Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 14:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volkswagen Kever 1970
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 4:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Om meteen maar met een bouwverslag te beginnen (zie hier voor mijn introductie), laat ik de eerste stappen van de bouw van een Kevertje uit 1970 (edit: hier stond eerst 1968; zie voor discussie over 1968/1970 de volgende berichten) zien. Het wordt een weergave van een origineel model, dus zonder verlaging en met originele motor e.d. Uiteindelijk heb ik een diorama in gedachten, maar hoe dat eruit komt te zien is nog een verrassing.

1. Eerst een sopje gemaakt, onderdelen gereinigd
Afbeelding

2. Alles 12 uur laten drogen
Afbeelding

3. Onderdelen motor netjes gemaakt, past goed!
Afbeelding

4. Storend is wel, dat de snaar van krukas naar dynamo veel te dik is en de snaar ook niet doorloopt. Het lijkt op een samenstel van twee latjes die tegen de poelies aangeplakt zitten. Op de vorige foto is dit goed te zien. Ook is storend dat er een fout in de mal van Revell zit waardoor er op een gekke plek teveel plastic zit. Eerst heb ik dat plastic weggeschuurd met een zelfgemaakte messing schuurpad. Zo kreeg ik een mooie bolling. Daarna heb ik de dynamopoelie aan de bovenzijde rond gemaakt door de twee gleufjes op te vullen met secondenlijm. Vervolgens heb ik voorzichtig de snaarband opgevijld en opgeschuurd totdat hij een realistischere dikte had gekregen. Ten slotte heb ik, voor de ribbels aan de binnenkant van de snaar, met een vijltje nog wat reliëf aangebracht. Op onderstaande foto zie je het linkerdeel van de band in oorspronkelijke dikte, het rechterdeel verdund.
Afbeelding

5. Uiteindelijk resultaat:
Afbeelding

Helaas bleek dit zo fragiel dat het in het het onderdelenpotje is losgebroken. Foutje... Geen nood, ik heb inmiddels een betere oplossing gevonden, waarover onder meer.

6. In de verdeler werden 5 gaatjes geboord van 0,3mm. voor de bougiekabels.
Afbeelding

7. De krukaspoelie is niet helemaal gegoten. Eigenlijk maar voor de helft. De andere helft is toch nauwelijks zichtbaar, dachten de Revell-ingenieurs. Hoe dan ook, ik heb twee gaatjes gefreesd, links en rechts, om de illusie te creëren dat de poelie verder loopt.
Afbeelding

8. Aan de carrosserie zitten verschillende fouten. Op de volgende foto zijn er enkele te zien. Bijvoorbeeld, de bolling achter de koplampen is eigenlijk geen bolling maar een soort berg. Vrij puntig staat het naar boven. Dit is echt een ontzettend jammer iets. Ik heb dat niet goed op de foto kunnen zetten (gebruik maar een iPhone om te fotograferen) maar geloof me dat het geen gezicht was. Aan beide kanten. Dan zaten er nog verschillende putjes in de carrosserie, bij de koplampen. Duidelijk te zien hier. Ook is er nogal veel 'flash' (kan niet op het Nederlandse woord komen). Vervolgens zie je de twee openingen voor de roostertjes onderaan beide voorschermen. Deze zaten er tot en met 1967 op, maar vanaf 1968 niet meer. Detailgeneuzel... misschien, maar ik vind zelf van niet. 1968 is juist een jaar van grote veranderingen in de Kever. Staande koplampen i.p.v. liggende, nieuwe bumpers (waarover zo meer) en nog het een en ander. En dus ook niet meer de roosters. Nog een fout, te zien in onderstaande tekening, is dat de gaten voor de voorbumper binnen de rubbers geplaatst zijn, terwijl dat erbuiten had gemoeten.
Afbeelding

9. Allereerst heb ik de bolling achter de koplamp mooi rond gemaakt. Op de volgende foto kun je -enigszins- zien hoe het rechter spatscherm rond is geworden en het linker nog steeds puntig is. Hier gaat best wat tijd in zitten als je het mooi wilt doen.
Afbeelding

10. Hier is het eenvoudige maar zeer effectieve tooltje dat ik hiervoor gemaakt heb. Een stukje messingplaat, gebogen om een cirkelbuiger van The Small Shop, daar dubbelzijdige tape op (binnenzijde) en daar weer schuurpapier op. Zo kun je mooi rond schuren, nat en/of droog.
Afbeelding

11. Nu zei ik al dat er verschillende dingen niet kloppen aan het '1968' model. De staande koplampen, dat klopt wel. Maar bijvoorbeeld de voorbumper is nog van 1967. Eerst wilde ik die scratchen, net als de achterbumper en de achterlichten die met hetzelfde probleem te kampen hebben. De achterlichten zijn in ovale vorm, terwijl vanaf 1968 de vorm van een gotisch raam is gebruikt. Nu had ik die achterlichten kunnen scratchen, maar ik vertrouw mijn bouwkunsten niet zodanig dat ik dan meteen een prachtig glas erin zou krijgen. Dus ik dacht.. weet je wat, ik koop gewoon de 1970 cabrio-kit erbij, dat scheelt me een hoop tijd en energie en zal een mooier resultaat geven. Het is me nog steeds een groot raadsel wat de mensen van Revell heeft bewogen om niet gewoon zelf op het idee te komen om even Wikipedia erop na te slaan en er zo achter te komen dat het zogenaamde 1968-model dat ze hebben gebruikt om de kit te ontwerpen in werkelijkheid een geantedateerd model is, dus met oude onderdelen later geplaatst. Het had ze een hoop ontwerp- en fabricagekosten gescheeld. Nu is er bijvoorbeeld een apart raampje met cabrio-achterlichtreflectors en nog wat spul. Ach ja... :)
Afbeelding

12. Oeps :)
Afbeelding

13. Oeps :)
Afbeelding

14. Na VEEL schuurwerk uiteindelijk de vorm eruit gekregen. Overigens, op de vorige foto zie je geen mes maar een zaagje.
Afbeelding

15. Oud en nieuw
Afbeelding

16. Meten en vergelijken met foto's. De lamphuizen zitten nog vast met blu-tack. Om zo goed mogelijk te kunnen vergelijken, heb ik ook de bumper, de motorkap en de verlichtingsbescherming (hoe heet zo'n ding eigenlijk?) geplaatst. Achterbumper paste meteen, de voorbumper heeft gelukkig de juiste afstand (dus buiten de rubbers).
Afbeelding

17. En zo zit 'ie vast!
Afbeelding

18. Arme donorwagen.
Afbeelding

19. Zoals gezegd, was de V-snaar afgebroken na alle noeste arbeid. Nu had ik hem kunnen plakken met secondenlijm of misschien zelfs met liquid poly, maar ik kreeg een leuker idee toen ik naar een foto van de 1:1 keek. Gewoon een stripje Evergreen over kerven leiden, zowel op de dynamopoelie als op de krukaspoelie. Ik heb eerst de dynamo ontdaan van overtollige V-snaarresten, het ding vervolgens op een Proxxon-bitje geklemd en het afgedraaid tegen een vijl en daarna schuurpapier. Toen het netjes was, heb ik met een puntige vijl de richel erin geslepen. Krukaspoelie wordt lastiger verhaal, omdat die maar uit de helft bestaat :cry:
Afbeelding

20. Het resultaat:
Afbeelding

21. Onderstel gebouwd, alles ongelijmd samengevoegd. Carrosserie opgeschuurd. Dan een beetje spelen :oops:
Afbeelding

22. Het Revell-chroom vind ik niet mooi en gaat opnieuw met Alclad 2. De 'verchroomde' onderdelen gaan dus in een badje pure Dettol (chloroxylenol 48 mg/ml). Nachtje slapen en ze zijn zo goed als chroomvrij, een tandenborsteltje ertegenaan en de rest glijdt er zo vanaf. Het plastic wordt niet aangetast.
Afbeelding

23. Hier fotografisch bewijs van het kuuroord voor gemotoriseerde insecten:
Afbeelding

24. De koelribben kregen een uitlijning. Eerst opgeschuurd, daarna met het microzaagje behandeld en ten slotte met een stuk samengevouwen schuurpapier afgerond. Het laten zoals het is, vind ik wat slordig staan. Zeker bij dit motormodel, waarbij de twee blokstukken niet (horizontaal) gestapeld zijn maar (verticaal) tegen elkaar aan staan.
Afbeelding

25. Hier is het verschil te zien tussen het gerede deel (onder) en het nog te bewerken deel (boven).
Afbeelding

26. Inmiddels is er meer ontchroomd: de bumpers, de reflectors en het VW-teken. Je kunt nu goed zien welke onderdelen van welke set afkomstig zijn :)
Afbeelding

27. De vliegwielkast houdt een beetje abrupt op, dus ik ben eens op zoek gegaan naar referentiefoto's (weet niet veel van de Kever maar door modelbouw kom je toch snel het een en ander te weten). Onder het mom van "het onderdeel is toch nauwelijks in het zicht" heeft Revell merkwaardig genoeg gewoon een stukje weggelaten. Met wat Plasticard (Evergreen zal ook wel passen maar de eerste Plasticard die ik pakte had toevallig meteen exact de juiste dikte) is dit snel verholpen. Moet nog wel mooi in vorm gebracht worden.
Afbeelding

28. De aandrijfstukken op de transaxle zitten bij de kit te diep, zo blijkt uit referentiefoto's. Ze vallen als het ware in de opening, terwijl ze eigenlijk iets meer 'erop' zouden moeten liggen. Met een stukje Plasticard dat houtje-touwtje geknipt is, wordt dit verholpen. Modelbouw punch&die-set noch Leerpons zijn geschikt omdat die niet zo'n grote schijven produceren. Zie op de volgende foto het nieuwe onderdeel naast het aandrijfstuk, plus een al in positie gebrachte combinatie.
Afbeelding

29. En zonder het opzetstuk:
Afbeelding

Jammer genoeg is er nagenoeg niets van te zien, omdat het chassis over de aandrijflijn heen komt. Ach ja, in elk geval maak ik het mezelf zo makkelijker voor het opnieuw bevestigen van de aandrijfassen die aan de aandrijfstukken vastgekoppeld worden. Deze staan nu horizontaal en komen een paar millimeter onder de aandrijfstukken uit. Het euvel is op referentiefoto's goed te zien: de aandrijfassen liggen in werkelijkheid niet horizontaal maar enigszins onder een hoek. Dat wordt dus een eenvoudige aanpassing.

Knap als je het tot zover hebt volgehouden, de volgende updates zullen wat korter worden. Dit is de hele aanloop tot aan vandaag.

Wat ik trouwens nog niet heb laten zien is de uiteindelijke oplossing voor het grootste probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen: het uiteindelijk vormgeven van afdichtrubbers rondom achterlichten, bij spatborden etc. Daar kom ik later op terug.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Laatst bijgewerkt door Roy vd M. op za 05 apr, 2014 15:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 5:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Helemaal vergeten te melden... de 2 openingen voor de roosters en de 2 gaten voor de voorbumper zijn inmiddels gevuld en strak gemaakt. De misvormingen in de carrosserie zijn eveneens strak gemaakt; grotendeels volstond schuren, voor een paar plekken moest de filler eraan te pas komen. De ergste plekken zaten bij de vier spatschermen en dan met name de twee voorste.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
sow dat is even een dik verslag !! mooie fotos en duidelijke uitleg ! top
en tsja het details werk wat je erin stopt > super ...

erg interessant dus 8) :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 jan, 2012 15:03 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Moordrecht
Hallo Roy,

Leuk verslag erg uitgebreid.
Onze eerste auto was een kever, uit 1967.
Zal dit verslag zeker volgen.
Wat je echter schrijft over Revell, dat de model uitvoering niet correct is.
Revell heeft wel een goede model uitvoering, ik ben gaan googelen en
kwam dus foto's tegen, van Kever's uit 1968, met rechtop staande koplampen,
gladde oude bumpers en ovale achterlichten.
Er waren dus twee uitvoeringen in 1968, wat wel meer voorkomt in de auto branche.
Sorry wilde dit even kwijt.

Groetjes Rob

_________________
Er zijn 2 dingen waar je mank aan gaat als je ouder word, het ene is vergeetachtigheid
en het andere,..........dat ben ik vergeten.

Mijn bouwverslagen:
viewtopic.php?f=32&t=36043
viewtopic.php?f=32&t=36054
viewtopic.php?f=32&t=39414
viewtopic.php?f=32&t=35153

Mijn Fotki adres:
http://www.public.fotki.com/1Beemer3


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 12:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6317
Woonplaats: Blauwhuis
Heel mooi verslag.
En een Kever blijft een leuke auto, ook als hij gewoon origineel gebouwd wordt.

Maar ik ben even aan het zoeken geweest en 1968 is het overgangs jaar geweest van oude liggende lampen en andere naar staande koplampen en andere.
Begin 1968 modellen hebben wel al de staande koplampen, maar de rest nog van de oudere kever.

Even een foto geleent van het web.
Afbeelding

Volgens mij was er toen ook een overgang in cilinderinhoud van 1200 naar 1300cc, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
man je bent er ook serieus werk van aan maken ik vind het prachtig zoals je bezig bent
Gewoon goed :brouw:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2013 11:34 am
Berichten: 121
amai, je maakt er je werk van

goed bezig, ga ik zeker blijven volgen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Crazyrichard, Rob Offerman, Tankard, Coachke en JordiC: bedankt voor de complimenten!

Citaat:
Revell heeft wel een goede model uitvoering, ik ben gaan googelen en
kwam dus foto's tegen, van Kever's uit 1968, met rechtop staande koplampen,
gladde oude bumpers en ovale achterlichten.
Er waren dus twee uitvoeringen in 1968, wat wel meer voorkomt in de auto branche.
Sorry wilde dit even kwijt.


Citaat:
Maar ik ben even aan het zoeken geweest en 1968 is het overgangs jaar geweest van oude liggende lampen en andere naar staande koplampen en andere.
Begin 1968 modellen hebben wel al de staande koplampen, maar de rest nog van de oudere kever.


Ik ben inderdaad niet genuanceerd geweest met mijn kritiek t.a.v. de Revell-kit. Als ik eenmaal aan het bouwen ben wil ik nogal eens achter mijn eigen conclusies aanhuppelen. Wat ik heb gedaan voordat ik deze kit kocht, was uitgebreide research (ben ik een week mee bezig geweest) t.a.v. de correctheid van de Revell kits, vergeleken met bijv. de Revell 1/16 kit, de 1/24 van Tamiya en die van Hasegawa. Omdat ik het wel leuk vond om het nieuwe model (staande koplampen) te bouwen, omdat dat nog niet eerder beschikbaar was, heb ik voor de Revell 1/24 gekozen. Ook omdat de mallen net nieuw zijn. Dus ik ben gaan onderzoeken in hoeverre de 1968 coupé ('limousine') correct is. Dat omdat hij me net iets meer aanspreekt dan de cabrio. Vroeger zag je de cabrio lang niet zoveel als de coupé maar dat zijn juist de exemplaren die relatief veel overgebleven zijn. Ik ben meer iemand van het tijdsbeeld en als er ooit 95% coupés rondreden dan bouw ik liever een coupé.

Ik heb enkele dagen uitzoekwerk gedaan, op fora, op Wikipedia, in een boek dat ik over de Kever kocht, een boek dat ik al had, online foto's etc. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen zekerheid is over hoe een 1968 Kever er precies uitzag. Een meerderheid van de bronnen geeft een strikte scheidslijn tussen 1967 en 1968, dus vanaf 1968 geen liggende koplampen meer (bij bepaalde export al in 1967 niet meer), geen roosters en nieuwe bumpers onder andere. Vooral op Duitse fora, niet alleen modelbouw- maar ook gespecialiseerd op het gebied van de Kever, is de Revell-kit op deze punten gehekeld.

Maar er zijn ook enkele bronnen die zeggen dat 1968 een overgangsjaar was. Dat er nog zoveel oud-type bumpers, achterlampen etc. op voorraad waren dat die eerst werden 'opgemaakt'. Het is echter onduidelijk of dit ook daadwerkelijk het geval was of dat iemand het eenvoudig heeft bedacht. Ik ben gaan twijfelen toen ik zag wat de productiecijfers van de Kever waren... de oude voorraad moet heel snel opgegaan zijn of er moeten GIGANTISCH veel oude onderdelen op voorraad zijn gemaakt.

Online zijn er inderdaad wat foto's van Kevers te vinden met zowel staande koplampen als oude bumpers bijvoorbeeld, maar ik kan met geen mogelijkheid achterhalen of hij zo ook van de band is gerold. Ik denk dat er geen autotype is waar liefhebbers, hobbyisten en werklui zoveel aan hebben geknutseld als aan de Kever. Dus foto's van nu kunnen meestal geen bewijs vormen en ik heb geen foto's uit 1968 gezien waarop de Kever zo staat zoals hij op de Revell-bouwdoos staat.

Uiteindelijk heb ik besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en een 1970 kever te bouwen. Daarvan weet ik heel zeker dat die het nieuwe uiterlijk heeft. Ook in het diorama komt dat mooier uit en zo had ik een reden om vol overtuiging de aanpassingen (die ik liever niet had gedaan, zoals je begrijpt) te doen. In de topictitel had ik dus eigenlijk '1970' moeten zetten en ik zal dat alsnog even veranderen als dat nog kan. Ik had 1968 genomen zodat dan duidelijk werd met welke bouwdoos ik bezig was. Bij de 1970 denkt men aan de cabrio-doos.

Hoe dan ook, moet ik dus wat van mijn stelligheid terugnemen dat Revell niet de juiste bumpers/achterlichten zou hebben gemaakt (hetzelfde geldt trouwens voor de motor). Het zou inderdaad kunnen dat er een Kever was die zo van de band afgerold is; alleen, het is niet duidelijk of dat zo was. Ik wilde zekerheid en die krijg ik door een 1970'er te bouwen.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 15:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6317
Woonplaats: Blauwhuis
Roy, zet hem gewoon op een '68 er :wink: .
Het is dan een latere.

Ik vind de harde kever ook mooier dan de cabrio.

Helaas zijn er zoveel wijzigingen geweest rond '67,'68 dat het haast niet te zeggen is wat nu exact juist is.
lijkt haast op een Amerikaan :lol: , die wijzigden ook alles binnen een jaar drie keer.

het gaat hier om een heel mooi gebouwd model, dus laten we niet dierensxxen over wat wel en niet juist is.

Ik heb nog een kit liggen van een AH sprite MK1 die ook niet 100% juist gaat worden ( zeker niet wat kleur betreft, want die wordt een kever kleur ).

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2014 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dennis, volgens mij is de kitmotor een 1500 en ik meen te hebben gelezen dat die in 1968 nog niet werd aangeboden... kan het daar echter nog fout hebben. Ach ja het exacte jaartal zal ik inderdaad later nog wel bedenken, maar volgens mij klopt het model zoals ik voor ogen heb met het jaartal 1970.

Weet jij (of iemand anders op het forum) dat toevallig, of dit motorblok past bij 1968? Kwam ik online niet echt wijs uit..

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement