Hartelijk dank voor jullie reacties mannen.
Op een aantal daarvan ga ik hier inhoudelijk in:
@Klaasdebouwer. Bij het verven is de eerste keuze waar je voor staat na de kleurbepaling; maak ik mijn model factory fresh of ga ik verweren en chippen? Ik kies meestal voor het laatste. Uit wat ik op het web zie trek ik de conclusie dat het allemaal wel erg veel van het goede is naar mijn smaak, maar ook naar de historische foto’s die ik tegenkom.
En tja, de chipping…. Dat levert in de praktijk net zoveel discussie op als de vraag welke tint olive drab de beste is. Het blijft interpreteren, goed kijken en nadenken en dan je keuze maken, vrees ik. Het paradoxale van modelbouw is dat we perfectie nastreven, maar dat nooit ofte nimmer zullen bereiken. Zo ook hier.
De kwetsbaarheid van de laklaag bij Japanse vliegtuigen kwam op de eerste plaats voort uit het feit dat ze geen primer gebruikten. De verf werd dus direct op het metaal of het linnen gespoten. Vliegen in weer en wind, de zoute oceaanlucht, de stalling in de open lucht en onderhoud en gebruik deden de rest. Overigens kun je niet maar raak chippen: de meeste beschadigingen zaten rond de cockpit, motorkap(pen), vuldoppen van de tanks, de loopvlakken bij de vleugelwortel en de leading edges. Bij de verwering gaat het vooral om de uitlaten, de "drag" van de uitlaatgassen over de vleugels, de onderzijde van motoren en het voorste deel van de romp, landingsgestel, wielen en wielkasten, en achter de mitrailleurs of kanonnen in de vleugel.
Ik heb me deze keer wat ingehouden en spaarzaam gechipt. Je doet het heel gauw teveel. Zie mijn Zero hieronder. Het was echt een uitgeleefde kist, maar hier heb ik echt de plank misgeslagen. Het is overdone. Zonde van zo'n mooie kit, hè? Leerpuntje, zeg maar.
(Mitsubishi A6M5c Zero type 52c, Academy 1:72)
De keer daarna ging het me beter af bij deze Dinah. Ik heb me toen meer gericht op slijtranden van de beplating en vind het redelijk geslaagd.
(Mitsubishi Ki-46 II Type 100, Airfix 1:72)
Ik houd m’n hart vast voor hoe ik dat moet doen bij die twee kanjers van vliegboten die ik nog heb liggen; de Mavis en de Emily.
@ Rob W., Silenoz: Ik vind research doen één van de leukste aspecten van modelbouw. Historicus hè? Dan krijg je dat.
@ Wolf73: Zie hierboven, Barry. En je hebt gelijk met die antennedraad. Ik durfde het niet aan omdat de staart zo dun is dat ik de draad er niet mooi op kon lijmen. (Bij grote kits is de staart dikker en kun je boren, hier niet). Bij de mast zou ik een vergelijkbaar probleem krijgen. Het dunnen uiteinde wordt dan een klodder; zie de Zero hierboven. Een volgende keer lijm ik de draad in de staart voor ik de romphelften sluit en op de antennemast voor ik hem op canopy plak.
Groet allemaal en bouw lekker door.
Jan
(die nu maar weer eens een italiaan uit de stapel trekt).