Voordat het echte bouwen kon beginnen, moest ik eerst twee vuiltjes wegwerken, d.w.z. fouten, die waarschijnlijk in elke kit zullen zitten, repareren. Een strukje strip dat ontbreekt op de rechter vleugel:
Reparatie met een stukje 0,4 x 0,5 mm strip (bijgeleverd in de kit, aangegeven in de bouw instructie). Misschien afgebroken bij het gieten van de mal, of in de mal blijven zitten. De fout zat in beide geleverde vleugels.
Dan de rolroer balansgewichtjes. Die zijn erg breekbaar, en tot nu toe heb ik maar twee intakte onderdelen gevonden. Dus reparatie met een stukje 0.75 mm staf (ook bijgeleverd, ook in de instructie).
Doordat het achterste deel van de romp nu vol resin zit, kon de cabine achterwand vervallen (kopers van de kit zullen dus uren zoeken naar onderdeel 3
). Maar omdat de onderste paar milimeter van de rompwanden vrij moesten blijven om het op de romp bodem te passen, is er een spleet in het onderste deel van die wand. Dus een stukje van 13 x 2,5 mm 0,4 mm dik plastic er in lijmen (ook bijgeleverd).
Daarna kon de rompbodem er in. Past "klemmend", dus lijm aanbrengen voor het plaatsen gaat gegarandeerd te vroeg plakken en dan zit de bodem fout. Dus eerst de bodem klemmend en nauwkeurig op zijn plaats brengen en dan de naad bestrijken met dunne secondelijm, aangebracht met een metaaldraadje. Door de capillaire werking loopt de lijm in de naad en zit het als een huis.
Doorgaan tot je bij het samenknijpen van de romp geen geluid meer hoort. Staat nu ook in de handleiding. Als de lijm goed droog is, lijmresten verwijderen met mes en schuurplankje.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.