Donderdag 26 April:Na zoals gebruikelijk niet al te best geslapen te hebben aan boord hebben we na een erg goed ontbijt de eerste beetjes Engeland kunnen zien.
De boot zou rond 09:15 oorspronkelijk aanmeren in Newcastle upon Tyne, maar vanwege het verlate vertrek vanuit IJmuiden haden we wat vertraging opgelopen. We hadden dus nog wat tijd te doden, en daarom zijn we naar het sundek gegaan en hebben we daar even een frisse neus gehaald onder het genot van een goed boek.
Tegen een uur of half 10 werden de automobilisten naar het autodek gesommeerd, we waren op dat moment nog niet aangemeerd, dus dat was wel opvallend. Toen we eenmaal van boord waren konden we onze reis richting het noorden gaan beginnen.
De Schotse Hooglanden waren nog ver weg, dus ik heb niet heel veel foto's gemaakt van de reis naar het noorden.
De reis naar Perth, waar de beurshal en ons verblijf was, was 169 mijl lang en de rit zou ongeveer 3,5 uur duren. Dat is vergelijkbaar met een rit van Groningen naar Eindhoven (of andersom
).
Onderweg kwamen we nog een klein beetje spektakel tegen; we reden op een tweebaans rotonde en naderden een afslag die eveneens tweebaans was.
Wij reden op de buitenste baan en voor ons reed een vrij dure Mercedes Roadster. Op de binnenste baan reed een Mazda CX3. Beide auto's leken af te slaan toen de bestuurder van de Mercedes zich bedacht en het stuur omgooide naar rechts om de rotonde verder te volgen, waarbij hij de passagiersdeur van de Mazda raakte. De bestuurder van de mazda was duidelijk not amused toen ze op een parkeerhaven vlak na de rotonde uitstapte.
Verder verliep de reis voorspoedig, en ongeveer halverwege, bij Berwick upon Tweed staken we dan de Schotse grens over
Maar... het was Donderdag, en we konden onze tafel in het beursgebouw pas opbouwen op Vrijdag... Dus wat moesten we vandaag gaan doen?
Well, daar hadden we van te voren al wat op bedacht! Naast Edinburgh (of Edinbrah zoals je het uit schijnt te moeten spreken..
), in de gemeente East Lothian ligt een dorpje met de naam East Fortune. En in East Fortune ligt een
vliegveld uit 1915 welke in de Eerste en Tweede Wereldoorlog is gebruikt, en waar sinds 1975 het
National Museum of Flight is gevestigd. Daar gingen we dus naartoe!
Al moesten we wel het laatste stukje naar het museum over onverharde wegen afleggen.
Maar goed, daar waren we dan!
Plaatje van Wiki, ik had geen foto van de ingang...
De collectie is in diverse hangaars met elk een eigen thema verdeeld, en nu is de collectie kleiner dan bij Cosford 2 jaar terug, er was toch een hoop leuks te zien.
In de hangaar achter de shop staat de Concorde met registratie G-BOAA, en daar gingen we dan ook het eerst naartoe.
Helaas waren er overal lampen die alle kanten op schenen, dus de foto's van de buitenkant zijn niet allemaal even geweldig helaas.
Maar goed, toen we richting de hangaar liepen werden we begroet door onderstaand aangezicht:
Wat volgt is een lading foto's van in en om de Concorde, met hier en daar een beetje toelichting.
Kleine raampjes!
Het interieur:
Zonder flits:
Toilet:
Voorste Pantry:
Cockpit:
Deze foto's moest ik maken door een klein gaatje in de plexiglas plaat die de cockpit afsloot, vandaar de grijze rand en de schaduw onderaan de foto's.
Verder stond er in dezelfde hal nog een BAe Systems Hawk, een voormalig Red Arrows kist. Ik heb hier en daar wat foto's geschoten van de chipping op de kist, ter lering en vermaak.
Geen motor...
Verder stond er nog een stuk van een Boeing 707 in de hangaar.
De volgende stop was de hangaar met de militaire luchtvaart, en toen we binnen kwamen zag ik 2 dingen die m'n oog trokken...
Opgepoetste Merlin:
DB601 motor van de Bf110 van Rudolph Hess!!
Me163 Komet, voor zover ik kan zien ongerestaureerd.
En omdat het toestel niet helemaal achter touw stond, ben ik stout geweest (zoals bovenstaande foto's al doen vermoeden) en ben ik up close and personal geweest.
Dat wil zeggen... Close ups!
Als eerst, kijkje in de uitlaat:
De injectoren zijn goed te zien!
Diverse stencils:
Het is opvallend dat deze op het RLM02 zijn aangebracht en de camo daar overheen is gegaan. Goed om te weten als ik aan de 1/32 Komet van Meng ga beginnen.
Staartwiel:
Waarom staartwiel? Well... Vorig jaar op Militracks heb ik een staartwiel gekocht wat volgens de verkoper van een Bf109 zou zijn.
Echter toen ik in m'n referenties ben gaan zoeken heb ik ontdekt dat de stijl velg en het formaat van de band niet van de Bf109 kon zijn, maar wel overeen komt met het staartwiel van de Komet!
Verder heb ik nog geen andere toestellen gevonden die dezelfde bandenmaat gebruiken, dus met wat geluk heb ik wat gaafs in handen!
Maar goed, ik hoopte dat op de foto's de bandenmaat te zien zou zijn als extra bevestiging, maar helaas. Maar goed, ben nog steeds blij met m'n wieltje!
En ook dat ik haast onder een Komet heb gelegen om foto's te maken.
Oeh, hoofdonderstel had ik ook nog!
Naast de Komet stond nog een exemplaar van de Walter HWK 509 raketmotor:
En verder was er nog genoeg moois te zien, zoals...
Aero S-103 (Tsjechische licentiebouw van de MiG-15):
Hawker Siddeley Harrier GR.1, de oudste bestaande Harrier!
SEPECAT Jaguar:
Spitfire XVI:
Hawker Seahawk:
English Electric Lightning F2.A:
DeHavilland Sea Venom:
Bristol Fairchild Bolingbroke (Canadese licentiebouw van de Bristol Blenheim Mk.IV):
Verder was er ook wat wapentechnisch materiaal te zien...
Van boven naar beneden: Matra rocket pod voor SNEB 68mm raketten; Paveway II LGB; Ruhrstahl Fritz X.
Detail van de Fritz X:
20mm Hispano 404 boven, Browning .303 onder en helemaal linksonder Lewis machinegeweer.
Engelse WO2 1000-ponder boven, WO2 250-ponds rookbom (gebruikt door Pathfinders) onder.
Sparrow boven en SUU 23A onder
Dat was zo'n beetje alles in de zaal met het militaire materiaal, toen we weer naar buiten gingen liepen we nog langs een DeHavilland Comet waar we in konden, dus dat hebben we ook gelijk maar gedaan.
We zijn daarna naar een gebouw gegaan waar war educatief interactief materiaal met betrekking tot luchtvaarttechniek stond. Was best grappig om te zien, helaas vergeten foto's van te maken. In de hal bij de deur kwam ik iets tegen waar m'n muil toch we van open viel...
Een Napier Nomad I
Ik dacht eerst dat het een zuigermotor met een straalmotor eraan geknoopt was, maar niet dus. Waar bij een gewoone straalmotor de verbrandingskamer zit, zit bij deze dus een 12 cilinder boxer diesel motor. Onderstaande tekening zal wat duidelijkheid scheppen.
Bron: Wikipedia
Ingewikkeld stukje techniek, zeker vergeleken met de Nomad 2, maar man! wat een gaaf stukje techniek!
Zou die in de auto passen...?Als laatst zijn we naar de hangaar met de civiele toestellen gegaan, en Nemmy was erg geïntrigeerd in een knalgele Norman Islander luchtambulance:
Verder stond er ook een Beech 18:
DeHavilland Dove:
DeHavilland Puss Moth:
General Aircraft Cygnet waar Guy Gibson (van de Dambusters) 2 keer in heeft gevlogen!
Avro Anson:
Scottish Aviation Twin Pioneer:
De extra stukken op de wortel van de propellerbladen zijn opvallend. Ik heb het vermoeden dat dat te maken heeft met de koeling van de motoren bij lage snelheden.
Buiten stond ook nog een behoorlijk verweerde BAC 1-11 (en natuurlijk geen Hawker Siddeley Trident) waarvan het leek dat we naar binnen konden, maar helaas was 'ie dicht..
EN toen hadden we alles wel zo'n beetje gezien en was het tijd om ons naar ons verblijf te begeven;
Hazeldene Guest House te Perth. Intussen begon het landschap er ook wat Schotser uit te zien.
En toen waren we eindelijk bij ons verblijf. Wat ons opviel was dat het feitelijk 2 woonhuizen waren die waren omgebouwd naar een Guest House, en dat kwam terug in het feit dat elke kamer weer anders was.
Mijn kamer had 2 losse bedden, Nemmy had weer het geluk dat hij het tweepersoons bed had. Maar ik had weer het voordeel dat ik de tv kon zien vanaf het toilet.
Dat grijze kastje links? Koelkast!
Nadat we onze koffers op de kamers hadden gezet was het tijd dat we wat te eten gingen regelen. We hadden begrepen dat we op loopafstand in het dorp goed konden eten, dus zijn we te voet de boel aan het verkennen gegaan, en eerlijk is eerlijk, de omgeving was erg mooi!
Vinger voor de lens op de laatste 2 foto's...
Toen we door het dorp liepen kwamen we nog wat grappigs tegen. Jullie kennen Captain America wel? Nou, hier was de outfit van z'n Schotse broer:
Maar goed, eten dus. De uitbater van de Guest House raadde ons o.a. Grand Italia aan, dus daar zijn we dan maar naartoe geweest.
Het eten was echt dikke prima! Echter is er wel iets waar je op moet letten. In het restaurant kon je ook met Euro's betalen
doe dat nooit!Onderstaande foto zal laten zien waarom...
Dat is dus £58,10 of €81,34.. De wisselkoers op dat moment was ongeveer €1,14 voor £1,-, en als we dan £58,10*1,14 doen komt daar €66,23 uit.
Het moraal van het verhaal is dus; hou je aan de plaatselijke valuta, dan ben je een stuk goedkoper uit!
Maar wat ik al zei, het eten was heel goed en aangezien we gewoon in Ponden betaalden waren we niet onnodig veel geld kwijt.
Na het eten zijn we weer naar het Guest House gegaan waar we nog een aflevering van Flory's Live at Five show gekeken hebben. Daarna gingen we beide naar onze eigen kamer, morgen mochten we onze stand in het beursgebouw opbouwen.
Nou, dat was het voor nu, morgen wil ik het volgende deel posten.
Danny