Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 23:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Weer wat volk bijgeplaatst. Het wordt een vrolijke boel.

photo 444054

Terwijl zijn ook de tracks van de andere half-track bevestigd.

photo 444055

photo 444056


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 22:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het topic was weer wat op de achtergrond geraakt. Deze keer komt dat door een schadegeval. Ik had een bakje met Dremelaccessoires op een schoendoos naast de vitrine staan waar ik de onderdelen van de SiG had opgesteld. Door het optillen van de schoendoos viel het bakje er af en recht op het PE gunshield. Het viel maar van 15 centimeter er op, maar de gevolgen waren navenant:

photo 446611

Ik had 1 geluk en dat is dat de twee grote PE platen niet geplooid waren en er geen verfschade was. Wel waren zowat alle onderdelen terug van elkaar gescheiden. Een aantal kleine stukjes was de kamer in gesprongen en ook twee raketgranaten waren beschadigd, waarvan een vermist. Ik heb eigenlijk al erger meegemaakt, dus begon ik het terug te assembleren met zo weinig mogelijk lijmvlekken. De meeste ontbrekende stukjes zijn terecht door met stoffer en blik aan de slag te gaan, ik ben ondertussen zo ver:

photo 446609

Maar deze gebeurtenis was voor mij wel een extra uitvlucht om een andere oplossing te zoeken als sleep voor de Sd.Kfz.6. Het was al een combinatie waar ik eigenlijk nergens referentie voor gevonden heb. Bovendien heb ik van de SiG ondertussen zoveel attributen klaarliggen die nooit op dit diorama gebruikt kunnen worden. Daarom heb ik op Militracks toch maar de meest gebruikte sleep gekocht die deze half-track gewoon was.

photo 446604

De Leichte Feldhaubitze 18 was een 105mm krombaangeschut dat vanaf 1935 beschikbaar werd voor de Wehrmacht en 2 jaar later zijn voorganger, de LeFH16 verving. Het bereik was zo'n 10 km. Daarmee was het de mindere van zijn Russische tegenhangers, maar wel een van de enige stukken die tijdens operatie Barbarossa de Russische middelzware tanks kon tegenhouden, al moest het dan direct vurend gebruikt worden, ook weer niet zo handig met een stuk van meer dan 2 ton. Daarom verschenen er toen ook gemotoriseerde versies. De meest voor de hand liggende tractor voor het geschut was de Sd.Kfz.6, die er 40 km per uur mee haalde, wat met paardenkracht een dag in beslag nam over de weg. Het bespaarde een batterij ook 49 personeelsleden. Het stuk kon ook wel door een lichte half-track getrokken worden. Het is na de oorlog gewoon verder gebruikt door de overwinnaars. In zweden ging het stuk pas in de jaren 80 uit dienst en er is onlangs in Syrië nog mee geschoten... https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/05/21/new-video-shows-syrian-rebels-using-a-wwii-era-nazi-howitzer/?noredirect=on&utm_term=.a3d19e0059ea

AFV heeft dit stuk in een gelijkaardige kit uitgebracht als de SiG, en daarna ook al de M-versie met houten wielen. Wat zit er in de doos?

photo 446605

De sprues zijn ook weer erg fijn gegoten. Mogelijk is de kit wel al een tijdje in omloop geweest, want de nietjes van de handleiding waren volledig verroest. Aangezien de sprues en de twee gedraaide metalen onderdelen in plastic verpakt waren, had dit geen gevolgen.

photo 446607

photo 446608

photo 446606

Er zijn een aluminium loop en een messing terugstootcylinder voorzien. Een kunststof stukje is bestemd voor het elevatiemechanisme.

photo 446603

Voor deze kit bestaat er volgens Scalemates een setje van Aber, dus ga ik nog even uitkijken of het mogelijk is om deze ook zo uit te dossen als de SiG, zonder al te veel tijd te verliezen. Voor de SiG ga ik dus nog een betere bestemming uitzoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2018 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
De moed zakt je soms in de schoenen als een model in stukjes valt.

Laat je de SiG nu geheel achterwege?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2018 19:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op dit dio past die eigenlijk niet, Jeroen. De sIG komt beter tot zijn recht in geschutspositie, dan kan je de getrokken loop tenminste zien en is er een gelegenheid om de messing kogels uit te stallen. Voor de LeFH heb ik dat alles toch niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jul, 2018 1:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik besloot voor de LeFH18 toch een upgrade op te zoeken. Er bestaan er van Eduard maar die bleken nog moeilijk verkrijgbaar. Die van Aber was geen probleem, woensdag besteld en vandaag zat hij in de bus.

photo 449833

De doos was wel wat ingedeukt maar er zat veel chips in, dus de inhoud was niet geroerd.

photo 449835

photo 449834

Toch eigenlijk heel veel en erg fijne stukjes voor een vrij eenvoudige kit. Dat wordt nog plezierig.

photo 449836

photo 449837

Vier bladzijden uitleg, maar wel duidelijk uitgetekend. De blauwe loop is een optionele toevoeging van Aber, maar ik gebruik uiteraard die van AFV, dat is ook een metalen exemplaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2018 23:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De eerste bouwstap van de houwitser is het samenstellen van de loop en de kulas.

photo 450006

photo 450007

Het valt me op dat de kit van AFV heel gedetailleerd is, maar dat er ook wat werk aan is om de stukjes degelijk uit de sprue te krijgen. Er is hier en daar een beetje flash en je moet er wel op letten dat alles goed aangedrukt wordt en dat er geen uitdrukrondjes meer in de weg zitten. Ik heb toch al wat putty moeten gebruiken voor de naad tussen de twee helften van de kulas.

photo 450005

photo 450008

photo 450074

Het speciale is hier dat de loop volledig in teruggeslagen stand kan geschoven worden. Een paar stukjes Aber PE zijn hier al toegevoegd, maar eentje is ook alweer weggehaald, toen bleek dat het de terugslag hinderde. Ik heb van dit kanon alleen archieffoto's, dus kan ik niet zien waarom dit inwendige stukje niet aangepast is. Het zal toch niet erg opvallen.

photo 450010

De zuiger die het kanon eleveert heeft een hoes in zwart ribbelplastic. Je moet dit afsnijden volgens de lengte die de zuiger bereikt in de stand die je voor de opstelling verkiest. Ik heb dus het minimum gekozen omdat het in transportmodus is. Daardoor heb ik maar drie ribbels, dat is dan weer niet heel realistisch.

photo 450009

photo 450011

Er zitten nog twee bedieningswieltjes aan de affuit, maar ook hier moet je de middenkier wegplamuren.

photo 450012

Er moet ook een "zilverdraad" van de kulas naar de terugslagcilinder lopen. Staat de loop maximaal uitgestrekt, dan is er van die draad maar een paar millimeter te zien. Het is niet meegeleverd, dus heb ik messingdraad 0,6mm gebruikt.

photo 450069

Het splinterschild van de kit wordt volledig vervangen door PE van Aber. Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat de plaatdikte duidelijk vermindert. Het nadeel is dat je de riveting van het schild moet reproduceren door embossing. Het is voor mij althans onmogelijk om het detail van AFV te benaderen op de manier die Aber voorstelt. Je moet in de gaatjes drukken met een stompe punt.

photo 450071

Dat levert een wat onregelmatige riveting op en ondanks mijn voorzorgen om op een dun doekje op een keramische tegel te werken, verplooit de plaat langs de indrukranden. Dit moet dus naderhand weer teruggeplooid worden. Waar er groepjes rivets dicht bijeen staan, kan je met je vingernagel de uitstulping terug plat wrijven.

photo 450070

Daarna komen er een aantal voor Aber typische Tantaluskwellingen waarbij je microscopische PE-stukjes over draden moet rijgen, oprollen of zelfs embosseren. Als je scratchmaterialen zoals plastic staaf moet gebruiken, geven ze geen enkele aanwijzing wat de diameter en de lengte daarvan moet zijn, en er zit ook niks bij de PE-set.

photo 450072

De moertjes van de vorige foto zijn over een draad geregen die eerst door het schild en deze driehoekjes gehaald is. Dan is de draad met een vijl zo bewerkt dat alle zes uiteinden even hoog ophouden.

photo 450073

Hier zie je het verschil tussen het PE-schild en de plastic versie, die je er toch als voorbeeld moet bijnemen om geen rivets over te slaan. De achterzijde van het schild is al afgewerkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 7:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Steven, heb je wel eens geprobeerd om de embossing te doen op een gewone snijmat? Deze is wat steviger als een doek en daarom zul je iets meer moeite moeten doen maar zal de embossing waarschijnlijk iets strakker worden. De vorderingen zien er weer mooi uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jul, 2018 23:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@ FVDM: bedankt, dat zal niet voorkomen dat de plaat gaat plooien. Dat komt door de spanningen in het stuk wanneer je materiaal uitrekt.

Eerste even een update over de sidecar.

photo 450402

Dit om aan te tonen dat er een paar verwarrende instinkers in de handleiding zitten. Je ziet op de tekening het onderdeel dat met een rode pijl aangeduid is. Dit onderdeel lijkt op de voorkant van de BMW thuis te horen. Dit is echter fout. Ik denk dat deze stap in de handleiding overgenomen was van de BMW zonder sidecar van GWHobby. Ik merkte, dat als dit onderdeel er op zit, de sidecar vooraan geen aanhechtingspunt meer heeft. Het vierkante symbool is geen waarschuwing, het betekent gewoon "aan de andere kant hetzelfde".

photo 450400

Even verderop zie je dat er in de plaats van de buis een koppelstukje gekleefd moet worden. Ook onder het zadel blijkt er een onderdeel te zitten, alleen is er in de handleiding geen bouwstap te vinden waar je dit stukje monteert. Het is er plotseling en ik moest dus op zoek in de sprues naar een niet gebruikt stukje met die vorm. Dat waren A66 en A64, dat aan de andere kant van het zadel hoort.

photo 450401

De voorraadzakken op de sidecar worden op exact dezelfde manier getoond als die aan de motor, maar er is maar 1 onderdeel A29 meegeleverd en de zakken hebben zoals je links ziet ook geen pasgaatjes voor een vergelijkbare stang. Ik denk dat de zak gewoon zonder stang gemonteerd moet worden. Voor een mooie kit als dit is het zonde dat de handleiding zo ondoordacht opgesteld is.

photo 450403

Op deze manier zal de sidecar aan de moto gaan passen. Ik doe dit wel pas nadat ze apart geschilderd zijn.

photo 450404

1 van de 2 figuren die ik al heb uit de MB kit. Er is nu wel geen stuurman, want die is meegeleverd terwijl hij zijn blaas aan het ledigen is. Dit kan anders ook wel een bruikbaar diorama-element opleveren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jul, 2018 0:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dan kunnen we nu weer verder met de LeFh18. Ik toon eerst nog eens het kanonschild, er is een haakvormig stukje plastic weggesprongen maar het lijkt me niet moeilijk te vervangen.

photo 450409

photo 450411

Dit lampje was een verschrikking om te lijmen. De plaat onderaan zit geklonken met zilverdraad en PE-moertjes.

photo 450410

Deze kokers hebben me wat moeite gekost, er zitten 8 gebogen steuntjes achter. Een daarvan is ook "weggezapt" en daarom vervangen door een stuk spare PE.

photo 450412

Een vooraanzicht, je zal merken dat op de volgende foto de dubbelgebogen plaat ontbreekt.

photo 450413

Die bleek niet helemaal symmetrisch geplooid en raakte de terugslagcilinder. Dat is maar een akkefietje vergeleken met het echte karwei op deze foto. Het PE-schild zit bevestigd op zes punten, twee grote onderaan en de vier buisjes die je hier ziet. De twee onderste heb ik meteen afgeknipt, want ze waren iets te lang. De bovenste passen niet goed in de microscopische locator hole in het PE, het is als een bezemsteel schuin aan de muur proberen te plakken. Ik had uiteindelijk vier punten vast, met alle bekende onhebbelijkheden van secondelijm, waarna ik de ingekorte staafjes kon toevoegen.

photo 450414

Dan moest de terugstootcilinder in messing toegevoegd worden. Bleek dat die klemde wanneer je die op het samengelijmde stukje achter het kanonschild wilde schuiven. Na de precaire bevestiging van het schild wil je eigenlijk niet ontdekken dat je brute kracht op die constructie moet gaan zetten. Ik heb de messingbuis wat uitgeboord maar dat was wel erg hard en liep snel heet. Dan heb ik het plastic stukje maar gewoon zo ver mogelijk afgeknipt, tot de buis er makkelijk over paste. daarbij raakte maar 1 van de bevestigingen terug los. Ik heb wel tijdens het uitboren de beide poten van de cilinder er af getikt. Dat moest dus ook nog even teruggelijmd worden (zie je links op de foto). Maar uiteindelijk heb je toch een opvallend staaltje modelbouw over, en daar doen we het voor, natuurlijk. Ik verwacht dat dat schild er in het verdere verloop nog wel eens een keertje afgerukt wordt...

photo 450415

Het onderstel van het kanon kan nu aangevat worden. Dit lijkt al een hoop werk maar deze stukjes zijn gewoon wat complex van vorm. Er moest wel wat flash verwijderd worden voor dit wilde passen.

photo 450416

Dit heugeltje kon vervangen worden door metaal. Een goed idee, want op het kitpart zat maar de helft van de tanden doordat het met die tanden aan de sprue vastzat.

photo 450418

Het metalen gedeelte is hier al juist, maar ik had het verkeerd om op het plastic gekleefd. Let op de opeenvolging van de zilverdraad, het moertje én de clip die op elk van de gaatjes gemonteerd worden.

photo 450417

Hier zit het heugel op de goede manier op het onderstel. Nog steeds is niet de helft van het PE opgebruikt...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2018 23:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De staart van de LeFH wordt ook druk aangepast met de Aber set.

photo 450460

Deze doosjes worden getoond alsof je twee spiegelbeelden kan maken, maar het zelfde PE-deel wordt gebruikt. De afbeelding is dus fout maar ze passen andersom evengoed in de houders. Een daarvan, PE-onderdeel 86, sprong in het gras en moest ik dus scratchen.

photo 450459

De hoofdbestanddelen van de twee schopvormige stempels worden haast voor de helft vervangen door kleine stukjes PE. Dat is een verbetering omdat die stukjes allemaal uit twee helften plastic bestonden, die je niet goed kon bijplamuren. De tweede schop is hier nog niet aangepast.

photo 450458

photo 450461

Ik heb de tweede schop eens dichtgelijmd en naast de PE-versie gelegd. Op voorhand leek het krankzinnig om alle steuntjes tussen de schoppen weg te halen en te denken dat het nog aan elkaar zou blijven hangen, maar het is toch goed afgemeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement