Nou, maar eens kijken hoe de boel past.
De beide vleugelmiddenstukken zijn even lang en pas op de romp gemaakt.
Eerst maar het linkerstuk over de spanten geschoven. Dat lijkt aardig uit te komen qua positie.
Grootste uitdagingen bij de middenstukken vormen de gegolfde randen bij de aansluiting op de romp en de vleugelkoorde die niet overal hetzelfde is.
Naar de romp toe wordt deze kleiner, zeg maar zoals de vleugel van een Lysander. En da's niet correct.
Vervolgens de spantplaatjes tegen de uiteinden van de middenstukdelen gelijmd:
Kleine impressie van de "grootse" detaillering van dit model. Daar gaan we nog veel werk aan krijgen
Om geen last te hebben van spanning door de golfjes, heb ik de vleugelaansluiting ter hoogte van de spanten iets ingezaagd :
De onderzijde van de voorste hoofdligger van de vleugel staat onder een hoek van 8°.
De vleugel is aan de wortel schuingeschuurd totdat de gewenste V-stelling bereikt is.
E.e.a. meetkundig verantwoord middels een geodriehoek van de Action ( investering van 19 ct ja,ja)
En even de hele santekraam los in elkaar gezet ter controle. Het ziet er goed uit
:
Volgende stap is het lijmen van de spanten tegen de vleugels. Deze zijn exact identiek aan die tegen het vleugelmiddenstuk gelijmd zijn,
zoals getoond in de een van de bovenstaande foto's. Als de tijd rijp is worden de vleugels hier botweg tegenaangeplakt.
Hiermee is dan ook TsjopperdeBob zijn Pythagoriaanse kwestie opgelost
!
Het wordt zoals reeds eerder genoemd, een behoorlijk groot apparaat. Ter vergelijking heb ik het Fokker D.XXI-prototype er even naast gezet:
Was 'm weer even en Dave bedankt voor het zoeken!
Groeten,
Paul