Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is weer eens tijd voor een verslagje van mijn kant! En geen vaag WOII-geval deze keer, maar een moderne bak, namelijk de M88 recovery tank (maar dan anders, maar dat later in het verhaal :wink:. En ja DJ, ik weet dat je het 10x niks vindt :mrgreen: ).
Eerst maar eens wat geschiedenis en plaatjes, zoals jullie van mij gewend zijn:

M88 Recovery Vehicle

Afbeelding
Een M88 bezig met het verplaatsen van een M1 in Irak.

De M88 is een van de grootste bergingsvoertuigen die tegenwoordig in dienst zijn bij het Amerikaanse leger. Er zijn tegenwoordig 3 varianten in gebruik, de M88, M88A1 en M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System). De M88-serie heeft vooral dienst gedaan in Vietnam, de oorlog in de Perzische Golf, de Irakoorlog, de oorlog in Afghanistan, en in mindere mate in Kosovo. De stukprijs van een M88A2 ligt tegenwoordig rond de 2.050.000 dollar.

Ontwerp

Het ontwerp van dit voertuig is grotendeels gebaseerd op het chassis en techniek van de M48 Patton en M60 Patton tanks. The originele M88 werd in 1961 geïntroduceerd, de M88A1 in 1977, en de M88A2 in 1997.

Ontwikkeling

Afbeelding
Een Duitse M88.

De voertuigen werden oorspronkelijk door Bowen McLaughlin York (later de BMY divisie van de Harsco Corporation) gebouwd, maar het bedrijf zou later fuseren met de FMC Corp. om United Defense Industries te vormen in 1994, welke op zijn beurt weer door BAE Systems in 2005 overgenomen zou worden, om zo BAE Systems Land and Armaments te vormen. In februari 2008 kreeg het bedrijf een contract van $185 miljoen van het Amerikaanse leger om 90 aangepaste M88A2s, 4 aangepaste M88A2s voor de marine en gelicenseerde onderdelen te gaan produceren.

Rol

De voornaamste rol van de M88 is om gevechtsvoertuigen aan het front te repareren of vervangen, evenals het bergen van vastgelopen voertuigen. De grootste lier van de M88A2 heeft een capaciteit van 70 ton op een enkele sleeplijn, en een capaciteit van 140 ton met een dubbele sleeplijn, in combinatie met het 140 tons kartol. De kraanarm van de A2 kan 35 ton tillen in combinatie met het dozerblad omlaag. Het blad kan voor licht grondverzetwerk gebruikt worden, maar ook als ankerpunt tijdens lierwerk. Daarnaast kan de M88 ook als genievoertuig gebruikt worden bij het verplaatsen van obstakels of goederen.
Afbeelding
Een M88A2 in Irak, bezig met het lossen van een container.

De M88 gebruikt een APU (Auxiliary power unit; aanvullende krachtbron) om aanvullende elektrische en hydraulische kracht te leveren als de hoofdmotor niet aan staat. Het kan ook als startmotor voor andere voertuigen gebruikt worden, of voor het overhevelen van brandstof. De M88 serie kan M1-tanks van brandstof voorzien vanuit de eigen brandstoftanks, maar omdat de brandstoffilters van de AGT-1500 turbinemotor van de Abrams verstopt kunnen raken van bezinksels van de brandstoftanks is dit een laatste redmiddel. De brandstofpomp haalt zijn brandstof namelijk vanuit de bodem van de brandstofcel, en neemt dus ook al het bezinksel uit de tank mee.

Varianten:
M88 - 1961
M88A1 - 1977
M88A2 Hercules - 1991

Afbeelding
4 M88A1's op transport.

De originele M88 gebruikte een Continental AVSI-1790-6A benzinemotor, die
980 pk leverde bij 2800 rpm, samen met een APU van 10 pk, die ook benzine liep. De M88A1 werd door een Continental AVDS-1790-2DR dieselmotor aangedreven, en had ook een APU met 10 pk, alleen liep deze op diesel. Waarbij de originele M88 en M88A1 als "Medium Recovery Vehicle" aangeduid werden, werd de M88A2 aangeduid met "Heavy Recovery Vehicle". De basis is bij alle voertuigen hetzelfde, alleen is de meest recente versie duidelijk zwaarder (70 ton, in vergelijking met de originele 56 ton). Ook heeft deze een andere motor (AVDS 1790-8CR met 1050 pk, vergeleken met een Continental AVDS-1790-2DR, met 750 pk).

Afbeelding
De Continental 1790-6A benzinemotor, die in de originele M88 werd gebruikt.

De M88A2 is net iets groter dan zijn voorgangers (8.6 x 3.7 x 3.2 m, vergeleken met 8.3 x 3.4 x 3.2 m), en heeft dus een lagere topsnelheid (40 km/u) en een duidelijk lagere reikwijdte (322 km vergeleken met 450 km). Er zijn ook meerdere verbeteringen aangebracht bij het remmen en sturen. De M88A2 heeft bovendien ook verbeterde bepantsering, waaronder bepantserde rupsbandschorten en losse beschermingsblokken. De M88 mist ook bescherming tegen nucleaire, biologische, en chemische (NBC) aanvallen en een rookgenerator, waar de latere M88A1 en M88A2 modellen wel mee uitgerust zijn. Bovendien is de bemanning teruggebracht van 5 naar 3-4, naar uiteindelijk 3 personen.

Afbeelding
Hier zijn de zijschorten van de M88A2 goed te zien.

Alle varianten hebben overigens een M2 Browning .50 kaliber machinegeweer, 432 mm bodemvrijheid, 2.6 m doorwaaddiepte, 1.1 m verticale overbrugging en 2.6 m verticale overbrugging behouden. Er zijn geen grote veranderingen qua prestaties in het slagveld gekomen bij de M88 serie, de latere modellen konden alleen zwaardere lasten tillen. De M88A1 was ontworpen rondom de nu verouderde M60 Patton tanks, dus was hij te licht om de nieuwe M1 Abrams in zijn eentje te bergen. Er waren dus 2 M88A1's nodig om 1 M1 Abrams tank te bergen. Deze situatie was de aanleiding om de upgrade naar de M88A2 te maken in1991.

Kritiek

Een van de grootste problemen van de huidige M88A2 is het hoge aantal mankementen aan de lier, wat vooral veroorzaakt wordt doordat de lier vaak nog gebruikt wordt als de kabel verkeerd op de trommel is gewonden, wat beschadigde lagers als gevolg heeft. Er zijn ook zorgen bij het feit dat de M88A2 zijn grip kan verliezen als er een M1 Abrams op natte, modderige hellingen geborgen moet worden. De M88A2 is uitvoerig getest op de Aberdeen Proving Grounds in Maryland, en op 10 augustus 1998 werd hij officieel goedgekeurd voor het slepen van voertuigen in de 70-tons klasse, waaronder de M1 Abrams.

Afbeelding
Een M88 bezig met het verwijderen van de Honeywell AGT1500 turbinemotor van de M1 Abrams.

Details:
Type : bepantserd bergingsvoertuig
Land van herkomst: Verenigde Staten
In dienst: 1961 – tegenwoordig
Stukprijs: US$2,050,000
Gebouwd: 1961 – tegenwoordig

Specificaties:
Gewicht:
- M88/M88A1: 50,8 ton
- M88A2: 63,5 ton
Lengte: 8,27 m
Breedte: 3,43 m
Hoogte: 3,12 m
Bemanning: 3
Bepantsering: romp en bemanningscompartiment bepantserd om direct vuur van wapens tot 30mm direct te weerstaan
Bewapening: M2 .50 cal zware mitrailleur 1.300 patronen.
Motor:
- M88/M88A1: Continental AVDS-1790-2DR V12, luchtgekoelde Twin-turbo dieselmotor
- M88A2: Continental AVDS-1790-8CR, V12, luchtgekoelde Twin-turbo dieselmotor
Vermogen:
- M88/M88A1: 750 pk (560 kW)
- M88A2: 1,050 pk (780 kW)
Transmissie: XT-1410-5A cross-drive (3 versnellingen vooruit, 1 versnelling achteruit)
Ophanging: torsiestaafophanging
Bodemvrijheid: 0.43 m
Reikwijdte:
- M88/M88A1: 450 km
- M88A2: 322 km
Snelheid:
- M88/M88A1: 42 km/u
- M88A2: 48 km/u

Bron: vrij vertaald van: http://en.m.wikipedia.org/wiki/M88_Recovery_Vehicle

Een versie die overigens het vermelden zeker waard is (mede omdat deze de richting van dit project flink omgegooid heeft) is de Tachlatz van (de naam zegt het al) het Israëlische leger, beter bekend als het IDF. Zij staan wel bekend om het verbouwen van allerhande militaire voertuigen, en ook de M88 hebben ze niet met rust gelaten:
Afbeelding
Jazeker, onze Israëlische vrienden hebben er een heuse kooi omheen gebrouwd! Hartstikke bruut natuurlijk, maar ook heel erg effectief tegen RPG's en ander rotspul.

Maar waarom heeft dit geval het lot van de kit zo veranderd? Ik kreeg bij het zien van de foto gelijk een apocalypse-gevoel, zo van "ja, dit ding zou ik wel onder m'n kont willen hebben als de hel losbarst op aarde". Ik zat sowieso al langer met een post-apocalypse-idee in mijn hoofd te broeden, en de M88, waar ik toch al niet echt een bestemming voor kon bedenken, aangezien zo'n beetje alles op de plank hier van voor 1950 is, leek mij hier opeens ideaal voor. Ik kon sowieso niet veel bedenken voor de M88, wegens het kan slechts 2 kanten op: zandgeel of Nato-3. Aangezien ik na de Leopard 2 een diepe haat koester voor Nato-3, en ik zandgeel ook maar zo saai vind, bleef de M88 maar liggen in de stash. Totdat ik met dit idee in m'n kop kwam uiteraard.

Maar ook na het ontdekken van deze groepsbouw van 2008:
viewforum.php?f=102
Begon het idee van een post-apocalyptisch voertuig steeds meer te borrelen.
Een tak van modelbouw die (voor mij in ieder geval) voor veel inspiratie heeft gezorgd is de Warhammer 40K-hoek. De soms gruwelijk over the top-voertuigen die hier gebruikt worden geven mij heel veel ideeën over welke kant ik met de M88 op wil gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het absolute basisplan is om er een zwaar bepantserde en bewapende "sleepwagen" van te maken, die in de post-apocalyptische wereld als rijdende bouwkraan/garage/whatever gebruikt wordt. Uiteraard met vele veldconversies door het zooitje ongeregeld wat met dit ding op pad is, maar daar komt verderop in het project meer duidelijkheid over. Iets waar ik wel al flink naar op zoek ben is een vrouwelijke soldaat, het allerliefst eentje van Aurora, van de German Panzer Crew-serie:
Afbeelding
De hoofdpersoon in dit hele verhaal is namelijk de eigenaresse van het geval, Av genaamd. Toen ik met het idee van de M88 speelde, moest ik opeens aan Tank Girl denken:
Afbeelding
En daaruit is het personage Av ontstaan, die dus een post-apocalyptische sleepdienst op heeft gezet.

Maar voor zover ik het weet zijn die zo goed als onverkrijgbaar hier in Nederland helaas. Maar als iemand dit of een vergelijkbaar figuur heeft, of op een webshop heeft gevonden, hoor ik het graag! :brouw:

Verder heb ik al wel wat gerei besteld voor dit project, waaronder verf, een set olievaten en jerrycans, Evergreen en een motor. Die motor wordt gebruikt als een soort verkenningsvoertuig, en komt ook ergens aan de M88 te hangen. Een beetje dit idee (Expendables 2, geniale film overigens):
Afbeelding
Uiteraard wordt ook de motor verbouwd, maar dat moet ik nog gaan uitdenken.
Het Evergreen wordt gebruikt voor het maken van de slat en allerlei andere modificaties aan de M88, zoals het dozerblad.

De kit is een AFV-Club in een Revell doos. De kwaliteit zit dus wel goed, alles is netjes gegoten en er zit ook wat PE in de doos. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de sprue's: http://www.super-hobby.nl/products/Berg ... 88A1G.html

Ik ben van plan binnenkort te gaan beginnen met dit ding, aangezien ik nu op het moment toch niks op de snijmat heb liggen. Ideeën van jullie kant zijn ook welkom, aangezien ik zelf nog niet echt een plan gemaakt heb (afgezien van een schets). Maar we zien wel waar heb schip strandt.

En nogmaals: als iemand nog vrouwelijke 1/35 figuren heeft die hij/zij kwijt wil, of weet waar ik de eerder genoemde Aurorafiguren (of iets vergelijkbaars) kan krijgen, hoor ik het heel graag! :brouw:

(Ps: ik weet niet zeker of het helemaal juist is dat dit verslag bij militaire voertuigen staat, aangezien het toch flink veel fantasie is. Aan de andere kant vind ik het zelf wel meer bij deze categorie passen dan bij sci-fi, maar ik hoor graag van de mods wat zij ervan denken. :mrgreen: )

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op vr 25 sep, 2015 17:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
En nog het belangrijkste vergeten: de boxart. :roll:
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 21:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Leuk project, Tomska! Je hebt een wel erg uitgebreide historisch verantwoorde inleiding gegeven om daarna de sci-fi toer op te gaan... Misschien kan je wel iets doen met een van de nieuwe figurensets van MB-models, die situeren zich ook in het post-apocalyptische scenario.

https://www.scalemates.com/kits/428170-master-box-ltd-mb35175-zombie-hunter-road-to-freedom

Afbeelding

Helaas zit hier geen motor bij, maar die had je zelf al?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hehe, ik had die intro al gemaakt toen ik met dit idee kwam, dus het was een beetje zonde om die dan niet te gebruiken. Maar het is inderdaad een beetje raar,dat klopt :mrgreen:

Ik moet toegeven dat je gelijk de spijker op z'n kop hebt getikt met dat MB-setje. Niet zozeer met die zombies, maar de vrouw op de brommer is eigenlijk ideaal voor dit model. Ik zal eens zoeken naar de set, heeft MB toevallig meer van dit soort sets?
En inderdaad, ik heb al wel een motor (Harley Davidson WLA). Weliswaar geen BMW zoals op de boxart, maar dat moet in principe niets uitmaken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 21:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier meer info over de kit: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=10766&syn=10767

Citaat:
Masterbox Limited of Ukraine broke the traditional military figure trend with the release of five 1/35th scale figures depicting a scene from a zombieland—a female rider on a motorcycle defending herself from the advancing horde of four zombies. While the motorcycle isn’t included in the kit, the five figures caused quite an exciting stir amongst Science-Fiction and Fantasy figure modelers as being unique and helpful to their collections.

The box art painted by illustrator V. Petelin really deserves praise as it appears very accurate to what the figures represent, right down to the scars, clothing, poses, postures, and facial expressions.


Ik zag deze kit gewoon liggen in de winkel waar ik in de buurt woon, dus je zal vermoedelijk niet veel moeite hebben om er aan te komen.

MAKO had laatst deze bij op de beurs:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je hebt wel al veel dingen gevonden zeg Steven, erg bedankt! :brouw:
Die MB-kit zal ook wel vrij goed te krijgen zijn, aangezien het een recente kit is. Het enige is wel dat ik waarschijnlijk alleen de vrouw op de motor zal gebruiken, en dus de rest "voor niets" erbij koop (alhoewel er natuurlijk altijd wel iets mee gedaan kan worden) Daarbij staat wel tegenover dat de vrouw wel ideaal vormgegeven is qua kleding, iets dat vrijwel niet bij andere figuren te vinden is.
Maar ik zal die MB-kit in ieder geval wel in m'n achterhoofd houden!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 22:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je kan het altijd ombouwen tot zombieplettank. En dan eentje die aan de pletwals ontkomen is en opgewacht wordt door mevrouw op de moto.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hmmm, je brengt me op vrij macabere ideeën Steven, toch maar wat extra rode verf inslaan... :mrgreen:
Maar het kan inderdaad ook nog die kant op gaan met de zombies, maar vooralsnog blijf ik toch nog bij het sleepwagen-idee (alhoewel een zombie-iets me ook wel leuk lijkt...)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr, 2015 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
De figuren zijn bij Aurora zelf te bestellen.
http://aurora-model.jp/e-military.html

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2015 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat klopt Geert-Jan, maar het is moet wel uit Japan komen, en ik weet niet of het uberhaubt op voorraad is. Maar ik ben bang dat dit de enige mogelijkheid is om aan de Aurora'ste komen.

Hoe dan ook, de spulletjes voor de M88 zijn ook binnen:
[url=http://postimg.org/image/dky2g9c7d/full/]Afbeelding

Nu alleen nog boortjes zien te scoren (voor de slat), maar ik kan natuurlijk wel al aan de M88 beginnen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement