Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het eerste tankgeweld is ook van de partij! :mrgreen:
Ik zal mijn verslag ook maar eens plaatsen, al is het voorlopig alleen een introductie. Als ik de Minenraumer af heb, zal ik ook beginnen. Heico tipte me op deze groepsbouw, en het leek me wel wat om een keer mee te doen aan een groepsbouw.
Dus heb ik op de SMC gezocht naar een geschikt onderwerp, wat dus deze T-55 is geworden. Een T-55 is sowieso gebruikt in de War on Terror, dus leek deze kit me wel wat om te gebruiken. Maar toen ik echter de doos opende, bleek er een hele bult resin in te zitten.
Afbeelding
De vorige eigenaar (het was een tweedehands kit) had er al opgeschreven waar het resin voor nodig was, namelijk een Irakese T-59 (in feite een overgekochte Type 59 van de Chinezen). Maar de resin onderdelen leken niet op foto's van een echte T-59 (Type 59). Na flink wat onderzoek ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit resin niet bij een Type 59 hoort, maar bij een Type 69-III (Type 79). Gelukkig is deze tank ook door de Irakezen gebruikt, en kan ik toch nog meedoen met de GB. (Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Type_69#In_Iraqi_service)

Wat info en geschiedenis over deze tank:

Type 69 / Type 79

Afbeelding
een Type 69-II

De Type 69 en Type 79 gevechtstanks zijn twee modellen van het Chinese leger. Beide zijn verdere ontwikkelingen op de Type 59 (gebaseerd op de Russische T-54A), en het zijn de de eerste gevechtstanks die helemaal door China zelf zijn ontwikkeld. De overeenkomst tussen de Type 59 en de Type 69-79 is te zien aan de karakteristieke ruimte tussen het eerste en tweede loopwiel. Andere verbeteringen bevatten een nieuwe motor, ballistische computers, en laser afstandsmeters.
De verder ontwikkelde Type 79 was uitgerust met een105 mm kanon, die ook gebruikt is op de recentere Type 88 tank.

Ontstaansgeschiedenis
Na de Sino-Sovjet afscheiding trok de voormalige USSR haar technische steun aan China's wapenindustrie in. China moest hierdoor hun T-54A ontwerp (Type 59 MBT) zien te moderniseren in 1963, wat de Type 69 is geworden. Verbeteringen werden gemaakt, zoals een gestabiliseerd 100mm gladloops kanon, een nieuwe 580 pk dieselmotor, en een infrarood zoeklicht. Maar het PLA (Chinese leger, People Liberation Army red.) was niet tevreden met het resultaat, en werd dus ook niet geproduceerd. Sommige Westerse analisten identificeerden the Type 69 als een Chinese kopie van de Sovjet T-55, wat dus niet juist was.

Afbeelding[/url]
de basis voor de Type 69, de Type 59

Tijdens het Sino-Sovjet grensconflict in 1969, is het PLA erin geslaagd om een Sovjet T-62 MBT te stelen. De tank werd onderzocht, en sommige onderdelen, zoals het Luna IR zoeklicht, werden gekopieerd en toegepast op het Type 69 ontwerp. De Type 69 en Type 79 tanks werden de eerste tanks die volledig door China zijn ontwikkeld. Het PLA was ontevreden met de prestaties van de Type 69, maar het werd ironisch genoeg een van China's beste militaire exportproducten. Meer dan 2.000 stuks werden er wereldwijd verkocht in de jaren 80.
Relaties tussen China en het Westen verbeterden in de jaren 80, en China was in staat om wat Westerse technologieën te gebruiken om hun eigen wapens te vebeteren. De Type 69 werd uitgerust met Westerse systemen zoals het Britse L7 105 mm kanon. De nieuwe versie ontving de naam Type 79, wat het einde van China's eerste-generatie tankontwikkelingen inluidde.

Afbeelding
een Type 69-III (Type 79), de tank die ik ga bouwen. Het verbeterde kanon met de "thermal sleeve" is goed te zien.

Afbeelding[/url]
een andere Type 79

Het simpele, robuuste en goedkope ontwerp van de tanks maakte ze aantrekkelijk op de exportmarkt, en China verkocht honderden aan beide strijdkrachten tijdens de Iran–Irakoorlog. Veel van deze voertuigen zijn later door Saddam Hussein gebruikt tijdens de Golfoorlog en de Irakoorlog in 2003.
Type 69 tanks van het leger van Myanmar hebben ook vaker M60A3 tanks van het koninklijke Thaise leger aangevallen in 2001 tijdens de strijd over Grenspost 9631, alhoewel het onduidelijk is of een van beide kanten voertuigen heeft verloren tijdens de strijd.

Afbeelding
een Irakese Type 69

De Type 69 en Type 79 tanks delen allebei zo goed als identieke onderstellen and koepels met de oudere Type 59. Het enige verschil is dat de twee modernere tanks zijn verbeterd met beter technologieën die ofwel zijn ingenomen of gekocht van technisch meer ontwikkelde landen. De Chinese Type 59, 69 en 79 tanks kunnen hierdoor gezien worden als deel van dezelfde, evolutionaire tankfamile, net zoals de Sovjet T-54, -55 and -62 tanks van elkaar afstammen. Pas in de midden jaren 80 begon China te experimenteren met nieuwe tankontwerpen die niet afstamden van de Type 59/69/79 familie, en pas in de jaren 90 begon China met het produceren van echt moderne tanks.
Tegenwoordig heeft het PLA nog maar een paar honderd Type 69/Type 79s in dienst, waarvan de meeste ingedeeld zijn bij training of reserve-eenheden. De Type 69/Type 79 worden vervangen door de modernere Type 96 and Type 99 MBTs. De Type 69 is ook bekend als WZ-121 bij de fabrikant (NORINCO).

In Irakese dienst

Tijdens de jaren 80 werd China beschuldigd van het verkopen van honderden Type 59 en Type 69 MBTs aan Irak. Experts claimen dat Irak een aantal Type 69s met 105mm kanonnen, 160mm mortieren en 125mm kanonnen autolader hebben uitgerust tijdens de Golfoorlog in 1991. Ieder van deze voertuigen werden uitgerust met versterkte stalen platen, vastgelast op de voorkant van de tank. Deze versie staat bekend als de Type 69-QMs.

Afbeelding
een Type-69-QMs, hier is de extra [bepanstering goed te zien/i]

Wat opviel was dat de Irakese Type 69 eenheden tijdens de Golfoorlog harder vochten dan de elitetroepen van de Republikeinse Wacht, die uitgerust waren met T-72 MBTs. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Saddam zijn troepen van Republikeinse Wacht beval om hun krachten te sparen, terwijl de rest van het leger, uitgerust met inferieure Type 69 tanks, het bevel kreeg om aan de frontlinie te vechten.
Volgens rapporten van de invasie van Irak in 2003, zijn de meeste Type 69s gebruikt bij de verdediging van Nasiriyah in Maart 2003 door de Irakese troepen, waarvan de meeste als kazemat zijn gebruikt. Zij waren van cruciaal belang bij de hinderlagen tegen het 507th Maintenance Company en het Charlie Company van het 1st Battalion, 2nd Marines van het Amerikaanse leger, totdat AH-1 Cobra helikopters de Irakese tanks uitschakelden. Twee Type 69s vernietigden minstens vier voertuigen of the 507th, waaronder een zware truck die geramd werd door een van de tanks. Er zijn ook ooggetuigen die bevestigd hebben dat 4 Type 69s, verscholen achter een aantal gebouwen, het Marines' Charlie Company indirect vuur bestookt hebben en meerdere AAVs vernietigd hebben. Sommige Type 59/69s die onbruikbaar waren voor gevechten, zijn als obstakel of lokdoelwit gebruikt.

Afbeelding
[i]een Type 59 in het bezit van het Bovington Tank Museum te Engeland

Technische Specificaties:

Gewicht: 36.7 ton
Lengte: 6.24 m (loop niet meegeteld)
Breedte: 3.3 m
Hoogte: 2.80 m
Bemanning: 4 personen
Bepantsering: 203 mm
Primaire bewapening: 100/105mm gegroefd kanon
Secundaire bewapening: 7.62 mm coaxiaal /boogmachinegeweren, 12.7 mm luchtafweergeschut (DsHK)
Motor: 580 pk (430 kW) dieselmotor
Pk/gewichtratio: 15.8 pk/ton
Ophanging: torsiestaaf
Operationeel bereik: 440 km
Topsnelheid: 50 km/u

Afbeelding
het 12.7 mm DsHK luchtafweergeschut

De kit:

Afbeelding

De kit is al een oudje van Lindberg, en zo te zien heeft de doos al betere tijden gezien. De inhoud is grotendeels nog intact, alleen zijn er wat fijne handvaten etc... kapot en zijn er wat onderdelen los van de sprue. Voor een kit van zijn leeftijd ziet het gietwerk er uitstekend uit. Het detail is allemaal wat basic, maar er zit nergens flash, en andere oneffenheden in het plastic zijn er amper. Met de pasvorm zit het wel goed denk ik, het plastic is nergens vervormd. Het resin is een ander verhaal, dat is hier en daar wat kromgetrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua kleurstelling ben ik er al uit, het wordt zandgeel, waarmee ik d.m.v. de haarlak methode het donkergroen van de originele Type 69 doorheen laat komen. Ik wilde al langer die methode gebruiken, en dit onderwerp leent zich er goed voor. (Een nieuwe laklaag in een zanderige en hete omgeving houdt het nooit lang vol, vooral niet als je het daar ook erop spuit.)

Het is wel nog even wachten totdat het bouwen begint, maar het is vakantie, dus zal mijn huidige projectje niet heel lang meer duren.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op di 18 maart, 2014 0:40 am, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 21:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Mooi dat je je topic er alvast bij hebt gegooid Tomska! Je hebt je zo te zien al aardig verdiept in dit voertuigje.
Ook ben ik benieuwd naar je uiteindelijke (kleur) afwerking en als dat er wat uit gaat zien hoe jij dat in gedachten hebt.

Het kitje zul je zelf denk ik ook wel wat werk van hebben, maar dat moet wel goedkomen dacht ik zo.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 23:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een zeer uitgebreide geschiedenis, over een oudgediende als dit valt natuurlijk wat te vertellen. Ik hoop dat het gaat mevallen met het resin en de haarlaktechniek zal je geen problemen opleveren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
leden van de T-serie hebben altijd mijn aandacht, ik kijk uit naar wat je ermee gaat doen!

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 12:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Die gasten in deze tanks hadden geen schijn van kans tegen de geallieerden. Ze zagen ze niet eens aankomen.

Gaaf dat je deze bouwt, ik verwacht niet dat er veel bad guys gebouwd gaan worden.

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties mannen! Het is inderdaad een flinke lap tekst, die geschiedenis, maar er zijn zoveel versies van deze tank gemaakt dat er wel een goed onderscheid tussen gemaakt moet worden. Ik ben ook lang bezig geweest met "onderzoek" voordat ik precies wist welke versie van de tank ik ging maken. Het waren inderdaad echt rijdende doodskisten tegenover de geallieerden, maar ze hebben toch nog 1 of 2 Abramsen vernietigd, meen ik.

De kit zal denk ik best moeten lukken. Het enige waar ik echt mijn vraagtekens bij zet, zijn de tracks. Het zijn echt van die stugge elastieken. Ik ben serieus aan het overwegen om aftermarket tracks te kopen, maar dan gaat dat me meer kosten dan die hele kit bij elkaar. Dus wat ik hiermee ga doen weet ik niet.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 15:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ja, dat is voor mij ook een bekend probleem. Het is leuk zo'n AM setje maar als je voor bv Friul kiest dan zit je zo rond de € 30, en dat kan met zulke tweedehands kitjes die soms max € 15, kosten zit je voor de tracks al op het dubbele en dat voor iets waar over het algemeen niet al te veel aandacht op ligt.

Ze lijken in ieder geval nog wel gewoon mooi recht en dat is al iets!

Ik had voor de Tiran van Trumpeter ( ook zo'n oude kit ) ook een paar van die rare tracks die zo krom waren getrokken dat ik er aanvankelijk ook weinig hoop voor had, maar dat is toch redelijk bij getrokken.

Afbeelding

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Oh, dat ziet er nog netjes uit zeg! Ik probeer het wel met de rubberen, weggooien en nieuwe kopen kan altijd nog. Wat ik wel altijd lastig vind om te doen, is die rubberen tracks verweren. Meestal dump ik er flink wat modder op om het een beetje te verbergen, maar bij een woestijnvoertuig gaat dat natuurlijk niet echt. Maar dat zien we wel als ik aan de bouw begonnen ben.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Trumpeter maakt een setje link by link tracks van prima kwaliteit. Ze zijn niet altijd even makkelijk te vinden, maar ze zijn echt goed (veel recenter dan de kits). Ik ga ze zelf ook gebruiken voor mijn project.
Voor de rest: way to go, de stokoude kit van Lindberg zo een tweede leven geven, dat is mooi! Ik heb er een eeuw of wat geleden eentje gemaakt en ik vond de Esci beter maar dat is persoonlijke voorkeur. Het zijn allebei kits uit een ander tijdperk maar prima als basis voor een mooi afgewerkt model, mits AM en veeeel geduld en elbow grease. Ter info een linkje waarin de afmetingen van de Lindberg, Esci en Trumpeter worden vergeleken http://www.kitreview.com/reviews/t55model1958reviewcs_1.htm. Zoals je ziet, is de Lindberg lang niet slecht. Als ik je een tip mag geven: verwijder de fenders en vervang die door stukken plasticard. Is niet veel werk en je afgewerkt model gaat er veel realistischer uit. Volg je op de voet, want ik wil ook wel een Type 59 of 69 maken ooit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Iraqi Type 69-III
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de tip betreffende de tracks, Johan72, maar ik gebruik de tracks uit de kit denk ik. Ik heb me al een ongeluk gezocht naar vervangers, waar je meestal toch bij de Friuls uitkomt. Ik ben nog nergens de Trumpeter tracks tegengekomen, helaas. De rubberen tracks zien er nog vrij netjes uit.
Het Lindberg kitje is inderdaad een bejaarde kit, en dat is ook te zien aan de details (of juist het ontbreken ervan :lol: ). Met de T-55 van Esci heb ik ook in mijn handen gestaan bij de SMC, maar omdat daar zo'n ontzettende bult resin bij zat (2e hands kitje, net als de Lindberg), hield je meer over dan je gebruikte. De fenders ga ik niet vervangen, omdat ik simpelweg geen plasticard heb. Ik vind ze er nog best goed uitzien eigenlijk. Op plekken waar je ze goed kan zien schuur ik de uiteinden wel dunner (het is tenslotte geen pantserplaat).
Nu maar eens beginnen met mijn bouwverslag, na een week radiostilte. He he, eindelijk eens tijd gehad om aan dit ding te beginnen. Druk met school, verjaardagen, etc.... :roll: Maar vandaag was ik eerder uit op school, dus kon ik de extra tijd fijn gebruiken voor de groepsbouw. Allereerst was de romp aan de beurt. Hier had ik mijn twijfels bij, omdat het allemaal losse platen waren. Maar het paste allemaal lekker. De ophanging ging ook goed, alleen was het oppassen dat alle draagarmen even hoog zaten. En na drie kwartiertjes had ik dit al op tafel staan:
Afbeelding

Afbeelding

Toen het motordek. Hier had ik ook een resin exemplaar van, en die wilde ik ook gebruiken. Maar dat bleek een klein drama te worden. Uiteindelijk heb ik er 2mm vanaf moeten zagen om het überhaubt in het motorhok te krijgen. Daarna nog preciezer bijschaven, maar er moet alsnog plamuur overheen voor de kieren te dichten. Ook heb ik nog wat gaas over de roosters gedaan, en een handvat toegevoegd voor een luik.
Afbeelding

Volgens meneer Lindberg had de voorkant al genoeg detail, maar dat kon toch echt beter. Want hier zie ik toch veel meer kleine frutseltjs zitten:
Afbeelding

Afbeelding

Dus ben ik aan het "skretsjen" van alle missende dingen begonnen, wat uiteindelijk nog een aantal uur geduurd heeft. Alleerst heeft de echte tank aan iedere kant 2 dingetjes zitten, waarvan ik niet weet wat het is. Maarja, het hoort er wel te zitten, dus zelf maken.
Origineel:
Afbeelding

Wat ik ervan gebakken heb:
Afbeelding

Afbeelding

Op de voorkant, boven de sleephaken, zaten ook nog 2 beugels. Die heb ik ook toegevoegd.
Origineel:
Afbeelding

Mijn versie:
Afbeelding
Je ziet hem net zitten tussen de sleephaak en de plank.

Het rechterspatbord heb ik wat mishandeld, want de tank gaat tenslotte al 50 jaar mee.
Afbeelding

En aan de andere kant ligt het spatbord er helemaal af.
Afbeelding

Toen de uitlaat. De origineel kit-uitlaat stelt niet heel veel voor, nul detail.
Afbeelding

Bij iedere T-55 en variant ervan ligt er op de uitlaat een soort golfplaat, waarschijnlijk om te voorkomen dat je je niet brandt aan de uitlaat. Die heb ik nagemaakt met een stukje dun aluminium, waar ik met ijzerdraad reliëf in gedrukt heb.

Afbeelding

Afbeelding
Hier kun je de golfplaat op de uitlaat zien. Toen ik wat vaker naar deze foto's keek, zag ik dat beide tanks een soort "kap" op de uitlaatmond hebben zitten. Vooral bij de laatste foto zie je het goed. Waarschijnlijk zal het de bedoeling zijn geweest om zo de uitlaatgassen omlaag te richten in plaats van recht eruit, wat je ook kan zien aan de zwartgeblakerde zijpanelen. Mij leek het ook wel leuk om zo'n kap te maken, dus heb ik wat geprobeerd.

Afbeelding
De kap zelf.

Afbeelding
Los tegen de uitlaat aan gezet. Ik vind het wel wat hebben, typisch voor dit soort tanks, die vaak vol zitten met "home made" toevoegingen. Hier zie je de golfplaat ook op de uitlaat.

Afbeelding
De onderkant is open gelaten, voor het wat realistischer te maken.
Voor een eerste echte scratchpoging ben ik er er erg tevreden over, wat vinden jullie ervan?

Tips, aan-en opmerkingen, vragen, ze zijn zoals gewoonlijk allemaal welkom!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement