@Silenoz: Ik ga het eens proberen.
De rolroeren hebben een balansgewicht aan de bovenzijde. Tenminste, dat neem ik aan, ik heb er geen foto's van maar zowel de Jaguar, Jupiter en Panther versie van de D.XVI hebben die. Ik heb ze gemaakt van 0.4 mm plaat en 0.5 mm staf.
De andere roeren heb ik voorzien van PE uithouders op de plaatsen afgeleid uit foto's en de tekening.
Dan ben ik begonnen met het landingsgestel. Alle landingsgestel stijlen zijn voorzien van een stroomlijn staart.
De wielpoten opgebouwd uit 0,75 mm messing staf, omgebogen tot wielas en aan de bovenkant voorzien van een stukje buis van 0,8 x 1,0 mm om de schokbreker te simuleren. De as heb ik ook voorzien van een schijfje van 6 mm styreen van 0,4 mm dik, waar dan het wiel tegenaan gelijmd moet worden. De stroomlijn staart is van spits gevijld 1 mm plaat, daarna afgesneden tot een breedte van 2,5 mm. De wielen komen uit mijn Aeroclub voorraad, en hoefden nauwelijks aangepast te worden.
Daarna kwam de cabane aan de beurt, gemaakt van 0,65 en 0,5 mm styreen staf. Afmetingen afgeleid uit de tekening en het model zelf.
Dat was niet al te makkelijk; de eerste set kon ik weggooien, hij paste niet goed op de romp. De tweede set ging beter en heb ik met wat moeite op de romp gelijmd.
Het verfwerk heeft nogal te lijden gehad van het steeds beetpakken van het model, daar moet dus nog wat aan gebeuren. Het montagepunt van de wielpoten heb ik nog moeten wijzigen, er was een duidelijk verschil tussen de foto's en de tekening. Ik heb dat aangepast, en de wielpoten iets verlengd met een stukje 0,65 mm staf.
Tenslotte heb ik van 1 mm staf een Venturi buis gevijld, die aan de bakboord zijde van de romp moet komen.
Nu eerst nog de gaatjes voor de bevestiging van de spandraden boren, daarna schilderen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.