Ik wilde ook graag meedoen met deze GB om te proberen mijn succesratio qua GB's wat op te krikken. Omdat ik ook nog voor een Engelse GB iets Frans in elkaar moet gooien, en ook nog een Yakovlev in elkaar mag plakken voor mijn BB was ik dus opzoek naar een kit die niet te uitgebreid was.
En dat is deze geworden...
Mag ik u voorstellen:
Boeing X-32A:De X-32 was het concept demonstratievliegtuig van Boeing in de strijd voor het contract voor de JSF. Het verloor van de X-35 demonstrator welke verder werd ontwikkeld naar de F-35 Lightning II.
In 1993 (ja, we zijn alweer bijna 25 jaar verder! ) richtte DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) een project op voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijke betaalbare (ja echt...) lichtgewicht jager; Common Affordable Lightweight Fighter (CALF). Over dat "betaalbare" doe ik maar even geen uitspraken...
Dit project moest alle zgn. lichtgewicht jacht en aanvalstoestellen vervangen, zoals de F-16, F/A-18 en de AV-8B Harrier. Tegelijkertijd werd ook het Joint Advanced Strike Technology (JAST) project opgestart, en in 1994 werden deze 2 programma's samengevoegd tot het JSF programma.
Diverse bedrijven namen deel aan het eerste fase van dit project, wat o.a. inhield dat er een ontwerp ingediend moest worden bij het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Uiteindelijk kregen Boeing en Lockheed Martin elk een contract voor het fabriceren van 2 van hun conceptvliegtuigen. Deze toestellen moesten een aantal taken kunnen vervullen: CTOL (Conventional Take-Off and Landing), CTOL op een vliegdekschip, STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing), en verder moest het toestel een representatief voorbeeld zijn t.o.v. een productietoestel (alle toeters en bellen aanwezig zeg maar).
Wat deze contracten anders maakte t.o.v. voorgaande contracten van eenzelfde aard was dat deze ronde de fabrikanten geen cent van hun eigen geld in de bouw mochten steken. Vanuit de overheid kreeg beide fabrikanten elk een geldbedrag van $750 miljoen om de bouw van hun concepten te financiëren. Deze beperking zorgde ervoor dat beide fabrikanten opzoek gingen naar goedkopere productiemethoden, en voorkwam dat de fabrikanten failliet gingen in de poging deze 'wedstrijd' te winnen.
Boeings strategie om de kosten te drukken was het zo laag mogelijk houden van de fabricage en gebruikskosten, en het minimaliseren van de variaties tussen de diverse X-32 versies.
Ook koos Boeing om deze reden voor het zgn. direct-lift thrust vectoring systeem voor het verticaal landen. In tegenstelling tot de X-35, waarbij de nozzle kantelde, en achter de cockpit een lift-fan zat, had de X-32 enkel een thrust vectoring module achter de motor, met 2 draaibare uitlaten, vergelijkbaar met het systeem van de Harrier.Bron: http://www.aviationexplorer.com/boeing_ ... story.htmlBron: http://aerospaceengines.blogspot.nl/201 ... joint.htmlNadeel van dit systeem was wel dat de motor vrij ver naar voren geplaatst moest worden, terwijl het bij de meeste jagers gebruikelijk is dat deze juist vrij ver naar achteren is geplaatst.
De grote luchthapper onder de cockpit is hier ook weer een gevolg van (maar hij heeft wel altijd een vrolijke smoel ).
Ondanks dat de X-32 verloren heeft van de X-35, en dat een redelijke klap voor Boeing was, heeft Boeing wel belangrijke ervaringen opgedaan op bepaalde vlakken en dit weer kunnen toepassen bij andere toestellen. En ik zal eerlijk zijn, ik vind het jammer. Wegens welk ander toestel heeft net zo'n enorm vrolijke giegel als deze?
Tijd voor wat technische gegevens!
General characteristics
Crew: 1
Length: 45.01 ft (13.72 m)
Wingspan: 36 ft (10.97 m)
Height: 17.32 ft (5.28 m)
Wing area: 590 ft² (54.8 m²)
Max. takeoff weight: 38,000 lb (17,200 kg)
Powerplant: 1 × Pratt & Whitney F119 derivative afterburning turbofan
Dry thrust: 28,000 lbf (125 kN)
Thrust with afterburner: 43,000 lbf[23] (191 kN)
Performance
Maximum speed: Mach 1.6 (1,200 mph, 1,931 km/h) at altitude
Range on USAF mission profile: 850 nmi (1,574 km)
Range on USN mission profile: 750 nmi (1,389 km)
Range on USMC/RN mission profile: 600 nmi (1,112 km)
Armament:
20 mm M61A2 cannon, or 27 mm Mauser BK-27 cannon
Internal: 6 AMRAAM air-air missiles or 2 AMRAAM air-air missiles and 2 x 2,000 lb (900 kg) class guided bombs
External: Approx. 15,000 lb (6,800 kg) of full range of external stores including guided weapons, anti-radiation missile, air-to-surface weapons, auxiliary fuel tanks
Laten we maar eens naar de kit kijken.
Het bedraagt de Revell (joh!) 1/72 kit, welke oorspronkelijk vanaf 2000 door Italeri werd uitgegeven.
De kit is niet al te ingewikkeld, en het aantal onderdelen valt mee; de kit bevat e 2 grijze sprues, en 1 transparante.
Het detail is niet slecht. Niet te veel, niet te weinig:
Instructies en decals:
Voor de oplettende kijker; mijne heeft geen STOVL voorziening, dat was enkel bij de X-32B.
Ik moet zeggen, ik heb er zin in!
Danny