Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 1:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Hasegawa/ Alleycat, 1:32, Kawasaki Ki-100 Goshikisen, Akeno Flight training squadron.
Geschiedenis;
De succesvolle Kawasaki Ki-61 Hien “Tony” was in eerste instantie aangedreven door een , in licentie gebouwde, Ha 40 en later een Ha 140 12 cillinder vloeistof gekoelde lijnmotor. ( Een kopie van de DB 601 dat de Messerschmitt Bf-109 aandreef. De Ha 140 was door bombardementen op de fabriek die deze produceerde niet meer beschikbaar en de Ha 112 14 cillinder stermotor werd , als proef, in plaats hiervan gemonteerd een Ki-61 Hien door Kawasaki. Hierdoor moest de Ki-61 motor gedeelte veranderd en vergroot worden om de stermotor te kunen plaatsen, wat de topsnelheid zou verlagen door dat deze een grotere luchtweerstand zou hebben. Maar daarintegen werd het totaal gewicht lager en het laadvermogen vergroot doordat het koelsysteem dat voor de Ha 140 niet meer nocig was.
Nu aangeduid als de Ki-100, bleek zijn prestaties te zijn verbetert en zijn wendbaarheid groter waardoor dit nieuwe type vliegtuig met succes tegen Hellcats en Mustangs van de USAF.
Nu bekend bij de Keizerlijke Japanse leger als Type 5 jager, maakte hij zijn eerste vlucht in februari 1945, en werd gebruikt als onderscheppingsjager boven Japan tot het eind van de oorlog. Ongeveer 390 Ki-100 waren gebouwd en in gebruik tot de overgave van Japan.
Data;
bemanning; 1 Lengte; 8,92 m Spanwijdte; 12 m Hoogte; 3,72 m
Motor; Mitsubsishi Ha 112 met 1,500 pk Max. snelheid; 580 km/u op 6000 meter
Bewapening; 2 X 20 mm kanonnen 2 x 12,7 mm machinegeweren.

Oude foto’s;
Een Ki-100, een “fastback” versie, waarbij duidelijk de verschil in kleur van lak te zien is, de vraag is alleen komt dit door de uitlaatgassen, andere verf of verweerd???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De kit is gebouwd uit een Hasegawa 1:32 Kawasaki Ki-61 Hien en een Alleycat Kawasaki Ki-100 Bubbletop, resin romp .
Alles gespoten met Tamiya acrylics waaronder IJA Green, Flat aluminium, IJA grey. Enige decals zijn de Hinumarus op de romp en de Akeno Flight squadron embleem op de staart. Het schema heb ik gepakt van een 1:48 Hasegawa Ki-100 dat ik ooit gemaakt heb.
Getallen zijn geschilderd , de kanji in de walkways zijn getamponeerd met een zelfgemaakt sjabloon.
Uitlaatgassen zijn met zwart en verschillende tinten bruin ( tamiya acrylics) gespoten.
Gechipt met Revell enamels. Kruitsporen en oliespoor op de “buik” zijn met Tamiya weathering pastels gedaan.
Vallejo washes zijn gebruikt voor de panellines.
Ik heb bewust de witte en blauwe banden e.d niet geweatherd ( gechipped). De bedoeling was een toestel te maken waarbij de indruk gewekt wordt waar een “oud” toestel dat pas voorzien is van blauwe en witte banden. Eigenlijk omdat het mij sterk leek dat men een toestel kreeg en er meteen een lading blauwe en witte strepen erop geschilderd werden.
De getallen heb ik geschilderd. Ik heb in mijn “restjes doos” naar geschikte decals gezocht, maar zonder succes. Ik wilde toen sjablonen maken toen ik zag dat de getallen op de staart en wheelcovers anders van vorm waren. Een foto van een ander toestel met soortgelijke getallen gaf mij de indruk dat de getallen gewoon erop geschilderd omdat ze qua vorm niet mooi gelijk waren en dus niet met een mal gemaakt. Dus ik heb de getallen met de hand geverfd.



De Hasegawa kit die gebruikt is als “donor”. Ik heb hetzelfde kitje in een ver verleden een gebouwd en ik kan me herinneren dat het een heel makkelijk kitje was om te bouwen.

Afbeelding



De Alleycat resin conversie set, mijn eerste keer dat ik echt met resin te maken kreeg. Mooi gegoten, weinig luchtbellen…… alleen past het voor geen meter!

Afbeelding




De gordels heb ik gemaakt van Evergreen.


Afbeelding




De struts voorzien van remleidingen (Evergreen rods, hoewel het moeilijk in vorm te buigen is kun je dit wel heeeeeeeeeeeel makkelijk plakken op het plastic in tegenstelling tot bijv. ijzerdraad.)

Afbeelding




De romp; ik heb alle kieren geplamuurd met twee componenten autoplamuur…. Je weet wel die grijze zooi in een blik waar je verharder bij moet doen uit een tube. Reden dat ik dat gebruikt heb….ik kon nergens milliput vinden!!!!

Afbeelding




Hier is duidelijk de slechte pasvorm te zien. Buiten het feit dat de resin romp wat lengte verschil vertoonde, was het ook een hel om de romp zo te plakken dat de randen niet buiten de rand van de ring van de cowling kwamen. De romp was ook “warped” heb deze willen rechtbuigen in warm water maar dit wilde niet zo goed lukken.

Afbeelding

Afbeelding




De onderkant, vleugels en romp vormden geen goede pas vorm, heb veel moeten bijsnijden, vijlen etc…..

Afbeelding



De bovenkant….

Afbeelding



Na een dunne laag primer en enkel dagen drogen heb ik eerst gedeeltes wit gespoten.

Afbeelding



Gevolgd door geel, ondergrond voor de Hinumarus, walkways en IFF banden.

Afbeelding


Afgeplakt.

Afbeelding


Een laag blauw…….

Afbeelding



En weer afplakken…..

Afbeelding

Afbeelding



Ik heb uit ongeduld een deel van de tape verwijderd. De onderkant moet nog gespoten worden op deze foto’s.

Afbeelding

Afbeelding



Onderkant met Tamiya flat aluminium gespoten. Enkel panelen zijn met dezelfde lak gespoten waar ik een drupje zwart door gemengd heb.

Afbeelding


Eindfoto’s, ik zal deze week foto’s maken voor in de galerij.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Tot de volgende keer!

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 8:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
imposant spuit- en afplakwerk... mooi toestel geworden ook

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 9:57 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
NICE... Mooi model

ik blijf het maf vinden dat het zo "makkelijk" was om een andere type motor in een vliegtuig te lepelen.

Russen deden het met de LaGG-3 -> La-5/7

Japanners met deze.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Nou je moeite is wel beloond hoor, dat is een mooi model geworden! Dat 'losse' van de zelf geschilderde tekens past hier heel goed bij. Gaaf!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gaaf gespoten model. Niet mijn ding, maar modelbouwtechnisch vind ik het erg knap wat je hier neergezet hebt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 nov, 2005 17:45 pm
Berichten: 343
Woonplaats: Schiedam
WOW. Indrukwekkend spuitwerk. Subtiele weathering. Helemaal mijn ding.

René


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2014 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Mannen, bedankt voor de complimenten!!!

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement