Verder werken maar weer. Vandaag krijgt de cockpit wat aandacht. vanwege lange droogtijden hier en daar is die nog niet af,
maar gelukkig zijn er andere subonderdelen om me mee bezig te houden, maar die zijn voor een volgende keer.
Smallish update today.
Zoals gebruikelijk is de passing niet helemaal je van het.
Als eerste: aan de zijkant van de cockpit bevinden zichh 3 raampjes. De passing van het plastic glaswerk is niet optimaal.
Ik heb even gespeeld met het idee om zelf een raamwerkje te maken en dan aan het einde het glaswerk te maken met PVA lijm.
Uiteindelijk na een avond knutselen dit idee weggedaan omdat ik er niet helemaal op vertrouw dat dit goed gaat met vierkante ramen.
En tegen de tijd dat we dat gaan uittesten is er geen weg teeug meer.
Als je vervolgens de romphelften tegen elkaar zet is de passing redelijk, maar aan de onderkant komt een uitstulping met meer glaswerk.
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat dit het slechtst passende onderdeel van de hele kit is.
De belabberde passing is erger dan de foto's doen lijken.
No ga je normaal gesproken altijd op dezelfde manier te werk: eerst alle onderdeeltjes in de linkerhelft van de romp lijmen,
en dan de romphelften tegen elkaar. Nou kon ik vrij slecht bepalen waar sommige dingen precies moesten, en was de passing dermate dramatisch
dat ik daar geen enkel vertrouwen in had. Gelukkig leerde een avonde droogpassen me dat je in dit geval ook eerst de romphelften tegen
elkaar kon lijmen zodat de passing optimaal is, en daarna alles er een voor een in plaatsen.
Dit had ook het bijkomende voordeel dat het veel gemakkelijker was om wat lood te verstoppen in de neus. Daar is best wat van nodig om de voorkomen
dat deze om zijn kont gaat zitten als ie af is.
En dan wat lood. Een grove schatting vertelt me dat de volledig inhoud van dit potje genoeg zou moeten zijn, maar dat is nog afwachten.
Voorlopig is dit al net wat meer dan 60 g. Dat arme landingsgestel.
De helft zit er nu in, en meer past niet zonder dat het heel zichtbaar wordt of het volgende onderdeel gaat verdrukken.
Dat betekent dus dat er maar een gram of 30 inzit, en de rest naar de romp zelf moet. verder naar achter, dus 30 g zal niet langer genoeg zijn.
Met alle superlijm en PVA lijm die erin zit moet dit even een weekje goed uitharden, en daarna kan het instrument paneel op zijn plek.
En dan moeten we echt iets aan de raampjes gaan doen. Uiteindelijk de keuze gemaakt om de plastic onderdelen uit de doos erin te plaatsen,
de boel lekker onder te kleideren met vuller en dan met grof geschut (schuurmateriaal dus) de boel glad schuren en opschuren tot de boel weer
op glaswerk lijkt,
Datzelfde hebben we ook maar gedaan voor dat ding aan de onderkant. Veel schuurwerk om de opening zo te krijgen dat het enigszins netjes past,
vastlijmen, en afzichtelijke lading styreenvuller erin, en dan opschuren tot het acceptabel is.
Nu alleen nog de twee koepels aan de zijkant (de ogen), en die schijnen ook nog een ooglid te hebben om de boel mee te kunnen verduisteren
Dat zou mooi zijn, maar even kijken hoe we dat het beste kunnen doen.
En zo langzaamaan neemt daalt het aantal onderdelen dat in de doos achterblijft tot schrikbarend laag niveau.