Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Als ik naar de foto’s van het origineel kijk en van het model, lijkt het erop dat de opening en dus ook het bewegende glasdeel te klein is. En dat veroorzaakt het probleem. Kijk maar naar de ruimte die de mitrailleursschutter heeft aan de bovenzijde. Je zou dus ook nog voor optie 3++ kunnen gaan: het gat aan de bovenzijde groter uitzagen. En dan het goede voorstel van FokkerFan: een strook van het bewegende deel nog aan de binnenkant lijmen. Ik denk dat dat het meest overtuigende resultaat geeft.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op za 19 sep, 2020 11:01 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Je vroeg om een mening haha nou hier heb je hem!
De oplossing van Fokkerfan vind ik wel een goeie op het glas dunner maken gedeelte na dan ivm kwaliteit van broze harde plastic..
Ik zou de koepel missen namelijk , de rand die uitsteekt valt weer minder op hoewel dat op te lossen is met een plastic stripje aangezien dat dit geverfd is ...
Succes en de groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Echt ontzettend bedankt! Zo snel zulke behulpzame reacties!
Met als gevolg dat ik er uit ben:
FokkerFan schreef:
Ideetje, optie 3+. Ik denk dat optie in de basis het mooiste is, zeker gezien het werk dat je in het interieur hebt zitten. Dus dat wil je zichtbaar houden. Maar als ik tussen de regels door lees, dan wil je ook de binnenkoepel enigszins realistisch terug zien in het model. Kan je dan niet beter de binnenkoepel onderdelen in de lengte door midden zagen en een helft binnenin het compartiment verlijmen? Zo te zien op de foto wordt de binnenkoepel in lengte in tweeën gescheiden door het frame. Het deel dat dan in de buitenkoepel zit laat je weg en het deel dat het compartiment in schuift
Huib2 schreef:
Als ik naar de foto’s van het origineel kijk en van het model, lijkt het erop dat de opening en dus ook het bewegende glasdeel te klein is. En dat veroorzaakt het probleem. Kijk maar naar de ruimte die de mitrailleursschutter heeft aan de bovenzijde. Je zou dus ook nog voor optie 3++ kunnen gaan: het gat aan de bovenzijde groter uitzagen.
Carvair schreef:
op het glas dunner maken gedeelte na dan ivm kwaliteit van broze harde plastic..

Het wordt dus optie 3++ :lol:
Dat dunner schuren durf ik met dit plastic inderdaad niet aan. Ik denk dat bovenstaande ook al genoeg de realiteit gaat benaderen, in ieder geval al zo veel meer dan Airfix decennia geleden in gedachten had.

Even samenvattend in een paar plaatjes (de witte blob is een stukje posterbuddie om alles een beetje op zijn plek te houden):

photo 518097

Als ik foto's bekijk zou de opening in de blister inderdaad dus groter moeten zijn, zoals Huib aangaf. Tot de rode lijn in de foto hierboven.
Dat betekend dus dat ik het rood omlijnde gedeelte uit de foto hieronder uit ga zagen:

photo 518099

En de binnenkoepel is dus inderdaad te klein. Zou ik deze met de nieuwe bovenkant van de opening (de gele lijn uit de foto hieronder) uit laten lijnen, dan komt hij niet ver genoeg het compartiment in.
Ik heb de referentiefoto uit het vorige bericht nog even er onder de foto hieronder gezet. Deze foto heb ik bewust zo gemaakt en uitgesneden dat hij overeenkomt met de referentiefoto.
Naar Fokkerfans idee, ga ik de binnenkoepel dus in de lengte doorhalen, zodat hij strak achter de buitenkoepel pas begint, maar wel genoeg door kan steken, tot de rode lijn dus:

photo 518098
photo 518035

Het lijkt of de opening in de breedte ook wat groter mag, als is de referentiefoto wel iets meer van achteren genomen, dus het zou ook kunnen vertekenen, ik zal niet nog even bezien.
Eerst dacht ik nog even dat de binnenkoepel ook nog scheef in de romp uitkwam, maar zoals in de referentiefoto te zien is, komt dit wel helemaal overeen met de werkelijkheid.
Op de plek van de paarse lijn is dan de clearpart eigenlijk als enige storend dik. Die lijn zou in vergelijking met de referentiefoto ook iets hoger mogen liggen.
Ik ga deze dus proberen iets op te werken met dus styreen zodat het optisch ook een dunnere rand wordt.

Genoeg weer te doen dus. Het zagen in de buitenkoepel vind ik wel een beetje spannend maar goed, gewoon maar voorzichtig en zorgvuldig aanpakken.
En mocht dat mislukken:

fvdm schreef:
daarom vraag ik mij af waarom je zelf geen blisters gaat maken. Een mal kun je mooi maken met de blisters die je hebt en ik denk dat je misschien niet eens stofzuiger nodig hebt maar dat je wat clear plastic zo over de mallen trekt. Lijkt mij een mooie uitdaging die jij wel aan kunt.

Dat lijkt mij inderdaad een mooie uitdaging. Ik ga dat zeker ook nog een keer proberen, maar niet meer bij deze kit. Ik wil dat liever een paar keer oefenen als het er niet toe doet.
Naja, behalve als het fout gaat dus, dan moet ik wel. Maar ik denk dat ik deze kit heel even opzij leg om eerst eens te gaan oefenen met vacuformen.
Maar daar gaan we niet van uit!

Bedankt nogmaals allemaal! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 8:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
De tijd vliegt! En ik moet eerlijk zeggen, er zijn projectjes waarbij ik in twee weken meer voortgang boekte dan in dit geval...
Maargoed, de hobby is ter ontspanning hè, geen haast. :wink:

Het was even spannend, maar het uitzagen van de koepels met dit microzaagje ging eigenlijk hartstikke mooi:

photo 519486

Nog even ter vergelijk:

photo 519485

Nu al blij dat ik deze aanpassing gedaan heb, het oogt gelijk ook veel minder lomp. Nog even een Evergreen stripje op de onderrand geplakt om die zijde wat op te hogen:

photo 519488

Vervolgens alles aan het afplakken geweest en alvast in de interieurkleur gespoten. Dit heb ik gedaan omdat de sommige clearparts (de "schuifdelen" van de koepel) zich in de binnenzijde van de fuselage gaan bevinden, en ik daar straks niet meer bij kan.
Maar ook van de koepels heb ik een randje aan de binnenkant moeten spuiten. Het opgedikte stripje is straks ook vanuit de tegenovergestelde kant te zien, en die zou anders gewoon nog wit zijn.

photo 519487

Ook de glaspartij van de cocpit maar gelijk even van een laagje voorzien:

photo 519489

Hier moet namelijk nog wat PE aan de binnenkant gelijmd worden. En om lijmvlekken op het het plastic te voorkomen heb ik hier vast een basiskleurtje opgezet. De gashendels zet ik met wat Clearfix of houtlijm vast en zal het daarna nog van de goede kleur voorzien.

photo 519490

Zou dit weekend dan toch eindelijk de romp dichtkunnen!? :o
We gaan het zien! :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Keurig zaagwerk, Deef!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Ben je niet bang dat je vele detailwerk zal verborgen worden achter dat dikke melkglas van de blisters?

Mooi werk hoor, helemaal mijn favoriete manier van detailwerk maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2020 8:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt Huib en Flynn!

Flynn schreef:
Ben je niet bang dat je vele detailwerk zal verborgen worden achter dat dikke melkglas van de blisters?
Tja dat is natuurlijk wel een risicootje... Maar de blisters zouden wel al iets van een doorkijkje moeten geven omdat ik ze dus in open stand monteer. En door het zaagwerk kunnen ze ook nog verder open dan dat Airfix bedacht had :D

Sowieso zou het me niet zo heel veel uitmaken als je er niet superveel meer van zou zien. Uiteindelijk was het hele proces het allerleukst en staat het model straks in een vitrinekastje in Dordrecht te niksen.
De interactie met medebrouwers en hetgene wat ik allemaal geleerd heb met deze bouw (en dat is echt heel veel!) vind ik eigenlijk allemaal veel belangrijker dan het resultaat eigenlijk.

Zo speel ik al jaren ijshockey en inmiddels op een wat lager niveau in een vriendenteam. Er is niemand die naar onze wedstrijden komt kijken en de samenvatting wordt niet uitgezonden bij Studio Sport. Het interesseert niemand in Nederland wat de uitslagen van het weekend zijn en of we eerste of laatste van de competitie worden.
Toch stappen we met zijn allen drie keer per week het ijs op om een hoop lol te hebben en iets met zijn allen, of persoonlijk, te bereiken, hoe klein ook. En zo zie ik dat dus ook voor het bouwen van een modelletje!

Maar genoeg geluld, tijd voor wat foto's!
Eerst nog even een inkijkje met hoe het opengeschoven deel nu aan de binnenzijde zit:

photo 519814

Alle gescratchte bulkheads en elementen in de ene helft gelijmd:

photo 519812

photo 519813

En na het nodige dryfitten kunnen dan eindelijk de fuselagehelften verlijmd worden:

photo 519815

De kop en staart hebben een extra klemmetje nodig zoals hierboven te zien is. Ik heb eerst het middendeel gelijmd, en vervolgens de kop en de staart.
Daar ben ik vergeten een fotootje van te maken, als ik het niet vergeet volgt die de volgende keer nog even.

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2020 15:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi gedaan Deef!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi en goed gevulde kist Deef, ziet er goed uit.

Om even terug te komen op Studio Sport, ik kaats hier in Friesland en dat haalt het ook net niet. Elke keer op zondag denk ik weer na alle samenvattingen van volksport nr. 1, die laatste 10 minuten nog even wat anders.... :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt mannen!

tsjopper bob schreef:
Om even terug te komen op Studio Sport, ik kaats hier in Friesland en dat haalt het ook net niet. Elke keer op zondag denk ik weer na alle samenvattingen van volksport nr. 1, die laatste 10 minuten nog even wat anders....
Ik zou het toch al heel wat leuker vinden dan altijd maar dat voetbal René! :lol:

Na al dat gefruts aan het interieur voelde het als een ware bevrijding om weer eens een keer een paar "straight out of the box kit parts" aan elkaar te lijmen.
En dan gaat het gelijk ook meer op een vliegtuig lijken!

photo 520367

Maar dan ga je dat frutsen weer missen en voor je het weet heb je een aardige upgrade aan het landingsgestel er op zitten:

photo 520366

Wat koperdraad, PE, spareparts, er is weer vanalles gebruikt. Even nog ter vergelijk met de originele configuratie:

photo 520371

Minstens zo belangrijk, de constructie is ook nog eens sterk genoeg. De zwarte plastic staafjes zijn voor de sier. De originele poot die naar boven loopt zorgt nog voor de correcte uitlijning en de messing buisjes zijn de dragers geworden.
En het komt uit zoals ik het bedacht had. Ik heb twee gaten geboord in de achterzijde van de originele poot, en ze daar met secondelijm in bevestigd.

Toen weer even naar de voorzijde. Om de voorste koepel in de daarvoor bestemde sparing te kunnen passen, moest er nog wat geschuurd worden.
Een stuk schuurpapier om het ronde heft van een mesje zorgde ervoor dat ik de ronde vorm ook echt kon behouden tijdens het schuren:

photo 520368

Vervolgens paste de clearpart wel in qua diameter, de hoogte daarentegen:

photo 520369

Dus het transparate stukje plastic moest er ook aan geloven, en is een stukje lager geschuurd:

photo 520370

Wat op deze laatste foto's trouwens ook goed te zien is, is dat ik nog wat styreen strip (0.25x0.25mm) onder het cockpitglas heb moeten lijmen om deze mooi gelijk te laten lopen met de fuselage.
Het ziet er nog wat grof uit, maar dit wordt nog meegenomen in het toekomstige plamuur- en schuurrondje.

De voorste koepel lijm ik overigens nog niet vast, dus geen zorgen over het op de foto aanwezige stof :wink:
Ik denk dat ik deze pas helemaal op het eind assembleer. Het is een bewegend deel, dus zo houd ik het ook bewegend, en spuit ik het niet helemaal dicht bij het airbrushen.
Daarnaast kan ik het zo dus ook rondom van verf voorzien. Maar dat is de theorie voor nu hè :P

Tot de volgende weer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement