Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 6:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Succes :) (op de laatste foto zie je voor de A-6 zo'n blob met tape en lijm...)

Verder weinig nieuws, wel weer dingen gedaan, maar nog weinig update-waardigs :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Het is even stil geweest, maar daarom nu extra veel plaatjes :) Omdat dit een nogal groot en complex ding is lijkt het me het makkelijkste om hem niet chronologisch te doen, maar per onderdeel, dat laat wat makkelijker zien wat ik uitgespookt heb in plaats van op de hak en tak te springen, je bent soms met veel dingen door elkaar bezig omdat er wat moet drogen, uitharden, ge-AB't moet worden, etc etc.

Voordat het hele ding in elkaar kan, focus ik me eerst op de modificaties zoals aangegeven door AoA decals en waarvan ik het nodig vond mezelf extra werk (uitdaging!) te bezorgen. Stel je voor dat je een goed passende kit OOB gaat bouwen! :mrgreen:

In de vorige update had ik het rechthoekje links onder de motoruitlaat laten zien als zijnde ALR-18 Chaff Dispenser. Vroege A-6A's hadden die, en latere hadden 2 grotere vierkante achter de grote bult in het midden achteraan de romp. Helaas levert Trumpeter alleen die latere ALR-29 (die had de A-6E ook, dus mooi gemeenschappelijk zullen ze wel gedacht hebben). Het nadeel is dat voor de ALR-29 de helft van de uitstulping onder de romp verwijderd is, dus als je de ALR-29 verwijderd moet je op één of andere manier die bult weer in ere herstellen.
Dat is een redelijk in het oog springend ding, uiteraard als je het weet, en dankzij AoA weet ik het nu...

Als eerste 2 vierkantjes 0,5mm dik Evergreen gesneden die in de lege vakken passen -de bijgeleverde losse chaff dispensers zijn verzonken en recht, ze volgen niet de kromming van het paneel en maken het vullen en strak maken moeilijker.
Nadat dat goed droog was met tape de vorm uitgezet:
Afbeelding
Daarna met restjes Evergreen de vorm bepaald, en ook voor de stevigheid:
Afbeelding
Daarna witte Milliput gekneed, erop gesmeerd en grofweg in vorm gemodelleerd:
Afbeelding
En na veel schuren en afwerken met secondelijm heb je dan zoiets:
Afbeelding
En na nog meer schuren, afwerken en het in ere herstellen van de flensrand van het originele onderdeel heb je dan uiteindelijk dit aangepaste onderdeel. Die heb ik trouwens hersteld door het randje met tape uit te zetten en er MrSurfacer 500 overheen te smeren, na het verwijderen van de tape heb je een opstaand randje wat je gelijk kunt schuren met het al aanwezige plastic randje:
Afbeelding
Enkel nog voorzichtig de putjes in de flens erin zetten en dan is deze klaar :)

Nog een afwijkend systeem van vroege Intruders waren de Radar Warning Receivers. De oude hadden de ALR-15, latere de APR-25. De ALR-15 had 2 antennes aan de vleugeltips, en was overigens niet erg nauwkeurig, het systeem vertelde eigenlijk alleen of er links of rechts wat gebeurde en dat was het wel zo'n beetje. De APR-25, te herkennen aan de bulten aan de onderkant van de vleugel werd geleidelijk geïntruduceerd op de A-6A -en bleef op de A-6E.
De Trumpeter kit heeft alleen de latere APR-25, maar dan in combinatie met de tips van een A-6E met formatielichten aan de vleugel. Die hebben nooit op de A-6A gezeten en kwamen pas in de jaren '80 op de A-6E.
Enfin, eerst de lampjes maar, want daarmee heb ik een referentie voor de ALR-15 antennes.
Uitgemeten en gezaagd met zo'n dunne JLC zaag:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas had ik 2 foutjes gemaakt: ik had te ver gezaagd, en er geen rekening mee gehouden dat het best wel een grote uitsparing is en ik geen enkel stuk sprue had wat dik en hoog genoeg was om het driehoekje helemaal te vullen...
Het eerste was snel opgelost door wat Evergreen te plakken, het tweede uiteindlijk met een stuk acrylstaf wat ik ooit gekocht heb om modellen op een standaard te zetten. Het werkt wel, maar is een stuk lastigere te bewerken als transprant styreen. Ik heb het grofweg met de Dremel in vorm gemaakt en met vijlen op maat gemaakt. Was even een klusje, maar uiteindelijk...:
Afbeelding
Afbeelding

Pas daarna was het de beurt aan de ALR-15 antennes. Dat was een beetje een gok, want omdat zo goed als alle A-6A's zijn geupdate naar KA-6D of A-6E en die formatielampen kregen zijn er amper goede foto's van. Met de tekeningschets van AoA en wat foto's die ik op internet vond maar een best-guess gemaakt. Eerst een platte kant gemaakt in de tip en een plaatje 0,25 Evergreen van de geschatte afmetingen erop gelijmd, en aan de achterkant 2 driehoeken gemaakt van sprue voor stevigheid en de ergste vulling van het gat (dat vormt makkelijker met Milliput heb ik gemerkt):
Afbeelding
En daarna Milliput erover:
Afbeelding
En net als bij de bult onder de romp ook hier weer schuren, MrSurfacer en secondelijm gebruikt om alles gestroomlijnd te krijgen. Dat is makkelijk geschreven, maar er zitten wel wat uurtjes in al met al! :mrgreen: De gaatjes voor de APR-25 bulten uit de kit zijn met stretched sprue dichtgemaakt:
Afbeelding
Uiteindelijk valt dit natuurlijk he-le-maal niemand op, maar ik vond het leuk om te doen en geeft net dat beetje extra IMHO :)

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat schuurwerk ben ik wel van je gewend. Hadden we modelbouwdagen gedaan, dan was dit je bezigheid geweest op zo'n dag. Oh ja, en slap lullen, koffie drinken en chinezen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk op die bult zeg!
En de rest ook natuurlijk! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Citaat:
Uiteindelijk valt dit natuurlijk he-le-maal niemand op,


Als dit het geval, dan heb je dat goed gedaan :) (Net als special FX in films)
Erg mooi kneed, zaag en schuurwerk. En wat een bakbeest :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Ik sluit me bij Foofighter aan. Het moet niet juist opvallen. Maar het zou wel leuk zijn als iemand je vraagt welke fabrikant naast Trumpeter ook deze kit uitbrengt want...
Mooi bezig :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Mooi Jeroen, al die extra details. [retorische vraag]Even los van wie het ziet of niet, dit is toch ook gewoon het leukste om te doen bij modelbouw?[/retorische vraag]

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx heren, ja, ik vind dit gewoon leuk om te doen. Al had ik bij sommige dingen liever gehad dat Trumpeter de kosten van b.v. volledige motoren, radar etc had gebruikt om de juiste onderdelen voor de A-6A in de doos te stoppen. Maar ik ben allang blij dat er zo'n fantastische kit is van één van mijn favoriete toestellen.
Ik ben nu bezig met de sinkmarks op de slats en heb de 2-delige neus op elkaar gelijmd om te passen of dat allemaal een beetje wil. Verder heb ik na maanden wachten m'n setjes Verlinden gordels binnen zodat ik verder kan met de verbouwing van de GRU-7 schietstoelen uit de kit naar de GRU-5 van de A-6A.

Ik ga de neus overigens gewoon dicht laten en de radar-onderdelen niet gebruiken. Ben niet zo'n fan van allemaal open luiken en neuzen enzo. De remkleppen staan op veel foto's net op een kiertje, dat wil ik dan wel gaan doen, dat breekt een beetje, omdat de binnenkant van de ruimte waar de kleppen in vallen rood is.

T.z.t. weer wat foto's als er weer wat te zien is :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Normaliter probeer ik wel even het forum te checken en af en toe wat te commentaren, maar het komt er gewoon niet van.
Komt niet door de mooie dingen die hier gebouwd worden, maar meer omdat ik (mede door thuiswerk) al zo goed als de hele dag stil achter een beeldscherm zit en dan daar 's avonds en/of op andere momenten gewoon geen zin meer in heb.
Ik moet dan even mijn energie kwijt, maar doordat ik elke 3 weken achterwacht-dienst heb en het de laatste weken flink raak is met sh*t (uiteraard net als ik dienst heb!) schiet het allemaal niet zo op.

Tussen alles door af en toe nog wat aan de Intruder kunnen werken, ik zat met de stoelen een beetje op een dood punt.
De stoelen in de kit zijn de GRU-7 versies van de latere A-6E terwijl de A-6A uitgerust was met de eerdere GRU-5.
De grootste verschillen zitten helaas overal versprijd, en daar kan ik dan weer niet mee leven, dus wederom plaatjes en strips Evergreen, stretched sprue en koperdraad te voorschijn getoverd.
De basis zijn de stoelen uit de kits, de hoofdsteunen zijn niet helemaal gelijk, maar goed genoeg. Het (groene) parachutepack is van Milliput gemaakt, net als de (oranje/rode) rugkussens. Die laatste ben ik nog niet helemaal happy mee, maar ze zitten nog los en ik dan ze eventueel nog vervangen. Vooral de vouwen vind ik niet mooi, zijn meer sleufjes geworden. De zitkussens zijn Evergreen wat ik met een scalpel mishandeld heb.
Diverse details (zoals de gele hendels aan de zijkant) heb ik van de Trumpeter stoel bevrijd. De zwart/gele koorden (zitten er hier nog niet op) zijn anders van vorm en heb ik van dun messing buis gebogen, dat buigt makkelijker als massief draad van die dikte.
Het boeltje staat nu nog in de basiskleuren en er is nog veel meer over te vertellen, maar als je wat wilt weten of op-/aanmerkingen hebt, hoor ik het graag :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gordeltjes worden samgensteld uit een Verlinden setje met gordels, waarbij de PE gordels vervangen heb voor het flexibere tape:

Afbeelding
Afbeelding

Intussen ook e.e.a. in basiskleuren gespoten, maar dat komt hopelijk nog in een latere update.

Groeten en alvast een goed 2021

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Wow, super. Met al die details had het inderdaad zonde geweest om PE-gordels te gebruiken. Mooi werk :brouw:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement