Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 21:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zo op het oog ziet het er heel goed uit, mooie lijnen op de vleugels.
Je gaat ons nu laten zien hoe het er uiteindelijk uit gaat zien?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Je gaat ons nu laten zien hoe het er uiteindelijk uit gaat zien?

Ja, maar dat wordt een apart draadje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 7:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Och waarom. juist in jouw ontwikkelingstopic zal het maken van het eerste eindproduct juist heel toepasselijk zijn

De ontwikkeling van een kit: van tekentafel tot eindproduct

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De reden is (voor mij) simpel: Het nieuwe draadje wordt een soort Nederlandse versie van de bouwinstructie. Dit item gaat verder met de ontwikkeling van de F.K.49A versie van de kit (en natuurlijk het hopelijk happy end van de F.K.49 kit). En af en toe komt er best een plaatje van de tussenstand van de bouw van het prototype terecht (bijvoorbeeld als eerste de dry-fit van de onderdelen). Tenslotte zijn er nog best veel dingen niet af, zoals doosje, decals, en zo.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 10:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, helder





BertUS gaat weer stilletjes op zijn stoeltje zitten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De masters voor het romp achterstuk en de rompbodem van de Finse F.K.49A moeten gemaakt worden van de eerste productie exemplaren van die onderdelen voor de F.K.49. Het achterstuk kan ongewijzigd gebruikt worden, behalve dan de montage gaatjes voor de staartvlakken; van de vloer moet het voorste stuk geamputeerd worden. Dus de zaag er in. Het verdient overigens aanbeveling alle onderdelen met behulp van een (scheermes)zaag te ontdoen van hun aanhechtingen; veel onderdelen zijn te teer om met een mes te lijf te gaan.
Na het weghalen van het nodige "vuil" de bodem en het romp achterstuk samen gevoegd (ging goed, de resin was minder stijf dan ik verwacht had). De zijwandjes, die ik al had voorzien van stripjes om het gieten makkelijker maken, weer daarvan beroofd en met tape aan bodem en achterstuk vastgezet en toen de neus en het prototype van de canopy er aan vastgemaakt.

photo 455252

Ook nog gepast met de F.K.49 vleugel er op (die van de F.K.49A zal alleen maar andere motorgondels hebben).

photo 455251

photo 455253

Ook dat past goed, maar geeft wel aan dat er nog een hapje uit de canopy genomen moet worden om die goed op de vleugelvoorrand te laten aansluiten. Dit lost meteen een vraag op die ik had ten aanzien van de overlap tussen cockpitdak en vleugel, die op tekeningen te zien is. Die komt er dan dus.
Ook moesten het voorste bovenhoekje van de zijwanden iets meer naar binnen gebogen worden om een goede aansluiting met het dak te krijgen. Omdat die nu een stukje naar achteren wijken, moet dat ook bijgewerkt worden. En de gaten in de vloer moeten gedicht worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dit wordt de derde keer dat ik dit stukje begin; twee keer verdween de verbinding met het forum toen ik het spul wilde bevestigen. Dus nu maar stukje schrijven en bevestigen, plus tig keer herhalen. Ik weet niet of het het forum was of mijn PC; dit doe ik dus maar op mijn laptop.
Verder met de masters voor de F.K.49A. Eerst de "scharnieren" van de klapstoel voor de verpleger gemakkt van blokjes 1x1 mm strip.

photo 455302

Daarna de gaten in de vloer gestopt, de grote met een plug uitgesneden met behulp van de template voor het venster voor de camera (ja, hij paste) en de kleine met een stukje buis en staf.

photo 455312

Op de vloer volgens tekening de plaats van het radio rek aangeven met twee 0,5 mm gaatjes en de plaats van de stoel van de operator met een vierkantje van 0,13 mm plastic, net zoals de plaats van pilotenstoel in de neus.

photo 455305

Het kielvlak was niet hoog genoeg; het richtingroer hing 1,5 mm onder de romp uit. Dat kwam omdat ik oorspronkelijk de achterste 5 mm van de romp wilde afsnijden, maar dat klopte niet met de tekeningen die ik later kreeg. Maar toen was het kielvlak al gemaakt. Dus een stripje er onder gelijmd en de naad geplamuurd.

photo 455304

Tenslotte nog de wandjes. De voorste hoek iets verder door gebogen om ze beter te laten aansluiten met het cockpitdak.

photo 455311

Nu is mijn deel voor de masters van de F.K.49A klaar, en is het wachten op de masters van de vleugel met motoren en de drijvers.

Na een grondige inspectie van de onderdelen van F.K.49 heb ik vanochtend met de producent de "defecten" doorgesproken. De meeste had hij ook al gezien (en de mallen waren daarvoor al aangepast) en er waren geen echte schowstoppers. Twee kleine restprobleempjes worden maandag bekeken, en een oplossing daarvoor is eenvoudig: indien nodig nieuwe masters en mallen, en omdat het kleine onderdelen zijn niet veel werk. Morgen ga ik verder met het droogpassen van de romponderdelen, en als daarbij geen problemen zijn, kan de productie beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals al aangekondigd: Droog passen als laatste check voor go-ahead van de productie. Ik heb hiervoor de slechtste onderdelen van de twee pre-productie sets om tegelijkertijd ook te zien of eenvoudige reparatie van de defecten mogelijk was.
Rompachterstuk en romp vloer: Er was weinig correctie nodig, hoofdzakelijk hier en daar iets weghalen om de zijwanden goed te laten vallen in de richels rondom de vloer. Van de cabine achterwand moest rondom wat weggehaald worden om hem in de romp te laten passen. Gewoon schuurwerk, dus geen aanpassing nodig.

photo 455361

De luchtbellen op de rechter bovenhoek van de romp zullen bij de productiekits niet aanwezig zijn, is mij verzekerd.
Daarna het bagagecompartiment gepast. Dat is iets te breed, maar na schuren past het goed. Ook geen wijziging nodig.

photo 455359

Daarna de bakboord zijwanden. De achterste moest wat ingekort worden om netjes te passen en de onderkant van het buizenframe moest iets weggehaald worden om goed in de richel van de vloer te passen. De voorste zijwand zat gebroken (aan de bovenkant van de raamstijlen) in het zakje (die in het andere zakje was intact), maar was simpel te repareren met wat dikke secondelijm. Ook dat zal bij de productie-exemplaren niet voorkomen. Wel moest ook hier iets van de rompbuizen weggehaald worden om een aansluiting te krijgen met de achterste zijwand.

photo 455360

Het ontbrekende stukje van de voorste raamstijl kan makkelijk gerepareerd worden als de neus op zijn plaats zit. Ook dit defect zal niet in de productie kits zitten. Een blik op de binnenkant laat de details zien.

photo 455358

Dat drie van de vier gashandles gereproduceerd waren was een meevaller. Ik had afgesproken die weg te laten als het niet mogelijk was ze af te gieten zonder de mal te beschadigen. Omdat de wand nu van onder af gegoten wordt, was dat geen probleem.
Dan de wandjes aan de stuurboord kant en de neus. Geen problemen, zelfde behandeling als de bakboord kant.

photo 455356

Tenslotte de vleugel er op gepast. Prima passing, nauwelijks naden.

photo 455357

De deur past ook goed. Even met een stukje tape open gezet.

photo 455355

Tenslotte nog een paar overzicht plaatjes:

photo 455354

photo 455353

De laatste onderdelen van de romp: De voorwand en deur van de donkeren kamer en het rompframe wat daar voor zit.

photo 455352

Het wandje moet bij het bouwen pas gemaakt worden, evenals de deur. Dat de messing frame master zo te reproduceren was, viel ons alleszins mee.
Resumerend: Geen showstoppers tot zo ver, dus in principe kan de productie beginnen. Wel moet ik nog kijken of het makkelijk is de tweede vleugel, die nogal krom is, met een warm bad tot de orde te roepen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 16:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Goed gevoel zeker, nu de onderdelen ook gegoten passen zeker, mooie mijlpaal, Rob

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 7:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Goed om te lezen dat het allemaal goed uitpakt. Kan mij voorstellen dat je een zeer tevreden gevoel hebt, en terecht.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement