Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nogmaals de wandjes van de F.K.49A droog gepast, nu met een "op maat gemaakte" canopy en de "gecorrigeerde" tweede vleugel.

photo 455576

photo 455577

Dat corrigeren ging makkelijk: Water in de waterkoker op 100 graden brengen, uitschenken in een platte schaal, de vleugel er een paar minuten in, er uit halen en op zijn kop "plat" drukken tot hij dezelfde V-stelling had als de eerste vleugel (en de vleugelmasters). De achterrand moet op zijn kop in het midden 5,5 tot 6 mm van het horizontale vlak liggen, en dat doet ie. Toch hoop ik dat de productie vleugels in ene goed zijn.
Tot slot nog een plaatje van beide modellen.

photo 455578

Rechts de eerste productie exemplaar van de F.K.49, links de masters voor de F.K.49A met de tweede F.K.49 (schoongemaakte en geplamuurde) productie vleugel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bij de eerste twee "gietsels", zoals ze genoemd worden, waren er alleen wat problemen met wat heel kleine onderdelen, die kwetsbaar bleken te zijn, en met de romp. Oplossing voor het eerste wordt een paar reserve exemplaren bij te leveren, het tweede was lastiger. Het probleem is eigenlijk dat in de mal een punt van 9 cm lang omhoog steekt tussen beide 1 mm brede uitsparingen voor de wanden van de romp, die bij het gieten heen en weer zwabbert en daardoor dunne plekken en luchtbellen veroorzaakt (kijk maar naar de geplamuurde plekken op de foto's in de vorige post).
Na overleg met de producent dus maar besloten dit probleem grondig aan te pakken. De achterste 7 cm van de onderkant wordt afgesloten met een stukje styreen, 4 mm aan de onderkant wordt vrij gehouden om de passing op de romp bodem mogelijk te maken en opgevuld met gips. Van de voorste 2 cm worden wanden en plafond opgedikt tot 2 mm. Doorsneden van achter naar voor (A naar D) zien er dan als hieronder uit:

photo 455889

Na ontvangst van de oorspronkelijke masters aan het werk:

photo 455887

En het eindproduct:

photo 455888

Ook de onderkant van de bagageruimte (dat kleine dingetje er naast) moest aangepast worden voor de dikkere wanden. Inmiddels zijn de masters weer teruggestuurd naar de producent. In ieder geval kan er nu nauwelijks meer iets "zwabberen". Het scheelt nog een onderdeel ook, want de achterwand van de cabine is niet meer nodig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren op de Modelbouwdag het nuttige met het aangename verenigd: De vacform machine overgenomen van de vorige gebruiker, zodat ik mijn deel van het productieproces kon beginnen: De cockpitdaken.

photo 456324

Die links zijn voor de F.K.49A, gemaakt van 0,5 mm Vivak (PET). Drie tegelijk produceren ging prima, nul uitval. Die rechts zijn voor de F.K.49, twee tegelijk gemaakt; ik dacht ze van 0,25 mm plastic te maken, maar dat klemde niet goed in de machine, zodat er fors wat uitval was. Bovendien werd dat plastic niet zo strak in de hoeken getrokken en moest ik het verwarmen tot het een beetje begon te roken. Dus ben ik al vrij snel ook voor deze canopies overgegaan op Vivak. Dat is nu op, en van de 83 die ik er moet doen zijn er nu 30 gemaakt.
Toen ik gisteren thuis kwam lag er ook het bericht, dat de master van de romp nu goed was, dat zaterdag al de nieuwe mallen gemaakt zouden worden en dat de productie maandag op volle snelheid verder gaat. Dus niet meer dan een dikke week verloren. Hoewel, verliezen? Het is klaar als het klaar is, wordt mij altijd voorgehouden :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2018 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Even een post zonder plaatjes, want er is wel voortgang. De nieuwe master van de romp heeft een mal opgelevert waarmee goede rompen te gieten zijn. Volgende week donderdag krijg ik de vervangende rompen plus drie extra kitjes. Dan kan ik verder geen met het bouwen van het prototype en het maken van de handleiding. Ook zijn de ontbrekende uitlaten en wat meer Venturi buizen en rolroer balansgewichten gegoten. Die onderdelen zijn klein en teer, en er zullen in de kit wat extra exemplaren opgenomen worden.
Dan ontving ik gisteren een pak decals voor de LVA F.K.49. Zien er uitstekend uit. Ook de dozen zijn aangekomen, geen envelop dozen dit keer, maar bovenladers. Makkelijker in te pakken en ook makkelijker voor de bouwer.
Verder gisteren nog 42 canopies vacform getrokken; totaal staat de score nu op 74, nog 42 te gaan. Die dingen kosten toch nog 6 minuten per 2 of 3, dus daar ben ik nog wel even mee bezig.
Toch maar een plaatje erbij: het decal velletje.

photo 456837

De envelop van de zending was treffend aangepast.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Man, wat een werk! Nogmaals enorm bedankt dat je dit doet. Een superscherpe F.K. 49 daar durfde ik niet eens op te hopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar besloten om op dit draadje ook het bouwverslag van het prototype te plaatsen, dan voelt Bert zich beter op z'n gemak :mrgreen: .
Gisteravond (ja, avond, Post NL is overgegaan tot de avondploeg) kreeg ik de nieuwe rompachterstukken binnen plus het nog ontbrekende uitlaatje en wat extra rolroer balansgewichten en Venturi buizen. De balansgewichten zijn erg breekbaar, en de Venturi's erg klein, dus er zullen in elke kit wat reserve exemplaren zitten. Ik kon nu dus alle schoongemaakte onderdelen van de LVA F.K.49 kit op de foto zetten. Het blauwe ruitjespapier heb ik zelf getekend (viel best mee); daarop kwamen de onderdelen beter uit dan op standaard grafieken papier.

photo 457601

photo 457600

Behalve een aantal gerepareerde belletjes (die in de serie kits verdwenen zouden moeten zijn) heb ik twee "standaard" reparaties uitgevoerd. Een stukje van een stripje bovenop de vleugel is verdwenen en de balansgewichten zijn gerepareerd met stukjes 0,75 mm plastic staf. Daarvoor zal materiaal in de kits bijgeleverd worden.
Het was nog een hele hijs om alle "bijleveringen" te maken.

photo 457599

Hier wordt je wel lekker gestraft voor het succes van de kit :roll: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 18:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ha, die twee uur overtuigen heeft toch gewerkt dus :mrgreen: :mrgreen:

Nee, flauwekul natuurlijk, je moet gewoon waar jij je het best bij voelt.

Die onderdelen in de 20 serie zijn inderdaad wel heel fragiel he, maar zo op de foto ziet het er wel heel strak uit, daar kunnen commerciele producenten nog een puntje aan zuigen (nee, ik schop niet naar Naval, al ga ik ze wel mailen dat ik iets meer verwacht had.)

Maar straffen? Denk niet dat je het zo moet zien, het is meer preventieve klantgerichte service.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bert, ik weet niet wie de kit voor jouw schip heeft gegoten, maar mijn producent (niet ikke dus) levert goed werk, en giet o.a. ook de kit van de De Ruyter. In de 20-serie van de eerste kopie zaten wat belletjes, gerepareerd met dikke secondelijm; in de tweede was dat al minder. Kijken hoe de serieproductie er uit gaat zien, de problemen zitten meestal in de eerste paar kopieën en na de magic van de producent (sneedje hier, kerfje daar) gaat de serie veel beter.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 20:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
ik denk dat de mallen op hun eind liepen. ach, ik hoor het wel en niets wat ik kan oplossen hoor, daar ben je modelbouwer voor, was ook geen kit van honderden euro's, denk dat de waarde van het resin op zo'n 2o euro ligt., maar ik maak er gewoon melding van.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2018 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voordat het echte bouwen kon beginnen, moest ik eerst twee vuiltjes wegwerken, d.w.z. fouten, die waarschijnlijk in elke kit zullen zitten, repareren. Een strukje strip dat ontbreekt op de rechter vleugel:

photo 458045

Reparatie met een stukje 0,4 x 0,5 mm strip (bijgeleverd in de kit, aangegeven in de bouw instructie). Misschien afgebroken bij het gieten van de mal, of in de mal blijven zitten. De fout zat in beide geleverde vleugels.
Dan de rolroer balansgewichtjes. Die zijn erg breekbaar, en tot nu toe heb ik maar twee intakte onderdelen gevonden. Dus reparatie met een stukje 0.75 mm staf (ook bijgeleverd, ook in de instructie).

photo 458044

Doordat het achterste deel van de romp nu vol resin zit, kon de cabine achterwand vervallen (kopers van de kit zullen dus uren zoeken naar onderdeel 3 :lol: ). Maar omdat de onderste paar milimeter van de rompwanden vrij moesten blijven om het op de romp bodem te passen, is er een spleet in het onderste deel van die wand. Dus een stukje van 13 x 2,5 mm 0,4 mm dik plastic er in lijmen (ook bijgeleverd).

photo 458047

Daarna kon de rompbodem er in. Past "klemmend", dus lijm aanbrengen voor het plaatsen gaat gegarandeerd te vroeg plakken en dan zit de bodem fout. Dus eerst de bodem klemmend en nauwkeurig op zijn plaats brengen en dan de naad bestrijken met dunne secondelijm, aangebracht met een metaaldraadje. Door de capillaire werking loopt de lijm in de naad en zit het als een huis.

photo 458046

Doorgaan tot je bij het samenknijpen van de romp geen geluid meer hoort. Staat nu ook in de handleiding. Als de lijm goed droog is, lijmresten verwijderen met mes en schuurplankje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement