Deze update wordt volledig besteed aan het wegwerken en opvullen van kieren en gaten in de romp. Er was weinig werk aan de naad in het midden, maar er zijn toch een paar zones waar er behoorlijke tochtgaten opduiken.
Hier wordt de ondervleugel op zijn plek gelijmd. Daarbij is er eerst en vooral druk gezet op de vleugelaansluiting in het midden, waar er het grootste lijmvlak zit.
Het werd duidelijk dat er aan de vleugelwortel een stel grote kieren zou overblijven. Dit is een gevolg van het niet werken met een tussenschot achter de cockpit, waardoor de twee helften van de romp iets naar binnen staan.
Het ergste pasprobleem bleek onderaan de luchtinlaten te zitten. De kieren daar weken ook nog eens uiteen. De luchtinlaten werden er nog eens ieder om beurten afgehaald om de aansluiting met de onderkant te verbeteren, waar er een ongewenste scherpe rand zat.
Een vooraanzicht van de romp, waarop je de reeds gepolijste rug kan zien.
Deze klem houdt de luchtinlaat gelijk met de ondervleugel tijdens het drogen van de lijm.
Dit probleem kom ik bij de meeste vliegtuigkits tegen, ook weer omdat er geen tussenschot zit. Het probleem wordt nog wat moeilijker omdat de vleugelholte in de romp doorloopt tot onder deze naad. Je kan de vleugel zo de romp in duwen.
Dit wordt op de volgende manier opgelost, waarbij deze klem mooi over de naad gezet kan worden via de vleugelholte.
Ik was verbaasd dat Eduard de hardpoints voor de Sidewinders stompe voorkanten gegeven heeft. Je kan op foto's zien dat dit niet het geval is. Ik heb dan maar zelf een punt geschuurd.
De controlevlakken zitten hier op hun plek. Ze zitten wel niet zo vast als je ze niet aan de actuators onderaan vastlijmt.
De dihedrale vleugelpunten zijn goed te zien en een ventrale vin dekt de gerepareerde buiknaad af.
Nu worden de vleugelkieren dichtgemaakt met scherp geschuurde styreenplaat. Dit wordt na het lijmen gelijk aan de vleugel afgesneden.
Onderaan wordt het toegevoegde plastic op voorhand op maat gesneden om in de kieren te passen. Het wordt ook mee rond gezet. De neus is alleen geplamuurd.
Er is een fijne naad aan de inlaatstukken, die helemaal weggewerkt moet worden, want die zit niet op een paneellijn.
Hier moest de vleugel nog eens extra tegen de romp verlijmd worden, doordat er achteraan niet veel stevigheid is.