Als opvolger van de Vampires was de Zwitserse luchtmacht eind 50er jaren van de vorige eeuw op zoek naar een nieuwe moderne straaljager. Hij moest aan een aantal eisen voldoen. Een stuk sneller zijn en op flinke hoogte kunnen presteren ivm de bergen. In 1961 werd besloten in eerste instantie 100 exemplaren van de Mirage 3 aan te schaffen. Omdat er zeer hoge kostenoverschrijdingen aan zaten werd het aantal geproduceerde toestellen een stuk lager, nl ;57 stuks. De Mirages werden in Zwitserland zelf gebouwd in verschillende uitvoeringen. Van de gewone 1 zitter Mirage 3S werd het hoogste aantal gebouwd, daarna de RS versie met cameras ingebouwd en als laatste een paar tweeziters voor trainingsdoeleinden en een proef exemplaar voor tests. Het was een snel en betrouwbaar vliegtuig, eind 80er jaren werden er nog wat modificaties aangebracht, oa zgn Canards een soort kleine vleugeltjes werden vooraan de romp gemonteerd.Tussen 1997 en 2003 werden de Mirages vervangen door de F18 straaljagers.
(fotos bron milspotters)
Ik vind het leuk om naast helikopters elk jaar ook een Zwitsers onderwerp te bouwen. Vorig jaar een Junkers Ju52 gemaakt, dit jaar dus een Mirage. Ik gebruik de oude Revell kit uit de 70er jaren hiervoor. Ja, dat is nog een uitdaging. Ik kon de bouwdoos voor een leuk prijsje van iemand overnemen, alles zag er nog perfect uit, zelfs de decals waren nog mooi. De Revell bouwdozen uit die tijd zijn op z’n zachts gezegd niet echte uitblinkers qua kwaliteit. Dat betekend fash, sinkmarks, lompe onderdelen en weinig details. Dat is meteen ook weer leuk en een uitdaging om er wat toonbaars van te maken. Ik ga hem gewoon oob bouwen en zelf hier en daar wat verbeteren als ik het nodig vind. Het wordt dus niet zo’n mooi exemplaar als de twee jaar geleden uitgebrachte Italeri uitvoering, maar als je de onderdelen goed bekijkt valt het nog wel mee qua vorm en zo. Het onderstel, wielen en wielkasten(0 details) laat ik dus maar weg en ga een exemplaar inflight bouwen.
Wat zit er zoal in de doos dan?
Ook wat totaal onbruikbare onderdelen zoals gigantische brandstoftanks die nooit in Zwitserland gebruikt werden.
Niet erg subtiel uitgevoerde wielen, die dus in de restbak kunnen
Zo, Plamuur, vijlen en scapers er maar bijgezocht.
Eerst de romphelften maar bewerken en vooral de luchtinlaat wat aandacht schenken. Dus wat toevoegen in de inlaat wat er niet zit en de naden volkiepen met vloeibare plasticsmurrie die mooi vlaktrekt.
De cockpit is wel basic, maar gaan we wat opleuken, eerst de uitwerperrondjes maar wegvijlen.
De meegeleverde piloot bestaat uit 2 delen. De voor en achterkant op elkaargezet en uitgelijnd. Met wat plastische chirurgie en kleurtjesvalt er vast nog wel wat van te maken.
Nu verder met de vleugels. Hier zijn de wielbakken te zien, vlug maar dichtplakken voordat ik somber wordt.
De bouwdoos is uitgevoerd met opliggende paneellijnen , mar ook hier en daar dan weer een enkele verzonken. Ik rescibe ze eerst en ik vond nog een mooie blauwdruk tekening met de rivetr oppervlaktedetails. Dus toch maar de moed verzameld en rosie de rivetiers erbij en zo gaat het er dan na een paar avonden uitzien.
Als dit gelukt is ga ik de vleugeldelen en staart aan elkaar plakken en eens naar de cockpit kijken