Nu het project FTF, Nooteboom en Hitachi zijn eind begint te naderen werd het weer tijd om serieus na te gaan denken over het volgende bouwsel.
Degene die hier al wat langer meelopen weten misschien nog wel dat mijn eerste model hier op het forum in 2010 een Ginaf X5450S was van de firma Reductum uit Ingen, wat trouwens voor mij toen ook het eerste volledig scratch gebouwde model was. Ik had in die tijd nog niet zoveel informatie over Ginaf’s en ben toen van verschillende kanten daarmee geholpen, waaronder ook door Harry Verboon, eigenaar van aannemings- en transportbedrijf Verboon Maasland, die me toen een goed bruikbare tekening en verschillende foto’s heeft gemaild. En aan de hand van o.a. die tekening en foto’s heb ik later nog een tweede Ginaf van Reductum gebouwd waar ik zelf veel meer tevreden over was. En van diezelfde firma heb ik een paar jaar later toen ook nog één van hun Volvo EC460C graafmachines gebouwd.
Aannemingsbedrijf den Boer en transportbedrijf Reductum waren tot vorig jaar eigendom van familie den Boer, maar zijn op 3 mei 2016 verkocht aan Verboon Maasland, maar blijven echter wel onder de huidige namen bestaan. Transportbedrijf Reductum heeft vanaf het begin, voor zover ik me kan herinneren, alleen maar met Ginaf’s gereden, maar sinds juni van dit jaar is het wagenpark uitgebreid met een viertal nieuwe Volvo’s FMX 10x4 en toen ik hiervan de foto’s zag, ontstond meteen het idee om er hiervan één na te gaan bouwen.
Nou valt het niet mee om van zo’n nieuwe auto veel informatie te vinden en zeker aan een goede PDF tekeningen is bijna niet aan te komen omdat die nog nergens op internet zijn te vinden. Maar omdat ik een aantal jaren geleden al eens spontaan was geholpen door Harry Verboon, leek het mij niet zo vreemd om naar hem een mailtje te sturen om informatie te vragen. En ja hoor, binnen korte tijd had ik antwoord met daarbij direct een duidelijke PDF tekening van deze Volvo plus nog een aantal duidelijke foto’s van het kale chassis, dus nog zonder bak. En op mijn vraag of dat het mogelijk zou zijn om één van de Volvo’s een keer te fotograferen, werd ook positief gereageerd en wat binnenkort zal gaan gebeuren.
Met die tekening ben ik afgelopen week maar eens begonnen om de benodigde onderdelen “er uit te halen” zodat ik deze straks weer op een plaatje styreen kan plakken om alles zo nauwkeurig mogelijk uit te snijden. Het chassis, de assen en de bak zullen weer volledig scratchbouw gaan worden en ik hoop hier weer net zoveel details aan te kunnen brengen als bij de Ginaf X6. Voor de cabine zal ik waarschijnlijk een Italeri Volvo FH cabine om gaan bouwen naar een FMX omdat ik bij deze de deuren en de grill zó wil gaan maken, dat ze open en dicht kunnen. De A&N cabine is hiervoor in mijn ogen niet zo geschikt omdat deze van resin is en de wanden daardoor veel te dik zijn uitgevoerd.
Hieronder een paar foto’s van wat het uiteindelijk moet gaan worden en het prille begin van de tekening.
Gr. Zeger