Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 14 dec, 2019 3:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 462 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2015 14:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je in je LHS een wildcard van 25 euro krijgt, welk model trek je dan van de stapel, nietsvermoedend van de gevolgen die dat met zich gaat meebrengen?

Afbeelding

De Churchill Mk. IV AVRE was een van de tankconversies die door Percy Hobart bedacht waren om van nut te zijn bij de landing in Normandië: http://en.wikipedia.org/wiki/Hobart%27s_Funnies.

Afbeelding

Afbeelding

AFV heeft de vorige jaren een serie schitterende alternatieven voor Tamiya's oude Churchill-kits op de markt gebracht. Ik besloot om deze erg gedetailleerde multimediakit ten volle te benutten en er een aantal extra's bij te zoeken. Ik kwam tot de ontdekking dat mijn kit geschikt was om om te bouwen tot de uitvoering waarin de tank een mobiele schaarbrug kon transporteren.

Een paar maanden later kwam ik in de gelegenheid om die brug aan te kopen bij de stand van Resicast op de vorige SMC, naast een mooie resinkoepel van Reality In Scale . Het project begon megalomane vormen aan te nemen. Ik had reeds een Alpine commandant en een exemplaar van Heynes schitterende manuals gevonden op MCW 2014 en de rest van de crew en een wading kit met mijn kerstbonus van IPMS Nederland in BSMC. Ook had ik een moeilijker vindbare set van Voyager op het oog voor de fenders van de tank, die ik bij Luckymodel bemachtigd heb. Ik las in een Osprey boekje over de Churchill van Tamiya, dat ik gekocht heb, dat je plannen kon bestellen van de brug en de tank in Bovington Tank museum. Na een vruchtbare conversatie met de conservatrice van het museum kreeg ik ze toegestuurd voor een billijke prijs.

Ik had die plannen bij me in Hoboken en toonde ze aan iemand die me een Resicast petard mortar (het primaire wapen van deze genietank, een mortier om bunkers en versperringen op te blazen) verkocht, waarna hij me een resinsetje van het mortier en enkele andere details zoals de boordradio verkocht. Ook vond ik me er een goedkope set van Friul tracks. Ik ben nog een tweede plan van de tank op het spoor gekomen bij the Aviation Shoppe, een blauwdruk waarop de hele tank in drie aanzichten getoond wordt en dat op schaal is. Met behulp van dit plan en de Bovingtonplannen, die niet op schaal zijn, zou het mogelijk moeten zijn om de tank uiteindelijk in CAD te gaan tekenen, iets dat ik in mijn huidige VDAB-opleiding tot industrieel tekenaar aangeleerd heb. Tenslotte heb ik op Scaleforce nog een RB loopje voor de Besa en een stel Britse plooifietsen gevonden. Als ik dit allemaal uiteenspreid op mijn tuintafel, kan het er niet eens op.

Afbeelding

Eens kijken wat er om te beginnen in de doos van AFV zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plastic ziet er zeer degelijk uit, wat ik al gewend was van mijn Scheinwerfer en mijn YPR.

Afbeelding

Zelfs meer clearparts dan in de gemiddelde autokit.

Ik haal even de Inside The Armour koepel bij de kitonderdelen, zo kan je vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het opvallendste verschil naast de hessian camo is de afwerking van de binnenkant van de koepel, die voorzien is van elektrische leidingen. De bodem van het resinpart was gebarsten maar dat zal snel hersteld zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit ook wat PE bij in de doos en de decals voor een paar versies van de tank. Ik weet niet of ik daar voor mijn plan wat van kan gebruiken. Slaan we Heynes open en leggen we de springveren van AFV naast de tekening van de ophanging van een loopwiel, dan zien we dat er toch nog werk aan is:

Afbeelding

De meegeleverde veren zijn namelijk alleen de buitenste in een verennest, die zou ik kunnen toevoegen in gewonden metaaldraad. De boel wordt er alleen ingewikkelder op als je bedenkt dat de tank door de brugaanhechting de neiging had om naar voren door te hangen op zijn vering, iets dat deze Churchills uiteraard zwaar belastte. Ook zie je een draad voor de sleepkabel, misschien zoek ik me er nog eentje van Karaya want het is een gewoon touwtje.

Een vergelijking van de drie sets van tracks waarover ik nu beschik:

Afbeelding

Je ziet dat er in de kit twee soorten tracks zitten, vinyls en styreen "magic tracks". Het opvallendste verschil is dat de vinyls van het lichte type zijn, terwijl de beter afgewerkte plastic deeltjes van het "heavy cast type" zijn. Die waren eigenlijk verouderd en dateren van de raid in Dieppe, ik had dus aparte light cast deeltjes nodig, die Friul reeds voor de Tamiya kit geproduceerd had. Dat wordt dus weer uitboren. Je ziet het verschil in types ook bij Heynes weergegeven.

Afbeelding

De heavy track van AFV:

Afbeelding

Er zit ook een eenvoudige handleiding met referentiefoto's bij.

Afbeelding

De fenders van Voyager deden pijn aan de ogen met zulk een enorme oppervlakte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als die af zijn, zou de tank er bijna zo uit moeten zien:

Afbeelding

al zitten hier nog wat delen van een andere kit op met een gewone 6-incher als wapen. Ik ga de set lijmen want ik zie het niet zitten hieraan te gaan solderen en de boel te schuren, ik vind dat dat teveel krassen oplevert.

Nu even de inhoud van de Standard Box Girder Bridge. Ik ga de delen nog niet benoemen voordat ik ze nader bestudeerd heb, het flash is ook nog niet verwijderd. Ik heb ook een Amati snijtoestel gekocht om de ruwe plasticbuizen en strips mee op maat te snijden, dat vind je op deze plek besproken: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=45607

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen zijn vrij recht en ook de lange delen zijn nauwelijks gewarped. Wel zijn een paar fijne platte deeltjes ingezonken tot een bijna doorschijnende dikte, die moeten misschien bijgescratcht woden. Omdat een deel van de windas boven het motordek zit, heb ik niet de resin motor voor de Churchill gekocht. De inhoud van de wading kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resicast petard mortier en de RB Besa:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu even de bemanning onder de loep nemen, de mannetjes van Royal Model zien er karikaturaler uit dan die van Alpine.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb buiten Heynes nog geen referentie van of ervaring met het schilderen van Britse WW2 tankbemanning.

Tenslotte de fietsjes van Diopark, die worden een mooie sideshow op de tank, als ik er nog ergens plek op vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met van die spaken heb ik gelukkig al wel ervaring door het Jagdpanther-diorama. Ik heb niets uitgepakt omdat het frame zo dun is dat ze soms gebroken zijn in de sprue, ik zag dat al bij een kit die mijn collega Karin had gekocht. Zij gaat de gelijkaardige "Asian Bike" set bouwen voor bij een 1/24 automodel.

En dan bladeren we nog eens wat in de referentiewerken.

L. Mariott & S. Forty, D-Day, De Slagvelden van Normandië, dat vooral nuttig zal zijn voor het diorama dat uiteindelijk rond deze tank komt. Er staan mooie overzichtsfoto's in van het huidige landschap en vergelijkingen met de archieffoto's. Ik zoek nog ideeën. Mogelijkheden zijn dat de tank in evenwicht staat op een opgerichte afgekoppelde SBG brug, wat op een foto in Heynes stond, of een voorzijde van een LST met neergelaten valdeur waardoor de tank naar buiten rijdt en met een boeggolfje op het strand rijdt.

Afbeelding

Osprey, M. Bannerman, Modelling the Churchill: bevat een verslag van een scratchbuild van de SBG-brug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plannen van Bovington bevatten een aantal van de interieurperspectiefplaatjes die ik al in Heynes had op een kleiner formaat, maar de plannen voor de SBG-brug heb ik alleen bij Bovington kunnen vinden. Ik hoop toch ooit eens naar dat museum te kunnen gaan. Deze zaterdag doe ik alvast Militracks in Overloon aan, waar blijkbaar ook een Churchill staat.

Afbeelding

Afbeelding

En verder heb ik het vorige jaar al heel wat Churchill-modellen gefotografeerd op beurzen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu is het wachten op het afwerken van de ZLC en de aankomst van de blauwdruk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2015 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Lelystad
Wow, wat een enorme hoeveelheid plakspul...

Goed bezig.
Citaat:
Als ik dit allemaal uiteenspreid op mijn tuintafel, kan het er niet eens op.


Gelukkig heb je niet zo een grote tuintafel...... :lol: :lol: :lol:

Maar dit zal wel heel wat werk worden. Ga zeker proberen het te volgen.
En deze staat in overloon. Helaas is het de enige foto die ik er van heb. Ik was toen nog niet zo bezig met modelbouw, dus maakte ik er niet veel foto's van..

Afbeelding


Keep going,

Greetzzzzz,

André

_________________
Habeto eas solus, praesertim.

In ontwikkeling:

Me 108 Taifun

Macchi MC205



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 14:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 335
Woonplaats: vlaardingen
Aan de voorbereiding zal het niet liggen.
ik ga deze zeker volgen.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
Het lijkt op een mooie kit. En je weet er al veel van. Ik ga je volgen :brouw: :brouw: :brouw:

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 23:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie reactie jongens. Ik heb vandaag op Militracks nog een PE-setje gescoord dat eigenlijk voor de Tamiya Churchill bedoeld is, maar daarmee kan ik de hull van de Churchill vast nog wat verfraaien. Ik heb tijdens mijn verblijf in China vorig jaar ook een kitje gekocht dat ik in het diorama wil integreren. Het is een set para's met een Welbike uit een container.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt een soort appliqué-armor. Vandaag heb ik in het oorlogsmuseum van Overloon de Churchill Mark V een walkaround gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2015 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6424
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, de "funny's" van Hobart... zo "funny" waren ze niet want ze hebben stuk voor stuk hun nut wel bewezen en sommigen worden, zei het in een moderne uitvoering nog steeds gebruikt.
Enne... als ik hierboven zie wat je allemaal weer zo tentoon spreid ben ik weer eens heel benieuwd wat je nu weer uit je hoge hoed gaat toveren! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2015 7:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2951
Woonplaats: "rooj"
Hier ben ik heel erg benieuwd naar... Alleen al de enorme hoeveelheid aftermarket, maar daar kun jij wel mee overweg. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 950
Woonplaats: Hardenberg
Dit staat ook nog heel hoog op mijn verlanglijst om te maken.
Ga deze bouw echt wel volgen om de kunst af te kijken.
Je hebt een indrukwekkende stapel plastic en ijzer om er wat moois van te maken.

veel plezier met de bouw.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2015 23:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de interesse in het topic. Ik ben er al stilletjes aan begonnen. Ik heb de handleiding dus ingekeken en een fraai stuk literatuur bleek de voorpagina in te nemen.

Afbeelding

U leest het goed, Operation Overload, waar men het Petard Mortar verving door de obsolete 6-pounder om bunkers te mollen. Ofwel, wij hebben niet de moeite genomen om een beëdigde vertaler in dienst te nemen. Ik sprong ook eens door naar achteraan, waar er vier decalopties vertoond werden. Twee daarvan zijn geschikt voor Normandië, de andere twee situeren zich in 1945. Het zal een zorg voor later zijn omdat alles pas na afwerking zal moeten bevestigd worden.

Afbeelding

Op naar de eerste bouwstap. Je moet hierbij de sponsons ineenzetten. De elementen zelf hebben aan de onderkant wat opschoonwerk, dit zie je vanuit een gewone kijkhoek niet zitten maar ik pak het toch aan.

Afbeelding

De bovenste sponson is al gevijld met een driehoeksvijltje, de onderste vertoont nog de gietnaad die zich al zigzaggend over het stuk slingert. Ook de boutjes op het bovenste stuk waren door een fijn naadje verbonden; ze zijn ook niet zo mooi zeshoekig maar ze zijn wat te hoog om door PE te vervangen. Het is waarschijnlijk onmogelijk om die onvolkomenheid te zien aan de onderkant van het stuk.

Afbeelding

Hier zie je de samenstelling van de springveren en de plastic ophangingselementen. Vergeleken met de technische tekening ontbreekt er duidelijk een veer in het nest. Die ga ik wel bijmaken, want je kan nog te gemakkelijk door de veer heen kijken.

Verder moet ik nog vermelden dat ik van de tank een blauwdruk op groot formaat had besteld bij The Aviation Shoppe, maar dat die om mysterieuze redenen ergens in een brievenbus in Aberdeenshire terechtgekomen is na zijn tocht van de USA via Londen om naar hier te komen. Hierover moet ik nog respons krijgen van de verkoper.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2015 18:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb dit weekend al maar besteed aan het afwerken van de Friuls. Dan kon ik de draad die er over was nog gebruiken voor andere zaken.

Afbeelding

Elke tracklink heeft twee kanalen, eentje dat er doorheen loopt en een tweede dat aan een zijde afgesloten is. Het eerste moest ik in twee keer boren omdat dit toch een vrij brede track is. Bij het tweede is het niet de bedoeling dat je er doorheen boort. DE links zijn eerst al met een mes ontdaan van bramen op het scharnierstuk en de vleugels.

Afbeelding

Na het boorwerk, dat vrij snel verliep omdat er maar weinig gaten verstopt bleken, konden de pinnen op maat geknipt worden. Ik kleef aan de draadtang dan altijd iets dat overeenkomt met de benodigde maat. Hie zie je de draad er tegen liggen.

Afbeelding

De eerste track was af en hij kwam wel heel goed overeen met de vinyltrack ernaast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn van dichtbij wel duidelijke ontwerpverschillen te zien. Deze keer moet de track van AFV niet in detail onderdoen voor de Friul-tracks, de vleugels zijn even fijn gegoten en zelfs de track-pins zijn op het vinyl goed aangegeven. In de Friuls zitten er wel diepere uithollingen.

Afbeelding

De tracks zullen wel een goede overhang opleveren en er waren er nog 17 over aan een zijde.

Afbeelding

De tweede track had wel een bijkomstigheid omdat die een exacte kopie bleek van de eerste. Dit is niet de bedoeling omdat de track-pins steeds aan de binnenkant zouden moeten zitten. In dit geval is het niet erg omdat de tracks symmetrisch zijn, maar ik heb voor de tweede track de pinnen wel zodanig kort geknipt dat ik de gaatjes kan dichtplamuren.

http://freespace.virgin.net/chris.shillito/a22new/articles/misc/suspension.htm: ik vond hier nog een interessant online artikel over de tracks van de Churchill, waarin wordt ontkracht dat de Heavy Cast tegen het einde aan minder gebruikt werd. Of er nu Heavy Cast, Manganese of Light Cast gebruikt werden, zou er gewoon van afgehangen hebben op welk terrein men verwachtte te rijden, waarbij de Heavy Cast voor modderige omstandigheden gebruikt werd en de andere voor op gras en wegen. Dat zou betekenen dat er voor de brugleggende versie eerder de magic tracks uit de kit aangewezen zouden zijn maar alle versies werden tot het einde toch door elkaar gebruikt. Een ander deel van het artikel gaat over de individuele ophangingselementen die soms aangepast lijken aan de functie die de tank moet vervullen, waarbij twee ophangingen soms aan elkaar gelast of geschroefd werden. Er staan prachtige foto's in dit artikel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 462 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement