Gerede modellen: WAH-64 (blad 7) / DHL (blad 13) / Chief Geronimo (blad 15) / YAH-64 LHX (blad 15) / Griekse versie (blad 17)
Actief op de fora? Jazekers. Actief op modelbouwgebied? Jazekers, maar omdat mijn fototoestel niet kan stuiteren hapert het wat met de foto’s. De standaardlens zit nog maar minimaal vast aan de body (waardoor ik dus vaak de melding krijg dat het objectief niet is aangesloten) en het flitsmechanisme is kapot. Ik kan dus alleen maar foto’s maken bij daglicht of op de ‘M’ stand, al vind ik het resultaat nog niet denderend. Sinds kort hebben we ook een digitale filmcamera – met fotofunctie (lang zo goed niet als spigitale dieselreflex) – en maar even daarmee geprobeerd om foto’s te maken, en dat lukte redlijk, dus tijd voor opstarten van een nieuw topic. Aangezien de grote van de lap tekst en de hoeveelheid foto’s, ga ik in een aantal delen wat berichten plaatsen. Dit is deel 1.
Na de groepsbouw Russische Helikopters op Brouwers, wilde ik niet in een gat vallen. Op plakkers loopt nog een NATO-groepsbouw waar ik ook aan mee wilde doen. Ik had een aantal op het oog en het is uiteindelijk een Engelse Apache, de AH-1 geworden.
Geschiedenis (samenraapsel van diverse www-sites):
Ondanks diverse upgrades van de Westland Lynx (Mk.1 t/m Mk.7), werd het noodzakelijk voor de Britten om hier een opvolger voor te vinden. De AH-64 Apache had al bewezen een geduchte gevechtshelikopter te zijn, m.n. tijdens Desert Storm (1991). Tegenkanditaten waren verder de AH-1W Super Cobra, Agusta A129, De Atlas Rooivalk uit Zuid Afrika, De RAH-66 Commanche en de Eurocopter Tiger. Het is dus de AH-64D Longbow geworden. Oorspronkelijk waren 100 toestellen gewenst, echter doordat de kosten nogal hoog waren, werden dit slechts 67. De AH-1 (AH mk. 1), ook wel WAH-64, is een in licentie gebouwde McDonnel Douglas AH-64 door Agusta-Westland. In totaal heeft het Engelse leger er 67 gekocht. De eerste 8 zijn door Boeing gemaakt en geleverd (het origineel ontwerp was van Hughes, in 1984 werd Hughes overgenomen door McDonnell Douglas, de helikopter-eenheid van McDonnell Douglas ging in 1997 samen verder met Boeing). De andere 59 werden door Westland (inmiddels Agusta-Westland) gebouwd/samengesteld. De verschillen met de AH-64D zijn: Rolls-Royce Turbomeca RTM322 motoren (meer vermogen dan de General Electrics T700), nieuwe electronische verdedigingssystemen en een ‘opvouwbaar’ hoofdrotor-mechanisme waardoor de heli’s ook aan boord van schepen gebruikt kunnen worden.
Voor de Engelsen was de Apache belangrijk in Afghanistan, waar ze vanaf 2006 werden ingezet. Controversieel zijn sommige vormen van munitie, zoals clusterbommen en hittegevoelige wapens. Bij oefeningen door de Marine en toepassingen boven zee, hebben bewezen dat de heli uitermate geschikt is om te opereren vanaf vliegdekschepen of andere schepen. Britse Apaches hebben verder nog in 2011, vanaf Britse schepen geassisteerd bij de militaire interventie in Libië.
Zo iets zou het moeten gaan worden. De foto is van een Westland-uitvoering, ik ga voor een door Boeing geleverde uitvoering (dus met kleinere avionics bakken):

Tja, dan de kit. Wie kent ze niet? Modellen van het bekende Mirage Hobby (
http://www.mirage-hobby.com.pl) uit Polen. Ik kon het merk niet, maar op aandringen van Grendel – om toch maar wat uit 'zijn' shop te kopen – wilde ik dit kitje wel eens proberen. Enigszins ervaren met voornamelijk Italeri (Revell op een andere schaal), moet dit toch lukken? Binnenkort staat zelfs een Academy Apache (IDF groepsbouw) op het programma.
De boxart en de gebruikshandleiding.

De decals.

De eerste indruk is op zich helemaal niet verkeerd. Mooie, fijne inliggende paneellijnen. De sprues zijn scherp gegoten (weinig flash) met redelijk wat detail. Maar leg je hem dan toch ter vergelijk naast een Italeri of Academy, dan zijn er toch wel wat verschillen. De staart is qua vorm niet juist. De trailing edge hoort iets weg te draaien (naar rechts) om het torsie-effect een beetje tegen te gaan. Bij deze kit loopt de staart gewoon recht. Het Italeri model is voorzien van allemaal (opliggende) klinknagels. Je moet er van houden (ik dus wel), maar afgezien van de fijne paneellijntjes, is het overige plastic bij dit model erg vlak. De cockpit is wat karig. Alleen een stuurknuppel. Collective ontbreekt en de stoelen hebben geen gordels (wat op zich geen probleem is, daar hebben we wel wat voor). Op de decals zitten dan wel weer leuke instrumentenpaneeltjes. De hoofdwielpoten ogen wat lang en iel. Het Italeri en het Academy-model hebben wat robuustere poten. De hoofdrotoras en –bladen mochten ook wel iets gedetaileerder. Bijgeleverde wapensystemen zien er redelijk uit, maar ook weer vergeleken met de ‘concurrent’, net niet.
Wat plaatjes van de sprues en wat detailfoto's:

Diverse wapensystemen...

Prachtig gedetailleerde uitlaat... :titter:

Wat onderdeln los in een doos...

Kortom, voor €7,50 een leuk model om wat mee te gaan knoeien.
Later meer, want ik ben al zover gevorderd dat de eindlaag er op kan.
René