Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Na een best een beetje lange periode relatieve radiostilte toch maar weer eens een bouwsel op het forum knallen. Ik heb als eens een geheel zwarte Bf-110E gemaakt. Buiten de gebruikelijk zelf-kritiek en puntjes waar je je zoal in je eigen werk aan ergert heb ik gewoon een zwak voor de sinistere looks van de Bf-110 nachtjagers. Als zodanig lagen er nog wel een paar op de stapel.

Afbeelding

Al spittend in m’n referentie materiaal kwam ik een opvallende foto tegen van een ‘Leeuwarder’ Bf-110 uit wat ik voor het gemak maar het overgangsperiode van de Nachtjagd noem. Na het bescheiden begin van de jaren ‘40/’41 werd de nachtvliegerij in 1942 zogezegd ‘volwassen’. De strategieën en tactieken voor nachtelijke operaties kregen aan beide kanten van de grote plas vorm, de daarbij horende hulpmiddelen zoals radartechnologie werden gemeengoed. Ook op het gebied van iets basaals als camouflage stond de ontwikkeling niet stil. Al doende kwam men er achter dat niet zwarte smeer zut de beste optie was om bij nachtelijke vliegerij niet op te vallen, maar dat een combinatie van grijstinten een beter effect had. Zodoende zag je vanaf medio ’42 meer en meer nachtjagers in een veelheid aan in het veld aangebrachte camouflage schema’s om zo uiteindelijk vanaf medio 1943 meer een meer op het ‘bekende’ overall RLM76 blauw/grijs met RLM 75 grijze mottle/vlakken in soorten en maten uit te komen.

Afbeelding

Dit moet de kist van Gruppen Adjudant II.NJG.2 Oblt. Rudolf Sigmund worden (R4+CC >), anno late zomer ’42. De man was in die periode zogezegd de rechterhand van de beruchte aas en Gruppen Kommandeur Helmut Lent, en vloog vanaf basis Leeuwarden. Sigmund blonk ten opzichte van andere Experte niet zozeer uit in schrikbarende aantallen overwinningen (28, waarvan 26 bij nacht), maar als right hand man van Helmut Lent moet hij er toch mede voor verantwoordelijkheid zijn dat de Gruppe van Lent tot een van de meest succesvolle eenheden van de Nachtjagd wist uit te groeien. Hoewel niet 100% duidelijk lijkt het er naar mijn mening op dat het een kist is die gecamoufleerd is in RLM74/75 grote vlakken op de bovenkant en RLM76 op de onderkant. Opvallend genoeg lijkt de bekende Duitse mottle te ontbreken, puur en alleen vlakken RLM74/75 dus.

De kit betreft een Eduard kit waar ik al eens een begin mee gemaakt had, maar die door gebrek aan inspiratie en ideeën over wat er mee te doen weer opgeborgen was. Na de opvallende foto van de kist van Oblt. Sigmund gezien te hebben weer tevoorschijn gehaald en mee verder gegaan. Ter aanvulling de nodige extra’s aangeschaft, waaronder een resin motor en uitlaten van quickboost, metalen loopjes voor de MG’s in de neus, witmetalen onderstel en resin wielen ter vervanging van het gammele respectievelijk te kleine plastieken equivalent uit de Eduard kit, een setje FuG202 radar antennes van Extratech en een setje Eduard masks voor de niet onaanzienlijke glasbak. Verder nog wat aanvulsels en interessant makerij uit de grabbelton met overgebleven stukkies.

Inmiddels wegens drukte rustig een aantal maanden op en af mee aan het prutsen. Begint het zo langzaamaan wel wat te worden. Een impressie van de werkzaamheden tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Laatst bijgewerkt door sorrowman op zo 19 okt, 2014 17:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
:shock: what more can I say...

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 1:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi, mooi, mooi. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 6:55 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Ehm....wow...zegmaar :shock:
Zie ik het goed? Je brengt ná de camo een donkere postshade aan, en wat gebruik je om die in de camo te blenden?
Lijkt me een techniek die ik ook wil proberen.
Verders, zit er zoveel verschil tussen het kitonderstel en de metalen onderdelen? wegens dan zal ik ook nog een set of 3 van die metalen poten moeten hebben...

Als laatste moet ik zeggen dat dit heel slecht is voor me, ik wilde al een poosje een '110 gaan doen, maar nu begin ik steeds minder geduld te krijgen. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 7:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Ja Danny, na de basiskleuren ben ik met donker en licht gaan post shaden (liefst iets uit dezelfde kleurgroep of iets wat daar goed bij past, dus in combinatie met de grijs/groen-grijze RLM74/74 heb ik een behoorlijk donkere grijs tintgepakt) om vervolgens de zaak weer samen te brengen met dunne mist coats van de basis kleuren. Contrast is nu nu aardig hoog, maar da's met opzet. Onder de vervolgstappen van olieverf filters en lagen lak trekt het allemaal nog weer verder naar elkaar toe en dan wil ik er ook nog wat van zien.

Voor wat kit parts betreft zijn de wielen zijn in mijn optiek wel aan te raden om te vervangen. Die zijn voor iedere variant gewoon te klein/dun. De landing gear struts uit de kit zien er qua details OK uit, maar zijn zijn gewoon gammele (over-engineerd op z'n Eduard's) gevallen. Je kijkt er naar en het knapt wel ergens af en wegens hangt toch best wat gewicht op met een 110, ook daar maar vervangers voor geregeld.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 8:24 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Bedankt voor je toelichting, ik ga opzoek naar andere wielen en pootjes. :)
Trouwens, nu bedenk ik me net dat de wielen van hun Fw190 kits ook aan de smalle kant zijn... En er zitten meer kleine foutjes in hun kits.
Van welk merk zijn de vervangende wielen? Eduard heeft ze zelf ook, mar ik ben dan bang dat die ook de verkeerde maten hebben.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie 110 aan het worden. Interessant schilderproces. moet ik eens mee experimenteren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Erg gave 110 aan het worden. Ik heb deze zelf altijd een van de mooiste vliegtuigen van de duitsers gevonden. Ga zo door! Een vraagje nog: waarom heb je de canopy niet voor het spuiten vastgeplakt?
Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
FCFriso schreef:
Erg gave 110 aan het worden. Ik heb deze zelf altijd een van de mooiste vliegtuigen van de duitsers gevonden. Ga zo door! Een vraagje nog: waarom heb je de canopy niet voor het spuiten vastgeplakt?
Friso


Ding past goed dus kan gemakkelijk later zonder veel problemen vastgezet worden. Daarnaast zitten er nog wat extra stukkies zoals de MG voor de boordschutter die pas als aller laatst op de plek moeten komen en met glasbak al op de plaats moeilijk netjes te verlijmen zijn. Houd het liever eerst zo even als grote gemakkelijk toegankelijk kantoor zonder glas.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Allemachtig. Die ziet er goed uit! :shock: Echt super!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mp44_tom en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement