Het is weer eens tijd voor een verslagje van mijn kant! En geen vaag WOII-geval deze keer, maar een moderne bak, namelijk de M88 recovery tank (maar dan anders, maar dat later in het verhaal
. En ja DJ, ik weet dat je het 10x niks vindt
).
Eerst maar eens wat geschiedenis en plaatjes, zoals jullie van mij gewend zijn:
M88 Recovery VehicleEen M88 bezig met het verplaatsen van een M1 in Irak.
De M88 is een van de grootste bergingsvoertuigen die tegenwoordig in dienst zijn bij het Amerikaanse leger. Er zijn tegenwoordig 3 varianten in gebruik, de M88, M88A1 en M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System). De M88-serie heeft vooral dienst gedaan in Vietnam, de oorlog in de Perzische Golf, de Irakoorlog, de oorlog in Afghanistan, en in mindere mate in Kosovo. De stukprijs van een M88A2 ligt tegenwoordig rond de 2.050.000 dollar.
OntwerpHet ontwerp van dit voertuig is grotendeels gebaseerd op het chassis en techniek van de M48 Patton en M60 Patton tanks. The originele M88 werd in 1961 geïntroduceerd, de M88A1 in 1977, en de M88A2 in 1997.
OntwikkelingEen Duitse M88.
De voertuigen werden oorspronkelijk door Bowen McLaughlin York (later de BMY divisie van de Harsco Corporation) gebouwd, maar het bedrijf zou later fuseren met de FMC Corp. om United Defense Industries te vormen in 1994, welke op zijn beurt weer door BAE Systems in 2005 overgenomen zou worden, om zo BAE Systems Land and Armaments te vormen. In februari 2008 kreeg het bedrijf een contract van $185 miljoen van het Amerikaanse leger om 90 aangepaste M88A2s, 4 aangepaste M88A2s voor de marine en gelicenseerde onderdelen te gaan produceren.
RolDe voornaamste rol van de M88 is om gevechtsvoertuigen aan het front te repareren of vervangen, evenals het bergen van vastgelopen voertuigen. De grootste lier van de M88A2 heeft een capaciteit van 70 ton op een enkele sleeplijn, en een capaciteit van 140 ton met een dubbele sleeplijn, in combinatie met het 140 tons kartol. De kraanarm van de A2 kan 35 ton tillen in combinatie met het dozerblad omlaag. Het blad kan voor licht grondverzetwerk gebruikt worden, maar ook als ankerpunt tijdens lierwerk. Daarnaast kan de M88 ook als genievoertuig gebruikt worden bij het verplaatsen van obstakels of goederen.
Een M88A2 in Irak, bezig met het lossen van een container.
De M88 gebruikt een APU (Auxiliary power unit; aanvullende krachtbron) om aanvullende elektrische en hydraulische kracht te leveren als de hoofdmotor niet aan staat. Het kan ook als startmotor voor andere voertuigen gebruikt worden, of voor het overhevelen van brandstof. De M88 serie kan M1-tanks van brandstof voorzien vanuit de eigen brandstoftanks, maar omdat de brandstoffilters van de AGT-1500 turbinemotor van de Abrams verstopt kunnen raken van bezinksels van de brandstoftanks is dit een laatste redmiddel. De brandstofpomp haalt zijn brandstof namelijk vanuit de bodem van de brandstofcel, en neemt dus ook al het bezinksel uit de tank mee.
Varianten:M88 - 1961
M88A1 - 1977
M88A2 Hercules - 1991
4 M88A1's op transport.
De originele M88 gebruikte een Continental AVSI-1790-6A benzinemotor, die
980 pk leverde bij 2800 rpm, samen met een APU van 10 pk, die ook benzine liep. De M88A1 werd door een Continental AVDS-1790-2DR dieselmotor aangedreven, en had ook een APU met 10 pk, alleen liep deze op diesel. Waarbij de originele M88 en M88A1 als "Medium Recovery Vehicle" aangeduid werden, werd de M88A2 aangeduid met "Heavy Recovery Vehicle". De basis is bij alle voertuigen hetzelfde, alleen is de meest recente versie duidelijk zwaarder (70 ton, in vergelijking met de originele 56 ton). Ook heeft deze een andere motor (AVDS 1790-8CR met 1050 pk, vergeleken met een Continental AVDS-1790-2DR, met 750 pk).
De Continental 1790-6A benzinemotor, die in de originele M88 werd gebruikt.
De M88A2 is net iets groter dan zijn voorgangers (8.6 x 3.7 x 3.2 m, vergeleken met 8.3 x 3.4 x 3.2 m), en heeft dus een lagere topsnelheid (40 km/u) en een duidelijk lagere reikwijdte (322 km vergeleken met 450 km). Er zijn ook meerdere verbeteringen aangebracht bij het remmen en sturen. De M88A2 heeft bovendien ook verbeterde bepantsering, waaronder bepantserde rupsbandschorten en losse beschermingsblokken. De M88 mist ook bescherming tegen nucleaire, biologische, en chemische (NBC) aanvallen en een rookgenerator, waar de latere M88A1 en M88A2 modellen wel mee uitgerust zijn. Bovendien is de bemanning teruggebracht van 5 naar 3-4, naar uiteindelijk 3 personen.
Hier zijn de zijschorten van de M88A2 goed te zien.
Alle varianten hebben overigens een M2 Browning .50 kaliber machinegeweer, 432 mm bodemvrijheid, 2.6 m doorwaaddiepte, 1.1 m verticale overbrugging en 2.6 m verticale overbrugging behouden. Er zijn geen grote veranderingen qua prestaties in het slagveld gekomen bij de M88 serie, de latere modellen konden alleen zwaardere lasten tillen. De M88A1 was ontworpen rondom de nu verouderde M60 Patton tanks, dus was hij te licht om de nieuwe M1 Abrams in zijn eentje te bergen. Er waren dus 2 M88A1's nodig om 1 M1 Abrams tank te bergen. Deze situatie was de aanleiding om de upgrade naar de M88A2 te maken in1991.
KritiekEen van de grootste problemen van de huidige M88A2 is het hoge aantal mankementen aan de lier, wat vooral veroorzaakt wordt doordat de lier vaak nog gebruikt wordt als de kabel verkeerd op de trommel is gewonden, wat beschadigde lagers als gevolg heeft. Er zijn ook zorgen bij het feit dat de M88A2 zijn grip kan verliezen als er een M1 Abrams op natte, modderige hellingen geborgen moet worden. De M88A2 is uitvoerig getest op de Aberdeen Proving Grounds in Maryland, en op 10 augustus 1998 werd hij officieel goedgekeurd voor het slepen van voertuigen in de 70-tons klasse, waaronder de M1 Abrams.
Een M88 bezig met het verwijderen van de Honeywell AGT1500 turbinemotor van de M1 Abrams.
Details:Type : bepantserd bergingsvoertuig
Land van herkomst: Verenigde Staten
In dienst: 1961 – tegenwoordig
Stukprijs: US$2,050,000
Gebouwd: 1961 – tegenwoordig
Specificaties:Gewicht:
- M88/M88A1: 50,8 ton
- M88A2: 63,5 ton
Lengte: 8,27 m
Breedte: 3,43 m
Hoogte: 3,12 m
Bemanning: 3
Bepantsering: romp en bemanningscompartiment bepantserd om direct vuur van wapens tot 30mm direct te weerstaan
Bewapening: M2 .50 cal zware mitrailleur 1.300 patronen.
Motor:
- M88/M88A1: Continental AVDS-1790-2DR V12, luchtgekoelde Twin-turbo dieselmotor
- M88A2: Continental AVDS-1790-8CR, V12, luchtgekoelde Twin-turbo dieselmotor
Vermogen:
- M88/M88A1: 750 pk (560 kW)
- M88A2: 1,050 pk (780 kW)
Transmissie: XT-1410-5A cross-drive (3 versnellingen vooruit, 1 versnelling achteruit)
Ophanging: torsiestaafophanging
Bodemvrijheid: 0.43 m
Reikwijdte:
- M88/M88A1: 450 km
- M88A2: 322 km
Snelheid:
- M88/M88A1: 42 km/u
- M88A2: 48 km/u
Bron: vrij vertaald van:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/M88_Recovery_VehicleEen versie die overigens het vermelden zeker waard is (mede omdat deze de richting van dit project flink omgegooid heeft) is de Tachlatz van (de naam zegt het al) het Israëlische leger, beter bekend als het IDF. Zij staan wel bekend om het verbouwen van allerhande militaire voertuigen, en ook de M88 hebben ze niet met rust gelaten:
Jazeker, onze Israëlische vrienden hebben er een heuse kooi omheen gebrouwd! Hartstikke bruut natuurlijk, maar ook heel erg effectief tegen RPG's en ander rotspul.
Maar waarom heeft dit geval het lot van de kit zo veranderd? Ik kreeg bij het zien van de foto gelijk een apocalypse-gevoel, zo van "ja, dit ding zou ik wel onder m'n kont willen hebben als de hel losbarst op aarde". Ik zat sowieso al langer met een post-apocalypse-idee in mijn hoofd te broeden, en de M88, waar ik toch al niet echt een bestemming voor kon bedenken, aangezien zo'n beetje alles op de plank hier van voor 1950 is, leek mij hier opeens ideaal voor. Ik kon sowieso niet veel bedenken voor de M88, wegens het kan slechts 2 kanten op: zandgeel of Nato-3. Aangezien ik na de Leopard 2 een diepe haat koester voor Nato-3, en ik zandgeel ook maar zo saai vind, bleef de M88 maar liggen in de stash. Totdat ik met dit idee in m'n kop kwam uiteraard.
Maar ook na het ontdekken van deze groepsbouw van 2008:
viewforum.php?f=102Begon het idee van een post-apocalyptisch voertuig steeds meer te borrelen.
Een tak van modelbouw die (voor mij in ieder geval) voor veel inspiratie heeft gezorgd is de Warhammer 40K-hoek. De soms gruwelijk over the top-voertuigen die hier gebruikt worden geven mij heel veel ideeën over welke kant ik met de M88 op wil gaan.
Het absolute basisplan is om er een zwaar bepantserde en bewapende "sleepwagen" van te maken, die in de post-apocalyptische wereld als rijdende bouwkraan/garage/whatever gebruikt wordt. Uiteraard met vele veldconversies door het zooitje ongeregeld wat met dit ding op pad is, maar daar komt verderop in het project meer duidelijkheid over. Iets waar ik wel al flink naar op zoek ben is een vrouwelijke soldaat, het allerliefst eentje van Aurora, van de German Panzer Crew-serie:
De hoofdpersoon in dit hele verhaal is namelijk de eigenaresse van het geval, Av genaamd. Toen ik met het idee van de M88 speelde, moest ik opeens aan Tank Girl denken:
En daaruit is het personage Av ontstaan, die dus een post-apocalyptische sleepdienst op heeft gezet.
Maar voor zover ik het weet zijn die zo goed als onverkrijgbaar hier in Nederland helaas. Maar als iemand dit of een vergelijkbaar figuur heeft, of op een webshop heeft gevonden, hoor ik het graag!
Verder heb ik al wel wat gerei besteld voor dit project, waaronder verf, een set olievaten en jerrycans, Evergreen en een motor. Die motor wordt gebruikt als een soort verkenningsvoertuig, en komt ook ergens aan de M88 te hangen. Een beetje dit idee (Expendables 2, geniale film overigens):
Uiteraard wordt ook de motor verbouwd, maar dat moet ik nog gaan uitdenken.
Het Evergreen wordt gebruikt voor het maken van de slat en allerlei andere modificaties aan de M88, zoals het dozerblad.
De kit is een AFV-Club in een Revell doos. De kwaliteit zit dus wel goed, alles is netjes gegoten en er zit ook wat PE in de doos. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de sprue's:
http://www.super-hobby.nl/products/Berg ... 88A1G.htmlIk ben van plan binnenkort te gaan beginnen met dit ding, aangezien ik nu op het moment toch niks op de snijmat heb liggen. Ideeën van jullie kant zijn ook welkom, aangezien ik zelf nog niet echt een plan gemaakt heb (afgezien van een schets). Maar we zien wel waar heb schip strandt.
En nogmaals: als iemand nog
vrouwelijke 1/35 figuren heeft die hij/zij kwijt wil, of weet waar ik de eerder genoemde Aurorafiguren (of iets vergelijkbaars) kan krijgen, hoor ik het heel graag!
(Ps: ik weet niet zeker of het helemaal juist is dat dit verslag bij militaire voertuigen staat, aangezien het toch flink veel fantasie is. Aan de andere kant vind ik het zelf wel meer bij deze categorie passen dan bij sci-fi, maar ik hoor graag van de mods wat zij ervan denken.
)