Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2013 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die motor is inderdaad een eyecatcher! :shock: Heel mooi man! En die vleugels is overigens ook een mooi staaltje huisvlijt.
Ga je er nog wat sapjes over het blok doen om olie/vet na te bootsen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2013 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Dat komt wel goed NEM, al is het alleen maar omdat ik het alu toch wel erg lichtgevend vind. Op de cilinders zelf zal er weinig verwering te zien zijn, ook omdat ze zwart zijn natuurlijk.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Prachtig man. Het inkrassen van de vleugels geeft ook echt een mooie effect en die motor, een waar plaatje.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2013 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het is de laatste tijd wat stil geworden bij deze groepsbouw en specifiek genoemd, ook rondom 'mijn' Fokkertje. Laat ik maar eens een update plaatsen. Hiervoor had ik een vrij rustig werk waarbij ik regelmatig mijn best moest doen om niet in slaap te vallen. Sinds ongeveer anderhalve maand heb ik een klus wat fysiek uitputtend is. En het bouwen van de Fokker C.I vergt toch veel concentratie en lange periodes van je aandacht erbij houden. Dus daarom kan ik eigenlijk doordeweeks niet meer verder.

Maar genoeg gezeurd! De motor mist nog een aantal onderdelen. Één daarvan was het inlaatstelsel. Dit heb ik uit acht stukjes koperdraad gemaakt van verschillend diameter en allemaal op de 0.1mm op maat gevijld. Dit was echt passen, stukje vijlen, weer passen, stukje vijlen... Sommige onderdeeltjes zijn niet groter dan een milimeter en die waren het lastigste op hun plek te krijgen. Er zijn twee verschillende diameters gebruikt. Net zoals het origineel.

Afbeelding

Tevens heb ik de motor een wash gegeven en het aluminium gedeelte ziet er nu realistischer uit.

Afbeelding

En meteen de koperdraadjes maar een kleurtje gegeven. Een mengeltje van blauw, bruin en zwart als ik het met goed herinner. Wel een iets andere kleur dan de cilinders. Maar nog steeds vallen de koperdraadjes een beetje weg tegen het zwart van de achtergrond. Nouja, ik kan ze moeilijk knal paars gaan verven...

Afbeelding

En ja, dan ziet de andere kan van de motor er minder interesant uit. Het is nu éénmaal zo. Ik wil er nog een olietank bij maken. Bij de D.VII zat die eerst geïntegreerd met de brandstoftank. Maar na blijkbaar wat ongelukjes hebben ze de tank maar aan de rechterkant tussen de motor en het frame gepropt. Het lijkt mij vrij aannemelijk dat ze dit ook op de C.I gedaan hebben.

Afbeelding

En ja, ge zult het niet geloven... Weer nieuwe vleugels gemaakt. Opzich is het vervaardigen van de vleugels een vrij simpele techniek. Het heeft alleen wel mijn volledige aandacht nodig en het is een paar uurtjes werk wat is uitgesmeerd over meerdere dagen. Eerst het balsa op maat snijden met een iets grotere spanwijdte dan strikt noodzakelijk. Daarna op elkaar lijmen met houtlijm en dit een paar uur laten drogen. Daarna vleugelprofiel erin schuren. Een karweitje wat eigenlijk geheel op het oog moet gebeuren. Daarna even in de beits gezet, zodat het dubbelzijdig tape beter hecht. Maar de beits moet gewoon een dag drogen.

Afbeelding

Dan zou je opzich tijd genoeg hebben om even het plastic op maat te snijden en in te krassen. Maar ik heb geleerd dat als ik me vermoeid voel dat ik beter niet aan dit soort karweitjes moet beginnen tenzij je lekker uitgerust voelt en effe een uur niks te doen heb. Anyways, met het stel ondervleugels ben ik klaar.

Afbeelding

Ze zijn allebei symetrisch en de ribben zijn gelijkmatig verdeeld.

Afbeelding

Hoewel de ribben niet allemaal volledig 100% oplijnen met het voorbeeld, vindt ik dit goed genoeg en de totale spanwijdte klopt met de tekening.

Afbeelding

De volgende stap is het integreren van de motor in het frame. Daarna moet ik nog een paar stukjes frame maken die ik niet kon doen zonder de motor erin. Dat is wel een maatklusje, maar niet echt lastig. Verder nog de olietank erin natuurlijk. Aan de bovenvleugel moet ik nog ailerons maken en zowel de onder als bovenvleugel moeten nog mooi afgeronde tips krijgen. Die ga ik net als Ron Kootje's Caproni uit stukjes plastic maken.

Nog een heel karwei dus. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2013 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De motor ziet er fantastisch uit en je "vleugeltechniek" wordt ook steeds beter. Ga je het nog redden voor 1-1-14?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2013 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
robh schreef:
De motor ziet er fantastisch uit en je "vleugeltechniek" wordt ook steeds beter. Ga je het nog redden voor 1-1-14?

Rob


Neuh, daar ga ik ver over heen komen. Dit is niet een kitje wat ik haastig af gaat zitten maken. Ik blijf er rustig aan verder bouwen totdat hij klaar is. Hoe lang het ook gaat duren!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2013 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi stukje werk, die motor!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Brrr, niet afgemaakt. Ik zit er eigenlijk een beetje van te balen. Maar dit is voor mij zo'n uniek project dat ik dit model niet wil gaan overhaasten. Dan wordt het lelijk en scheef en dat is zonde van al het harde werk wat ik er al in stopte. Kan dit topic verplaatst worden naar het algemene topic over militaire luchtvaart??

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Jammer dan dat je de einddatum van de groepsbouw niet hebt gehaald. Maar hoe belangrijk is dat?
Je bent jezelf aan het overtreffen, dan moet je gewoon de tijd nemen die je nodig hebt :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2014 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het werk aan de Fokker ligt niet stil hoor... Ik heb me er wel op verkeken hoeveel werk ik er aan zou hebben. De keuzes die ik heb gemaakt dwingen me een hele hoop moeite te doen over details die vaak kleiner zijn dan een milimeter. En dan kun je wel eens ontmoedigd raken. Maar ik heb teveel uurtjes en zweetdruppeltjes erin zitten om nu op te geven. Ik heb me enkele weken 'bezondigd' met computerspelletjes en de modelbouw even links laten liggen. Maar eigenlijk gaat het toch wel weer jeuken om verder te gaan.

Ik zat zo eens te passen en te meten. De motor heb ik even los in het frame gezet zodat ik de radiator kon passen. Het staat hier nog allemaal los enzo, maar ik weet niet zeker of de radiator wel helemaal past eerlijk gezegd... Nouja, dan moet ik het maar op een overtuigende manier passend gaan maken.

Afbeelding

Tevens heb ik de propellor maar even passen gemaakt. Zoals ik die heb gemaakt is hij bijna exact net zo groot als de prop van de F2b brisfit. Dat toestel is toch wel ietsje groter dan de Fokker C.I en ik zit me ook een beetje zorgen te maken dat hij niet een beetje te groot is voor de C.I. Maar okee, dat zijn zorgen voor later. (als het onderstel eronder zit bijvoorbeeld)

Afbeelding

Even mijn zorgen met de motor in het achterhoofd gestopt en verder gegaan met de vleugels. Voor de uiteindes heb ik een stapeltje plastic plaatjes op elkaar gelijmd. Daarna ruwweg in vorm gevijld. Ik gebruikte zo ongeveer dezelfde techniek als voor het vervaardigen van een (houten) propellor. Eerst lijm goed laten drogen (minstens 24 uur), daarna rondom in vorm vijlen. Vervolgens het profiel erin maken. De volgende stap (nog niet te zien op de foto) is het afronden van de rechte hoeken. Daarna boorde ik twee gaatjes om met een stukje koperdraad een locator pin te maken voor een preciezere en stevigere bevestiging.

Afbeelding

Hier zie je het vleugeluiteinde helemaal compleet. Na het op zijn plek lijmen, ging ik er nog met een kwastje lichtbruine verf overheen. Zo kan ik beter zien waar er nog geplamuurd moet worden. Vervolgens de plamuur aanbrengen en schuren maar! Voor het schuren gebruikte ik zowel de schuur-sticks en de ouderwetse metalen vijlen. Het is lastig te zien op de foto, maar ik kan je verzekeren dat de vleugeluiteindes aardig in vorm zijn.

Afbeelding

Hier zie je een (voor mij) expirimentele methode van het vullen van gaten. Al het vijlen en schuren produceerde veel plastic vijlsel. Dit bewaarde ik en ik mengde het een beetje met gewone plastic lijm van Revell. Dit lost het plastic op en dat gebruikte ik voor het vullen van de gaatjes. Het is wel effe kliederen en voor de zekerheid zou ik het te plamuren gat/scheur wel even afplakken, maar als plamuur is het prima spul. Het opvulsel in de gaatjes is van precies hetzelfde materiaal als waar het in zit. Dat merk je goed met schuren. Sommige plamuur soorten zijn nogal zacht en die schuren veel eerder weg als het plastic eromheen en dat is jammer.

Afbeelding

Even een sfeerfotootje van het inschuren van de achtereindes van de ondervleugels. Ik heb de ondervleugels zo gemaakt dat elke vleugel zowel links als rechts kan zitten. Aangezien ik eerder al de fout had gemaakt hiermee en dus opnieuw een setje ondervleugels moest maken. GRRRRRRRR

Afbeelding

Hier zie je de vleugelstips die op de ondervleugel moeten komen. Je ziet duidelijk de stukjes plastic die op elkaar gelijmd zijn. Uit papier heb ik de ronding geknipt en die op het plastic geplakt met tape. Het tape vormde een masker waardoor ik met verf de ronding precies op het plastic kon krijgen. Dit helpt me met het schuren van de omtrek.

Afbeelding

Tevens heb ik na veel wikken, wegen en passen de motor op zijn plek gelijmd. Het stukje koperdraad dat er voor uit steekt heeft een diameter van ongeveer 0.25mm en zit vast aan de gashendel in de cockpit. (en is even aangetipt met Vallejo alu) Deze stang zit op een leuke manier aan de motor bevestigt, maar dat is voor een latere update.

Afbeelding

Hier zie je het alu geverfde stukje koperdraad door de cockpit heen steken. Net zoals in het echt dus. Naast de gashendel zat er nog een tweede handel die geloof ik voor het bedienen van de radiator was. Of ik daar nog wat mee ga doen weet ik nog niet.

Afbeelding

En ziehier de gashendel met de net aangebrachte bedieningsstang. :)

Afbeelding

In het motorcompartiment zijn er nog heel wat dingen te doen. De olietank moet er nog komen, de radiator en alle bijkomende leidingen. Daarna moet aan de onderkant nog een paar stukken frame komen. Die kon ik niet eerder plaatsen want die hadden maar in de weg gezeten. Tevens moet ik de uitlaat aanpassen en plaatsen. Daarna de Vickers voor de piloot op zijn plek zetten en de huidbeplating die bovenop nog mist. Daarna de Vickers en uitlaat er weer af nemen en dan kunnen de vleugels eraan en....


Nouja, ik hoef me niet te vervelen dus. ;)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement