Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2023 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx Deef -door alle afgetrokken verf was ik er een beetje klaar mee... maar toch weer opgepakt!

--------------------------------
Ehhh... sja... ik was er ook nog :D

Ik had me inmiddels aan mijn plannetje gehouden om eerst alle andere kleuren te spuiten, en hierna pas werk te maken van alle beschadigingen.
Dat ging op zich best goed, en aldus werden onder andere de vleugelmechanismes, voorranden en remklep-uitsparingen van hun respectievelijke kleuren voorzien.

Helaas bleef het niet bij de al aanwezig beschadigingen, sterker nog, op nog veel meer plekken trok ik helaas de verf eraf. En omdat sommige plekken, zoals de buitenkanten van de pylons, haast onmogelijk af te plakken waren heb ik de boel maar gewoon laten liggen en een beetje zitten puzzelen met een mogelijke oplossing.

Na wat verder zoeken diende die zich aan in de vorm van 2 dingen die ik nog had: airbrush maskeerfilm op rol, en natte tissues. En dan niet van droefheid vanwege de afgetrokken verf, maar met wat kraanwater bevochtigd en met name op de vleugeluiteinden een ideale oplossing.
Door zijn lage plakkracht bood ook de airbrush film een goede mogelijkheid.

De natte tissues in actie:
Afbeelding


En zo langzamerhand alle plekken gepolijst van de scherpe randjes af te komen, en zo goed als onzichtbaar langzamerhand weer gerepareerd.
Afbeelding

En omdat deze hobby zo fantastisch is, en ik er net een beetje handig in werd, trok ik bij het herstellen van het grijs op de staart, zelfs met de amper plakkende airbrush film, er gewoon nog een keer een lap wit vanaf.
Afbeelding

Maar goed, gelukkig zat het grijs daar wel goed vast, dus ook dan kon weer gerepareerd worden, wat uiteindelijk hiertoe resulteert:
Afbeelding
De oplettende kijker zal zien dat bij de neus nog de beide zwarte vlakken nog even gedaan moeten worden ;)

En zo zijn we veel werk verder, en ziet ie er eigenlijk nog steeds hetzelfde uit. Wat een lol, deze hobby :D :D

Maar... ik ben 'r wel blij mee, ondanks dat ik er heel voorzichtig mee moet zijn qua beetpakken en nog af te plakken dingen.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2023 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Top Kerel !!!

Freubelen & plakselen is immer grappig maar om de moed erin te houden wanneer het tegen zit...
Goed te zien dat je tussentijds weer de moed hebt verzameld om deze kist af te werken.
Steady as she goes...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2023 9:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De tissuetruk kende ik dus nog niet, die ga ik dus eens toepassen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2023 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Werkt als een tierelier BertUS. Wel "pappen & nat houden" gedurende de luchtsproei-sessie anders blaas je de tissue zò droog, en eenmaal droog blaas je de tissue uiteraard zò weg... :wink:

Je kunt eventueel ook gebruik maken van een (tabak-) vloeitje. Daar zit zo'n mooi plak-randje aan waardoor het iets beter blijft zitten. Eenmaal klaar met de luchtspuit, kun je het vloeitje simpelweg volledig nat maken en weg-wrijven. :wink:

Have Fun...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2023 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het opknapwerk ziet er prima uit Jeroen. De tissue truuk heb ik ook eens toegepast op mijn Swordfish. Ik had toen alleen gewoon papier gebruikt maar tissue werkt natuurlijk net zo goed.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2023 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Goed idee om natte tissue te gebruiken. :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2023 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
het zal je wel aan het denken zetten waar nog meer lucht onder het verflaagje kan zitten.

Nu is 1/32 een veel grotere schaal dan 1/72, maar toen ik weer van voren af aan kon beginnen heb ik in het vervolg 2 dikke oude penselen genomen die ik in de gaten stak waar de afterburner cans in kwamen. Zodoende kon ik hem hanteren zonder het model zelf aan te raken.
Maar petje af voor het doorzettingsvermogen!

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2023 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx allemaal! Ïk ben inderdaad erg gelukkig met de tissues, het werkt inderdaad ook met gewoon kopierpapier of keukenrol, als je het maar nat/vochtig houdt, anders valt het eraf.
Ik hoop dat de rest van de verf nu gewoon blijft zitten, ik moet nog een paar details met staalkleur en rood doen, fingers crossed. Ik heb in elk geval het gevoel dat ik weer vooruit ga in plaats van steeds 1 stap naar voren en 2 terug :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement