Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 9:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2007 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Om tijdens de droogtijd van de F-51D wat te doen te hebben, heb ik een oudje uit de motteballen gehaald. Zo'n 20 jaar geleden een start mee gemaakt, dus ze mag eindelijk wel eens afgemaakt worden. Ik ga bij deze kit wat technieken proberen dus het kan zomaar ergens in het ronde archief eindigen 8) .

Dit is de kit:
Afbeelding

Weinig cockpit detail.
Afbeelding

De pasvorm is niet verkeerd, maar ik heb er toendertijd toch een stukje tussen moeten zetten om de motorkap goed aan te laten sluiten.
Afbeelding

Wordt vervolgd!

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op za 17 jul, 2010 15:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2007 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
En wat zullen die nieuwe technieken gaan worden dan?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2007 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik ga wat verweringstechnieken proberen, eerst spuit ik de kist in zinc chromate primer, daarna preshaden en dan wat experimenteren met zout, maskol en wat metaalkleuren. Allemaal technieken waar ik nog niet erg thuis in ben.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2007 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Citaat:
dan wat experimenteren met zout

Kijk maar uit, mijn Razorback is er (voorlopig) aan ten onder gegaan (al komt 'ie binnenkort weer terug....).
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Wim.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2007 19:41 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Kijk eens aan! Er is weer een 'Jug' te bewonderen op het forum!

Maak er wat moois van he! :wink:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2007 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De afgelopen week weinig zin gehad om te bouwen, dus geen vorderingen.

domsel schreef:
Kijk maar uit, mijn Razorback is er (voorlopig) aan ten onder gegaan (al komt 'ie binnenkort weer terug....).

Jouw P-47 heeft inmiddels een ijzersterke come back gemaakt, dus dat stemt hoopvol. Ik gebruik lekker ouderwets nog steeds enamelverf en verwacht daarmee weinig problemen met het zout. De tijd zal het leren Afbeelding.

Juggernaut schreef:
Maak er wat moois van he! :wink:

Ik doe mijn best!

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2007 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Citaat:
Ik gebruik lekker ouderwets nog steeds enamelverf en verwacht daarmee weinig problemen met het zout.

Met enamel zou het moeten kunnen. Ik ben benieuwd. Succes!
Wim.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, over een oud topic ophalen gesproken, deze komt van pagina 25 :lol: .
De eindfoto's van de Razorback. Ik heb hier, tegen mijn natuur in, geprobeerd een verouderd vliegtuig uit te beelden. Eerst het hele toestel in de zinc chromate primer gespoten, daarna met Humbrol maskol wat plekken afgedekt om na het in kleur spuiten een afgesleten verflaag voor te stellen. Toen met een zwarte viltstift een preshade aangebracht. Na het spuiten de maskol verwijderd, wat erg lastig ging, en wat metaalchipping aangebracht. Uiteindelijk is de preshade niet zo uit de verf gekomen (pun intended), maar bij een dunnere verflaag bleef de primer een beetje doorschemeren. Dit is uiteindelijk toch een manier van bouwen die mij niet zo erg aanspreekt, ik bouw liever goed onderhouden toestellen........
Natuurlijk zag ik van de week pas een foto van precies dit toestel in de walkaround van Squadron Signal; het is het vliegtuig van de CO van de 325th fighter group, een kolonel met 6 overwinningen. Zoals te verwachten viel zag dit toestel er als nieuw uit :mrgreen: .

De bouw ging ook niet helemaal van een leien dakje, het toestel is een keer van de kast gevallen zodat ik 3 nieuwe blast tubes moest maken en ook de antenne en pitotbuis sneuvelden. De antenne heb ik drie keer aangebracht omdat de antennedraad tegenstribbelde, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
[edit]Ik zag tijdens het plaatsen van de foto's dat er nog wat tussentijdse foto's waren, bij deze.........[/edit]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is dan het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ben blij dat je weer aan het priegelen en posten bent geslagen, Sjaak.
Dat verweren is echt iets waar je handigheid in moet krijgen is mijn ervaring.
En, dat is nog het lastigste, de realiteit niet teveel uit het oog gaan verliezen.
Je ziet hier soms modellen voorbijkomen met een, laten we het maar een nogal impressionistische wijze van verweren.
Men is hier natuurlijk vrij in maar in de praktijk werden en worden vliegtuigen gewoon goed onderhouden en zijn dit meestal geen baggerbakken waar geen vlieger mee de lucht in wil.
Wat je b.v. wel veel ziet, zijn kleurverschillen op hetzelfde toestel door vervanging van panelen of het bijwerken met de verfspuit.
Dat ziet er dan een beetje smoezelig uit maar de kist is verder schoon en in prima conditie.
Foto's van het origineel zijn eigenlijk de beste leidraad.
Het aanbrengen van preshading en washes vind ik ook lastig. de P-40 is de laatste kit waar ik dit op gedaan heb maar ik ben er nog niet tevreden over.
Wat wel vrij eenvoudig tot goede resultaten leidt, is het gebruik van pastelkrijt en een zacht potlood.
Pastelkrijt leent zich prima voor uitlaat- en krijtsporen en potlood voor het accentueren van luikjes en scharnieren (en dan met een zacht gummetje in de vliegrichting uitgummen bijvoorbeeld).
Beide zijn relatief makkelijk te verwijderen als het resultaat je niet aanstaat.
Misschien een goede optie om de onderzijde van je Razorback wat mee te verlevendigen en nog wat paneellijnen rond de roeren op te halen?
Ik kom 'm eerdaags even bewonderen, PB incoming!

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tja, realistische verwering is een kunst op zich.
Pastelkrijt had ik al ontdekt, ik haal het over een stukje schuurpapier zodat ik een fijn poeder krijg dat ik met de kwast aanbreng. Wel aanbrengen op de matte eindlaag, op glanslak hecht het praktisch niet.
Voor washes gebruik ik graag plakkaatverf gemengd met een klein drupje afwas voor het vloeien. Voordeel hiervan is dat je het gemakkelijk in de juiste kleur kan mengen en het eenvoudig te verwijderen is als het resultaat je niet aanstaat. Nadeel van deze wash is dat het bij ondiepe panellines bijna niet blijft zitten.
Het potloodtrucje heb ik bij de T-VIIIw gebruikt, en dat werkte erg goed. Bij de Mossie zag je potloodlijnen praktisch niet, dus daar heb ik de plakkaatwash gebruikt. Met de scherpe Tamiya gravering gaat dat uitstekend. Misschien moet ik maar eens een zachter potlood proberen.

Of ik de P-47 nog verder afwerk weet ik nog niet, het was maar een probeerseltje. Misschien nog even met een potlood erover heen, wie weet......

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement