Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Na een blik op de voorraad en wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat de voorraad te groot is :lol: .
Daarom besloten dat het verhogen van de productiviteit de oplossing moet bieden. Om maar meteen een flinke slag te slaan alle drie de NF-5’jes die ik heb tevoorschijn getrokken.

Dit zijn 2 NF-5A’s van Italeri en een NF-5B van Esci. Hieronder de sprue’s waarbij de dubbele niet op de foto staan.

photo 447952

En de aftermarket schietstoelen en luchthappers.

photo 447951

Als naslag het bekende boek van C.J. van Gent.

photo 448173

Voor dit project heb ik de volgende toestellen in gedachten:

K-3067 (314 sqd.)

Schema 1, het oorspronkelijk kleurenschema van donkergrijs/groen/lichtgrijs, 3 droptanks, tiptanks en 2 LAU-3A rocket launchers.

photo 448172

K-3025 (313 sqd.)

Schema 2, 3 tinten grijs in hetzelfde patroon als schema 1. Alleen de centerline tank, 2 wing pylons en aan de vleugeltips (fleurige) sidewinders.

photo 448170

K-4024 (316 sqd.)

Schema 4, 2 tinten grijs. 3 droptanks, 2 tiptanks en 2 BLU-755 bommen.

photo 448171
© Dick Lohuis, gebruik met toestemming

Aangezien er de laatste tijd aardig wat NF-5’jes langskomen en er behoorlijk veel kennis op het forum aanwezig blijkt te zijn, wil ik hier graag op meeliften.
Zo heb ik de volgende vragen;

De take off doors: aangezien ik erover denk een toestel met dichte canopy en vlieger weer te geven vraag ik me af wanneer deze open gaan. Kijkend naar foto’s zie ik taxiënde kisten met deuren open en dicht, dus ik vermoed dat deze pas bij een bepaald toerental open gaan en ik ermee weg kom de deuren gesloten te laten.

De hydrauliek: Vliegend en taxiënd zijn de wieldeuren gesloten, geparkeerd lijkt het erop dat de NF-5 alles laat hangen. Wieldeuren en airbrakes open, slats naar beneden en naar ik aanneem ook de flaps op ? graden. Was dit standaard na het parkeren?

De rollermap: Standaard bij de NF-5A en waarschijnlijk ook in de voorste cockpit van de NF-5B. Zat er ook een rollermap in de achterste cockpit van de NF-5B?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op ma 02 jan, 2023 19:37 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 19:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Leuk, weer wat NF-5jes :brouw:

Dan de vragen:

Shake schreef:
De take off doors: aangezien ik erover denk een toestel met dichte canopy en vlieger weer te geven vraag ik me af wanneer deze open gaan. Kijkend naar foto’s zie ik taxiënde kisten met deuren open en dicht, dus ik vermoed dat deze pas bij een bepaald toerental open gaan en ik ermee weg kom de deuren gesloten te laten.

Volgens mijn cursusboeken alleen bij lage snelheiden, dus op de grond en in de lucht tot zo'n 255 KIAS ( Knots Indicated Air Speed ). Bij die 255 KIAS worden ze door de air data computer automatisch dicht gestuurd en gaan ook niet meer open als de snelheid onder de 255 komt ( vanwege gevaar voor ijsvorming ). Het boek is echter niet duidelijk hoe de deuren geopend worden maar er zit wel een schakelaar in de (voorste) cockpit om ze te openen of te sluiten. Ik neem dus aan dat de vlieger ze voor het starten van de motoren zelf open moet zetten en voor de landing dus ook. Hij kan er dus ook voor kiezen om de handel gesloten te laten....misschien afhankelijk van het weer ( met koud weer bouwen motoren makkelijker vermogen op ).

Shake schreef:
De hydrauliek: Vliegend en taxiënd zijn de wieldeuren gesloten, geparkeerd lijkt het erop dat de NF-5 alles laat hangen. Wieldeuren en airbrakes open, slats naar beneden en naar ik aanneem ook de flaps op ? graden. Was dit standaard na het parkeren?

De main gear deuren openen en sluiten automatisch alleen wanneer het onderstel bewogen wordt.....anders dus altijd dicht. Op de grond zijn ze echter met de hand open te zetten, voor inspectie, dmv. een schakelaar in de rechter wielbak. Vwb. de air brakes en leading/trailing edge flaps ( een NF-5 heeft geen slats ) kan ik je niets zeggen.....ik zat in de hangaar en deed 150/300/600 uurs inspecties en de informatie die jij zoekt aar kan een voormalige crew chief meer over zeggen maar ik denk dat het grotendeels met pre/post flight inspecties te maken heeft.
Ook het roller map systeem kan ik niets over zeggen.....het is punt 1, zowat 30 jaar geleden dat ik ertussen zat en punt 2, ik was een mechanische man en kan daar dus ook niets over terug vinden in mijn boeken. Hopelijk kunnen andere mensen hier nog hun licht over laten schijnen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Shake schreef:

De rollermap: Standaard bij de NF-5A en waarschijnlijk ook in de voorste cockpit van de NF-5B. Zat er ook een rollermap in de achterste cockpit van de NF-5B?

Gr. Sjaak


Op FB zag ik een plaatje uit het handboek waarop de achterste cockpit staat en daar staat wel de rollermap op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Hey Sjaak,

Leuk dat je een triootje NF-5's gaat maken. De grijze ga ik ook nog maken en eveneens de f-16 camo, zodat ik de hele serie compleet heb in 1/72. Ook ik heb destijds de airscoops van QuickBoost en resin stoelen gebruikt. Echt een meerwaarde.
Let daarbij op dat je bij geopende canopy's de scharniermechanismen aan de stoelen moet monteren. De stoelen uit de kit hebben hiervoor uitsparingen, de resin stoelen hebben deze niet. Ik ondervond dat deze een enigszins lastig te monteren waren. CA lijm bracht hierbij uitkomst. Verder kwam ik geen problemen tegen tijdens de bouw.

Succes met dit trio....

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: za 16 jun, 2018 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Iedereen bedankt voor de tips en informatie :brouw: .
Zo weet ik nu in ieder geval zeker dat de achterste cockpit in de "B" ook voorzien was van de roller map en dat de wieldeuren bewust werden opengezet en niet door gebrek aan hydraulische druk openden. Ik heb de +/- 280 foto's van Milspotters nog eens bekeken en van alle geparkeerde toestellen staan de deuren en airbrakes open en de flaps naar beneden (inderdaad geen slats, dat had ik even gedachteloos getypt :oops: ). Ook kan ik met een gerust hart de take off doors dicht laten.

Ondertussen wat vorderingen gemaakt, de achterste rompdelen had ik van de week al in elkaar. De instrumentenpanelen wilde ik eigenlijk zoals uit de doos gebruiken, maar omdat de rollermap iets typisch voor de NF-5 was heb ik iets in elkaar geknutseld. Eerst een scan van een kaart gemaakt, in dit geval een stukje Frankrijk, en dit sterk verkleind en geprint. Er daarna en stukje fotonegatief overheen geplakt en dit weer netjes uitgeknipt. Ik ben er zelf wel over te spreken :mrgreen: . Dat de overige klokken en schakelaars niet goed zitten vindt ik dan weer niet zo erg in 1:72.

photo 447953

photo 448192

photo 448191

Het enige wat ik nu nog moet aanpassen is volgens mij het hoekje inboard bij de LEF aanbrengen en de navigatielichten in de staart.
Tot de volgende update!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Mooie keuzes Shake! Die roller maps zijn prima gelukt, beter dan wat ik er van gemaakt heb in 48 :mrgreen:

Succes met dit trio!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ziet er goed uit Shake, ik heb er zelf ook 3 klaarliggen, waarbij ik ook de voor de zelfde kleuren had gekozen. Maar ik moet eerst nog wat ander spul afmaken, dus in de tussentijd houd ik deze in de gaten. :brouw:
Ik kijk zelf ook wel eens naar de voorraad en soms denk Ik dat de vooraad niet te groot is, maar dat de opslag gekrompen is :lol:

mvg,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
En weer drie F-5jes :) En leuk dat je drie verschillende camo schema's gaat maken. Die Italeri F-5's zijn niet verkeerd volgens mij. Heb ik ook nog eens een keer gebouwd in een grijs verleden. En je bent leuk begonnen met die roller map.

Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Die Italeri modellen (ex-Esci) zijn nog altijd de beste F-5jes in 1/72. Niet voor niets dat Revell en Wolfpack ze opnieuw hebben uitgebracht.... :wink:

Mijn recente aanwinsten in 1/72:
photo 437724
Hier moeten dus de grijze (RAF camo) en de F16 camo nog bij om het kwartet compleet te maken.

Succes met je trio, Shake.

Greetz,
Petter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een trio NF-5'jes
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ambitieus project zo Sjaak, met drie kisten gelijktijdig in de aanbouw.

Pardon my ignorance, maar wat is een roller map? Google levert welgeteld één foto op van iets wat op een deurtje lijkt voor een opbergvak?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement