Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 723 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 73  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2014 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Henk Koppelaar schreef:
Dat had ik vroeger ook Ruud, ik deed mijn huiswerk en anderen wilden het wel van me overnemen. :wink:
Anyway, ik deel gaar mijn vaardigheden. Maar als je nou je meetlint had meegenomen terwijl je langs die betonblokken liep :D Beetje anticiperen hihihi. Ben blij dat de info nuttig is kerel. :brouw:
[/quote]

1) Daar hebben we op de zaak een gezegde voor Henk: "Beter goed gejat dan zelf erg slecht bedacht...!!!"
(Vooral de heren Officier weten daar érg goed invulling aan te geven...!!! :D )

2) Het ging/gaat mij immer meer om wat er in/voor die shelters stond/staat !!! :D

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2014 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Aan het freubelen geweest met plasticard (2 mm) DE voorkant van de shelter heb volgens de bouwtekening exact overgenomen en uitgesneden. Door het snijden krijg je altijd wel een soort van (ik noem het maar), snijbraam. Deze schuur ik weg met waterproofschuurpapier.
De plaatsen waar de verlichting moet komen zijn uitgemeten, en ik heb alvast een paar kleine gaatjes geboord voor de bedrading. De gaatjes zijn puur om niet achteraf de locatie te hoeven bepalen. De gaatjes zullen tot 3 mm opgeboord worden.
Afbeelding
Voorlopig valt er nog aardig wat te verlijmen aan de shelter, maar het begin is er :D
Daarnaast zag ik op foto's dat aan de binnenkant van de shelter rondom traanplaten liggen. Dit traanplaat is los verkrijgbaar en ziet er mooi uit. Echter zijn deze plaatje maar 0.7milimeter. Dus met wat extra opvulling van Evergreen 0.3 millimeter, kom ik mooi aan de dikte van het karton.
Afbeelding
Afbeelding
Eerst ik heb stripje gesneden van 6 millimeter. Daarna heb ik een soort aanslag gemaakt met stalen liniaal en driehoek door even de onderkant met een stukje tape vast te zetten. Makkelijk snijden zo :wink:

Afbeelding


De traanplaten zet ik er pas in als de vloer klaar is. De traanplaten geef ik een primer en een metaalverf. Daarna nog beetje drybrushen en hoppaaaa :D


Laatst bijgewerkt door Henk Koppelaar op zo 31 mei, 2015 16:35 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2014 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Wederom heerlijk genieten van je update !!! En natuurlijk heb ik wederom een vraagje. ik dacht dat ik over het algemeen wel redelijk op de hoogte was van diverse verkrijgbare artikelen, maar het traanplaat plastic-card is een nieuwtje voor mij... Kun je me wellicht vertellen:

1) welk merk deze traanplaat voert ? ("Evergreen" ???)
2) waar het te verkrijgen is ?
3) de afmeting van het product (L x B)
4) hoeveel basis-palteen er in één verpakking zitten (slechts één of meerdere ?)
5) wat het spul ongeveer kost ?

Ik hoor het graag van je Henk.

Voor wat betreft het snijden van plastic-card heb ik misschien nog een kleine tip voor je. Wat ik vaak doe, is om slechts een "ondiepe snede" in het plastic-card te zetten. Bij een dikte van 0,5mm ga ik slechts 2 maal lichtjes met een hobby-mesje over het materiaal. Daarna leg ik de snede in het plastic-card over de rand van mijn werk-matje (rand van de tafel kan ook) met de "kerf-snede" aan de bovenkant. Vervolgens druk ik het overstekende materiaal omlaag. De "kerf-snede" "scheurt" nu verder in het materiaal en het breekt keurig recht over de lengte van de snede af. Het voordeel van deze methode is dat de het snijvlak nagenoeg "haaks" is.

Ik kijk al weer uit naar je volgende upddate !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2014 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Ruud het merk is van JTT, Architectural Model Parts. 19 x 30,5 cm. Zo te vinden op het internet :wink:
Ik heb de 2 sheets voor 8,50 gekocht bij Huider modelbouw in Heerhugowaard.
En bedankt voor je tip :D . Ik snij slechts 1 keer dun. Dat is bij deze dikte 0,5 milimeter meer dan zat en knak het op dezelfde wijze door zoals jij dat doet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2014 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Hallo brouwers vandaag even een kleine update.
Ik ben bezig geweest met de achterwand van de shelter. Hier is behoorlijk veel detail te zien. Alhoewel, als het model er straks in staat zal niet veel te zien zijn van alle kleine details die ik maak. Alhoewel een goed oog de details niet onopgemerkt blijven. Het is maar een begin van de achterwand. Ik heb hiervoor 2 millimeter dik (lekker stevig) Evergreen plasticard) gebruikt.
De shelter is van beton en heeft veel groffe oneffenheden. Deze oneffenheden zal ik door middel van tamponeertechniek ( shildertechniek) nader uitleggen
Afbeelding
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Henk Koppelaar op wo 05 nov, 2014 10:41 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Henk Koppelaar schreef:
Ruud het merk is van JTT, Architectural Model Parts. 19 x 30,5 cm. Zo te vinden op het internet :wink:
Ik heb de 2 sheets voor 8,50 gekocht bij Huider modelbouw in Heerhugowaard.
En bedankt voor je tip :D . Ik snij slechts 1 keer dun. Dat is bij deze dikte 0,5 milimeter meer dan zat en knak het op dezelfde wijze door zoals jij dat doet.


Thanx voor de info; Super-de-Puper !!!

leuk te lezen dat "zieke zielen dezelfde gedachten hebben". :D Ik had eigenlijk kunnen weten dat je de "plastic-card snij-techniek" reeds zelf had uitgedacht.

Érg fraaie update Henk !!! Goed te zien dat je alle details zó natuurgetrouw reproduceert. Niks mis met After-Market spulletjes maar van dit soort bouwwerk kan ik uren genieten. KLASSE !!!

Gr. Ruud.

P.S.:
Schroom vooral niet om meer detail-foto's te plaatsen. Als ik me niet vergis heb je redelijk wat werk gestoken in het sluit-werk van de deuren ?! TOP !!!

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi werk so far. Al die kleine details tillen het geheel wel naar een hoger niveau, zeg maar het verschil tussen 'mooi' en 'wow!' :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Halllo brouwers,
Vandaag ben ik wederom bezig geweest met de achterwand en de tunnel die daar op aansluit.

Zoals ik al eerder schreef gebruik ik 1 millimeter karton. Dit karton heeft een mooie structuur en lijkt bij schilderen/airbrushen mooi op steen/beton.

Allereerst heb ik 4 stroken karton, van 6 cm uitgesneden. De stroken heb ik verlijmd met Bison (snelle houtlijm). Omdat de inwendige maat van de tunnel 9,6 millimeter moest zijn, was het in huis even flink zoeken naar een geschikte ronde bus, vaas, fles, beker, noem het maar op. Uiteindelijk zag ik in mijn keukenkastjes een pot visolie staan. Bij het zien van die pot, en de schuifmaat in de aanslag, yes yes yes.... :D 10,3 aan de binnenkant.

Origineel

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Grofweg heb ik de helft eraf gezaagd. Nu kon ik de 4 (nog natte en ingelijmde stroken) makkelijk tot op de bodem er induwen. Nog wat extra los karton erbij en een ouwe jampot er in duwen en het drukte de boel mooi aan

Voor de droging heb voor alle zekerheid het geheel maar een uur laten staan. Daarna het geheel ingesmeerd met secondelijm. Goed uitsmeren, en wat ik al eerder schreef, de secondenlijm maakt het karton knetterhard.




Nu alles laten drogen en morgen weer verder :brouw:


Laatst bijgewerkt door Henk Koppelaar op zo 31 mei, 2015 16:53 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 19:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Ziet er strak uit, mooi gedaan met dat karton in de emmer. :)



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 20:30 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2056
Woonplaats: Gemert
Da's volgens mij wiskunde van een zeer hoog niveau :(
Henk Koppelaar schreef:
Allereerst heb ik 4 stroken karton, van 6 cm uitgesneden. De stroken heb ik verlijmd met Bison (snelle houtlijm). Omdat de inwendige maat van de tunnel 9,6 millimeter moest zijn, was het in huis even flink zoeken naar een geschikte ronde bus, vaas, fles, beker, noem het maar op. Uiteindelijk zag ik in mijn keukenkastjes een pot visolie staan. Bij het zien van die pot, en de schuifmaat in de aanslag, yes yes yes.... :D 10,3 aan de binnenkant.
Ik begrijp dat de binnenkant van de tunnel een diameter van 9,6 centimeter zal moeten hebben (en geen millimeter, want dat zou wel erg kleintjes uitvallen). Je gebruikt karton dat 2 mm dik is? Zo ja, dan kom je met 4x de dikte aardig uit bij de 10,3 cm diameter die de pot heeft. Maar dan komt ie: hoe krijg jij het voor elkaar om uit stroken van 6 centimeter lang een halve buis te fabrieken met een dergelijke diameter? Volgens mij bereken je een omtrek door de straal met pi te vermenigvuldigen. De straal is de halve diameter, dus (uitwendig) 10,3/2=5,15. Laten we 'pi' afronden op 3,1416, dan zouden de stroken karton toch een ruime 16 cm lang moeten zijn. En geen 6 cm, toch?

Afijn, de door jou uitgesneden stroken - hoe lang ze dan ook zijn - hebben een mooi tunneltje opgeleverd en het ziet er in vergelijking met de getoonde referentiefoto verdomd goed uit.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 723 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 73  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plasticprutser Peter en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement