Zoals al aangekondigd: Droog passen als laatste check voor go-ahead van de productie. Ik heb hiervoor de slechtste onderdelen van de twee pre-productie sets om tegelijkertijd ook te zien of eenvoudige reparatie van de defecten mogelijk was.
Rompachterstuk en romp vloer: Er was weinig correctie nodig, hoofdzakelijk hier en daar iets weghalen om de zijwanden goed te laten vallen in de richels rondom de vloer. Van de cabine achterwand moest rondom wat weggehaald worden om hem in de romp te laten passen. Gewoon schuurwerk, dus geen aanpassing nodig.
De luchtbellen op de rechter bovenhoek van de romp zullen bij de productiekits niet aanwezig zijn, is mij verzekerd.
Daarna het bagagecompartiment gepast. Dat is iets te breed, maar na schuren past het goed. Ook geen wijziging nodig.
Daarna de bakboord zijwanden. De achterste moest wat ingekort worden om netjes te passen en de onderkant van het buizenframe moest iets weggehaald worden om goed in de richel van de vloer te passen. De voorste zijwand zat gebroken (aan de bovenkant van de raamstijlen) in het zakje (die in het andere zakje was intact), maar was simpel te repareren met wat dikke secondelijm. Ook dat zal bij de productie-exemplaren niet voorkomen. Wel moest ook hier iets van de rompbuizen weggehaald worden om een aansluiting te krijgen met de achterste zijwand.
Het ontbrekende stukje van de voorste raamstijl kan makkelijk gerepareerd worden als de neus op zijn plaats zit. Ook dit defect zal niet in de productie kits zitten. Een blik op de binnenkant laat de details zien.
Dat drie van de vier gashandles gereproduceerd waren was een meevaller. Ik had afgesproken die weg te laten als het niet mogelijk was ze af te gieten zonder de mal te beschadigen. Omdat de wand nu van onder af gegoten wordt, was dat geen probleem.
Dan de wandjes aan de stuurboord kant en de neus. Geen problemen, zelfde behandeling als de bakboord kant.
Tenslotte de vleugel er op gepast. Prima passing, nauwelijks naden.
De deur past ook goed. Even met een stukje tape open gezet.
Tenslotte nog een paar overzicht plaatjes:
De laatste onderdelen van de romp: De voorwand en deur van de donkeren kamer en het rompframe wat daar voor zit.
Het wandje moet bij het bouwen pas gemaakt worden, evenals de deur. Dat de messing frame master zo te reproduceren was, viel ons alleszins mee.
Resumerend: Geen showstoppers tot zo ver, dus in principe kan de productie beginnen. Wel moet ik nog kijken of het makkelijk is de tweede vleugel, die nogal krom is, met een warm bad tot de orde te roepen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.