnlijk 1 deel is. En geheel glad. Dus niet als de werkelijkheid. Iets inlijnen geeft dan een mogelijk strakker resultaat.

Groetjes



Hallo Anne,

Het clearpart is inderdaad één geheel, maar er zijn wel ondiepe lijnen zichtbaar die de deuren moeten voorstellen. Je bedoelt dan dat je met een panel line scriber de lijnen wat dieper kunt maken?



Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Duurder is niet per sé beter, maar mijn ervaring is dus dat H&S spuiten tegen een stootje kunnen en ze zitten zeker niet in het topsegment qua prijs.

Schoonmaken hoeft in principe alleen bij de delen waar de verf doorheen gaat. Zorg dat je na het spuiten de naald naar voren uit de airbrush trekt, zodat je niet het hele trekkermechaniek onder smeert. Anders ben je inderdaad lang bezig elke keer :D
Als je een keer een plekje vergeet dan merk je dat bij je volgende spuitbeurt snel genoeg. Dan zit de boel verstopt of wil het niet meer bewegen.
Voordat ik ga spuiten doe ik eerst altijd een drupje terpentine of ander oplosmiddel in de cup. Als dat er netjes uitgespoten komt is de spuit in orde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Oké. Ik trok bij het schoonmaken de naald altijd naar achteren, omdat daar ook de bevestiging zit naar de trekker. Goede tip voor de volgende keer. Heb ondertussen ook een ultrasoonreiniger aangeschaft. Dus nu moet dat zeker wel lukken met het goed schoon houden :)



photo 547497
Omdat bij de meeste kits wel eens gaatjes zijn die voor verschillende opties doorgeprikt moeten worden, maar bij sommige dozen je helemaal zelf de positie van het gat moet bepalen heb ik voor de antennes een handboor aangeschaft.

photo 547494

photo 547493

photo 547495
Hiermee met het kleinste boortje (0,8mm) gaten geboord.



photo 547507
Omdat de antennes wel aardig fragiel zijn heb ik meteen ook maar de struts voor het hoofdlandingsgestel eraan gelijmd. Er is maar een heel klein gedeelte wat een andere kleur moet dan de romp kleur, dus dacht ik dat het wel handig was zo.
Het bevestigingspunt dat boven de FAB uitsteekt loopt mooi in één lijn door. Ik had van wat reviews begrepen dat dit niet altijd het geval was.
Ik denk dat als ik straks toe ben aan het verven dat dan de romp mooi vrij staat van de grond, en ik alles in 1 keer kan verven.


Wat is trouwens handig met de volgorde; eerst de canopy voorzien van een antraciet kleur (zelfde kleur als interieur), daarna het geheel in de grondverf en als laatste de uiteindelijke kleur? Ik heb een grondverf in een spuitbus en ik ben hier wel een beetje huiverig voor dat als je snel een te dikke laag krijgt en een hoop details verloren gaan.
Of is een grondverf niet per se noodzakelijk?



photo 547489

photo 547490

photo 547491
De turrets van de nacht/dag sensoren hebben ook hun plek gevonden voorop de romp.



photo 547508

photo 547510

photo 547511
Heb ergens gelezen dat je als de rotorbladen te weinig vind "hangen" zoals in het echt het geval is je het beste ze in heet water kunt stoppen en dan voorzichtig om kunt buigen. Klopt dit? Het lijkt me wel moeilijk om overal evenveel kromming in te krijgen.

Heb op onderstaand plaatje een voorbeeld gevonden van een apache in geparkeerde toestand. Een hoop afbeeldingen laten de bladen zien alsof ze compleet stijf zijn, maar dit lijkt me het meest realistisch.
photo 547532



Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er goed uit zo. Bij de canopy zie ik nog wel veel lijmresten misschien kun je die nog wat wegkrijgen? Het lijkt er nu op dat je een CA lijm hebt gebruikt. witte houtlijm kun je ook eens proberen. Die kun je makkelijker verwijderen, droogt transparant op en zal nooit voor matte canopy's zorgen. Als de cockpit niet helemaal afgesloten zal dit ook met CA niet gebeuren maar als je alle risico wilt vermijden.....

De volgorde van spuiten die je opnoemt is de juiste. eerst op de canopy de basiskleur van de cockpit. Een grondverf is per persoon afhankelijk. Zelf vind ik het wel een goed idee. Een grondverf laat je ook nog oneffenheden zien in je werk voor de uiteindelijke verf gaat spuiten. Ook zorgt het voor een bijtlaagje waarop de verf beter hecht. Dit heeft echter ook te maken met de verf die je gebruikt. Enamels of bv MRP kan prima zonder grondlaag.

Je zegt dat je grondverf in een spuitbus hebt. In de kop van dit topic staat dat dit je eerste airbrush project is. Waarom ga je de grondlaag dan ook niet airbrushen? Een potje grondverf kost niet zoveel en anders kun je ook de grondverf uit de spuitbus decanten. Dit geeft altijd wel een beetje rommel vind ik maar het is een idee.

Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Hallo fvdm, ja dat klopt. Ik gebruik voor de clearparts de Revell Contacta Clear. Dat is die onhandige pot met aan het deksel die kwast, waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt. Wat ik nu doe is met een coctailprikker telkens een klein beetje lijm uit die kwast voorzichtig uitstrijken op de te lijmen onderdelen.
Ik vindt het wel raar dat op de "gewone" lijmfles wel zo'n mooie naald zit waar je goed mee kunt doseren en hier niet. Terwijl deze doorzichtige delen wel zo kritisch zijn met het overtollig lijm.
Ik hoop voor nu dat de lijm niet voor een matte canopy zorgt omdat hij nu dicht zit, maar voor de volgende keer zal ik eens witte houtlijm gebruiken.

De grondverf die in de spuitbus zit is een acryl verf. Daar overheen wil ik een enamel verf spuiten. Maar als je zegt dat dat niet hoeft als je dat gebruikt laat ik het achterwege.

Dus je spuit gewoon de bus leeg in een pot, waar je vervolgens een beetje van in de cup van de airbrush doet? Ik wist niet dat dat kon.
Bedankt voor de tips in ieder geval, bedankt!

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik zou sowieso voorzichtig zijn met het door elkaar heen gebruiken van acryls en enamels. Het kan in theorie gewoon, maar de kans op gezeik is echt groot. Ik zou in dit geval zeker geen primer uit een spuitbus gaan gebruiken om de reden die je noemt (te dikke verflaag)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Robbin, Als je een spuitbus decanteerd moet je er wel rekening mee houden dat de verf wel goed dient te ontgassen. Even lekker roeren in het bakje en dan een poosje laten staan zodat alle gassen eruit zijn die in een spuitbus aanwezig zijn.

Ik zeg niet dat je niet hoeft te primeren maar dat de noodzaak minder is omdat enamel genoeg hecht op het plastic. Als je van te voren wilt weten of je werk glad genoeg is en of er geen krassen zijn dan is een primerlaag (liefst wel glanzend) wel verstandig. Dus voor de hechting zou het niet hoeven maar voor een controle wel. Je hebt er dus zelf de vrijheid in.

Besluit je om te gaan primen dan ben ik het helemaal met TheFlyingDutchman eens dat ik dan zeker geen spuitbus zou gebruiken. Ik zelf zou dan van hetzelfde merk als de verf die je gaat gebruiken een primer te gebruiken. Dat is toch op elkaar afgestemd en voor een beginner is de kans op fouten/problemen vele malen kleiner. En minder problemen geeft een goed gevoel en vertrouwen in je werk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
Het bevestigingspunt dat boven de FAB uitsteekt loopt mooi in één lijn door. Ik had van wat reviews begrepen dat dit niet altijd het geval was.

Klopt, ik heb al een paar keer ervaren dat de hoofdpoot niet in 1 lijn door de FAB steekt, dat ziet er hier zeer goed uit.

Robbin schreef:
Heb op onderstaand plaatje een voorbeeld gevonden van een apache in geparkeerde toestand. Een hoop afbeeldingen laten de bladen zien alsof ze compleet stijf zijn, maar dit lijkt me het meest realistisch.
photo 547532

Waarom vergelijken met een animatie? Zoek even naar foto's van een echte Apache en dan zie je dat ze wel degelijk doorhangen. Niet zo extreem als bij de Chinook of bij zo'n grote Rus, maar ze hangen zichtbaar door. Kwestie van gewicht en zwaartekracht zeg maar. Al zijn de bladen van de Apache inderdaad stijver en lichter dan andere bladen, ze hangen wel degelijk door in ruststand.

link naar veel foto's

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement