Na een halve week van zeer verbrokkelde tijdsbesteding heb ik de Bantam weer opgepakt. Eerst maar weer eens in de foto's en andere documentatie gedoken. Ook heb ik de maatschets door spiegelen, knippen, plakken en schalen uitgewerkt tot een volwaardige schaaltekening.
Ik kon geen uitlaat vinden, behalve op een foto van een andere FK.23, maar op die plek bij de K-123 was niets te zien. Dus maar weer eens Henri Kaper van Koolhoven Vliegtuigen gevraagd (ik had geen zin om naar het Rijksmuseum te gaan). Na navraag door Henri bleek elke cilinder twee korte uitlaatpijpjes te hebben, en twee daarvan bij de zij cilinders worden gebruikt om de carburateur (ringleiding) te verwarmen. Even checken maar.
Klopt dus. 14 uitlaatjes, te klein om te verwaarlozen, maar klein genoeg om een pain-in-the-neck te zijn. Bovendien moet aan de achterkant van elke cilinder nog een pijp voor de inlaat gemaakt worden. De uitlaatjes ga ik maken van 0,6 mm omgebogen plastic staf (onderaan de foto hier onder), de twee pijpen naar de carborateur ringleiding en de inlaatpijpen van 0,4 mm messing draad. De cilinder ga ik schilderen met Humbrol 100 (red brown), wat het dichtste bij de kleur op de foto's komt.
In de neus zijn de uitsparingen voor de cilinders gemaakt. Er blijft dan erg weinig materiaal over, en om dat wat stevoger te maken heb ik het met de dikke secondenlijm "geschilderd". Voor op de romp komt het witte schijfje, zodat ik een beter aansluiting met de neusbeplating kan krijgen (vacuform onderdelen hebben nooit scherpe randen).
In het Flight artikel uit 1919 over de FK.23 staan een paar erg nuttige illustraties, bijvoorbeeld van de cockpit.
Dat komt goed uit, want van het cockpit interieur heb ik geen foto's van de replica. En er moet toch echt wat aan gedaan worden, want door het gat in de vleugel is de cockpit goed zichtbaar.
Van 0,5 en 0,25 mm plastic heb ik een bak gemaakt in een vorm afgeleid uit het boven- en zij-aanzicht (de plaatjes zijn op verzoek van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen klein gehouden).
Een hele verbetering naast de cockpitvloer, zoals die in de kit zat. De balken zijn van profiel gemaakt, voetenstuur van 0,25 mm strip en 0,25 mm metaaldraad. Ik twijfel nog of ik de stoel uit de kit ga gebruiken; die is eigenlijk veel te dik. Ik heb de tredes in de romp om in de cockpit te klimmen weer dicht gemaakt; ze blijken afgesloten te zijn door verende, rechthoekige klepjes.
Morgen komt de plastic plaat, en kan ik beginnen aan de vleugel. De vleugel is op tekening maar 1,5 mm dik en heeft een negatieve welving. De vleugel van de kit is al 1,1 mm dik. Het wordt dus interessant om dat goed te krijgen. Bovendien moet de vleugel drie graden V-stelling hebben, en is hij in de kit plat. De decals zijn beloofd voor het begin van de volgende week, dus dan kan ik ook weer verder met de FK.41. Weer wat te doen dus.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.