Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Aan het begin van het jaar gezegd dat ik na een nieuw model een voortijdig gestopte bouw af ga maken om zo de stapel "half af" weg te werken.
Deze keer is de keus op de NF-5'jes gevallen. Omdat het bouwen van meer modellen tegelijk me toch niet goed ligt worden ze nu 1 voor 1 afgemaakt. Als eerste ben ik de K-3067 begonnen, na eerst de benodigde onderdelen bij elkaar te hebben gezocht. Bij het opruimen had ik toch wat onderdelen bij het verkeerde model opgeborgen.

Bij het schilderen van de schietstoelen heb ik toch de seriebouw nog even vastgehouden, dat leek me toch wel efficiënt en bovendien vergeet ik altijd welke kleuren ik heb gebruikt :roll: .

photo 547099

Van de week de chaff - en flare dispensers en de luchthappertjes geplaatst. Verder bezig met het canopy openingsmechanisme, zoals Esci het heeft uitgedacht is het erg kwetsbaar en daarnaast ook nog het plamuren en schuren, mijn favoriete klusje :( .

photo 547098

Dat was het weer voor deze week, bij vorderingen meldt ik me weer.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooi setje stoelen. En dat in serie bouwen maakt het wel gemakkelijker en het kost je minder verf. ;)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor het compliment, Klaas. Het zijn mooi gedetailleerde stoeltjes die zich makkelijk laten schilderen.

Allereerst heb ik de lopen van de 20 mm. kanonnen zelf gemaakt, de plastic delen van Esci zijn wel erg eenvoudig. Twee stukjes Albion buis (prachtig materiaal om zelf detail aan te brengen) in elkaar geschoven, dat ziet er heel wat beter uit.

photo 547501

Vervolgens van wijnlood schijfjes geponst om de uitstoot markeringen te verbergen. Eerst wat gerommeld met de maat, 4 mm was te klein, 5 te groot dus uiteindelijk op 4,5 mm uitgekomen.

photo 547500

photo 547503

In de schietstoel door en door een gat van 0,5 mm. geboord zodat er een koperen staafje doorheen kan, en daarna sleuven in de scharnieren gemaakt. Na het vullen van de uitstoter markeringen lijm ik deze aan de canopy vast en kan ik ze zo over het staafje schuiven. Wellicht een wat ingewikkelde oplossing, maar iets beter kon ik niet bedenken :mrgreen: .

photo 547504

Daarna de naden op de droptanks en de LAU-3A launchers glad gemaakt en de weggepoetste panel lines er weer ingekrast. Oh ja, ook voor ongeveer de vijfde keer de flap aan de voorkant er weer aan gelijmd, deze hebben maar een heel klein hechtvlak. Maar uiteindelijk komt de spuitklus steeds dichterbij :wink: .

photo 547502

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie update Sjaak. Albion buisjes kun je nooit genoeg hebben in huis. Die kun je echt voor heel erg veel dingen gebruiken om dingen beter te maken. Ik kijk al uit naar je spuitwerk, succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Ik volg deze trio-bouw wederom met veel interesse... :wink:
In mijn voorraad heb ik nog een aantal ESCI (Revell/Italeri) F-5's. Het kriebelt om er weer een paar te bouwen.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Ik volg ook en ook met interesse, want waar komen die LAU-3A's vandaan? Oude Hasegawa weaponset?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Klopt, de LAU-3A launchers komen uit de Hasegawa set "Aircraft weapons 1, U.S. bombs and rocket launchers". Ze zijn niet helemaal hetzelfde als wat ik op de foto zie, de echte heeft een opstaande rand aan de achterzijde. De Hasegawa launchers hebben dat niet en lijken ook iets te kort. Bovendien is de pasvorm ook niet geweldig, maar iets beters heb ik ook niet :roll: . Als je erom zit te springen heb ik er nog wel 2 over.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2021 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Ik zit er niet om te springen maar een Volkelse 104 met een paar LAU's onder de 'spatborden' is nog altijd een wens. :wink: Als je ze weg wil doen of een kopietje wil maken in kunsthars hou ik mij aanbevolen.

Ik vroeg mij ook af waarom je de markers in de uitlaten hebt afgedekt en geen langere buisjes erachter hebt geplaatst om de uitlaatpijp na te bootsen. Zo'n dichte Auspuff ziet er i.m.o. een beetje vreemd uit.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Peter, de LAU-3A launchers gaan morgen op de bus. Aan het uitboren en verlengen van de uitlaten had ik helemaal niet gedacht. Nu heb ik er wel over nagedacht en heb besloten me geen extra werk op de hals te halen, de voorraad is te groot en het leven te kort :wink: .

De zondagse update, eigenlijk geen grote progressie.

Voornamelijk bezig geweest met het aanbrengen van de pylons, antennes en pitotbuis. Benieuwd hoe vaak ik de pitotbuis eraf ga stoten :mrgreen: .

photo 547988

photo 547986

Verder het canopy mechanisme afgemaakt.

photo 547987

Nu wordt het tijd wat wat schilderwerkzaamheden. Zwart spuiten van de coaming van het instrumentenpaneel zodat het windshield erop kan, binnenzijde canopy afdekken en grijs spuiten en dan de onderkant. Er begint schot in te komen.

photo 547989

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Pitotbuizen zijn bij mij altijd de laatste dingen die ik monteer, zelfs pas na het airbrushen. Want ik breek ze anders standaard af met mijn onhandig gedrag. :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement