Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Goeie genade Hans. Al die mooi opgeschoten touwen op het dek! Geweldig. Hoe heb je die zo mooi gemaakt en zitten ze vastgelijmd?
Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Hallo Hans, goed van je te horen. Je schuit ziet er inderdaad hartstikke gaaf uit. Met mooie details. Heb je er ook nog een soort van vitrine of stofkap omheen gebouwd? Met name het touwwerk wil nl. nogal snel stof en spinnenwebjes gaan verzamelen. En zo nu en dan met de stofzuiger of ragebol over het dek en het touwwerk heen te zwabberen bevordert de levensduur van je bouwwerk ook niet echt. En ik kan het weten, want na een jaar was bij mijn Eenhoorn een van de bovenste ra's bij het ontstoffen afgeknapt. Daarna ben ik aan de slag gegaan om zelf een stofkap te bouwen van relatief licht plexiglas. ( zie ook de hiervan eerder geplaatste foto op dit forum). Nu ben ik in ieder geval van het stof af, en de schuit is ook beschermd tegen het onbedoeld aanstoten door wat dan ook. Een kap laten maken kan ook, maar ik vond dit zelf een nogal prijzige aangelegenheid.
Ben nu aan het worstelen met het roer. Schrale troost is dat velen mij hierin al zijn voorgegaan. Ik probeer mijn voordeel te doen met de al veel eerder geplaatste verhalen op dit forum.
groet,
Haijo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding brouwers,

Luuk, de opgeschoten touwen heb ik gemaakt met een malletje, kon er maar een per dag maken. Afbeelding De rollen zijn vast gelijmd. Deze truc heb ik van (Cisca en Erik) geleerd (ben benieuwd hoe hun zijn gevaren met hun schuit Afbeelding) je hoort en ziet weinig van ze jammer.

Tip: Het werk zo.
Maak twee ronde schijven (bijvoorbeeld uit twee plastiek deksels) en een spijker. Leg de twee ronde schijven op elkaar en boor in het midden een gaatje van de dikte van de spijker. Neem een stuk garen en fixeer het met lijm neem dan een schijf en steek het garen door het gaatje druk dan de spijker in het gat aan de kant waar het garen uitkomt foto 1. Schuif dan de tweede schijf op de spijker foto 2 houw het garen vast en draai aan de spijker en het garen rolt keurig tussen de schijven op foto 3. Laat het garen drogen en verwijder de tweede schijf foto 5 verwijder nu de spijker uit de eerste schijf. Maak dan het opgerolde garen voorzichtig los van de schijf (het garen is aanelkaar gelijmd)foto 6. Leg de rol op de plek waar je het wilt hebben en knip het uiteinden van het garen op maat.Verwijder de rol leg een druppel lijm op de plek leg dan de rol garen in de lijm en lijm het uiteinde aan het uiteinden van het garen bij de klop.

photo 428311

Haijo, daar ben ik nog mee bezig heb een prijsopgaven aangevraagd voor een stofkap plexiglas 2 mm, zonder bodemplaat ben van plan om de bodemplaat zelf te maken. Als het te duur is, meld ik me bij je hoe je die stofkap gemaakt hebt.

Wat betreft je deksel op het achterdek is een advies hoop dat het nog te doen is, ben benieuwt wat je gaat doen.

Ja het roer is een apart geval maak het zo als het beschreven is, maar maak het zo dat je het roer los kan halen. Mijn roer was namelijk te kort aan de bovenkant Afbeelding Afbeelding, moest een opvulstuk maken (is mooi geworden
al zeg ik het zelf) gelukkig kon ik mijn roer zo los halen.
Tip: Maar kijk eens op mijn website deel 132, daar heb ik het beschreven. Klik op de foto er verschijnt een klein schermpje in beeld, klik dan in het schermpje op afbeelding openen in nieuw tabblad. Boven in beeld aan de linkerkant verschijnt het extra tabblad klik daar op en de foto is vergroot. Afbeelding
Veel succes met het roer.

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Hee Hans,
Dat van die vitrine, daar vertel ik je graag meer over als dat nodig mocht zijn. Ik vond die gefabriceerde vitrines nogal aan de prijzige kant. Het plexiglas heb ik op maat besteld, de bodemplaat zelf gemaakt van een stuk in eiken gebeitst multiplex. Randje er aan gefreesd en klaar is kees. Nou ja, zo'n beetje dan. Ik vond de kast voor de Eenhoorn al een joekel, die voor onze SoS zal nog wel een beetje groter uit gaan vallen denk ik.
Voor dat batterijluik wacht ik even af wat er nog moet gebeuren. Misschien dat ik delen wat verder naar voren, opzij of naar achteren kan plaatsen. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten om het dek nog eens open te snijden voor nog weer een extra batterijluik Met alle risico van onbedoelde beschadigingen.
En dat roer, ik heb nu eerst de metalen delen aan het roer bevestigd. De volgende stap zal zijn om het roer dan aan de romp te bevestigen met de losse roerhaken die ik nog heb. Eigenlijk wil ik proberen die roerhaken van de romp van het schip en van het eigenlijke roer stuk voor stuk vast te zetten met die koperstaafjes. Ik wil 5 van die staafjes in een soort omgekeerde L vorm buigen, waardoor ze redelijk gemakkelijk uit te nemen zijn en het roer weer los komt van de romp. De staafjes blijven dan hangen op dat kortere voetje van de L. Maar het moet allemaal nog gebeuren. Het mooie van het bouwen aan zo'n boot is dat de ideeën vaak aan komen waaien tijdens ( en soms helaas ook wel eens na) de bouwwerkzaamheden.
Maar voorlopig heb jij de boel er mooi bij liggen. Alle complimenten hoor.
Groet,
Haijo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding brouwers

Hi Haijo, Lijkt me een goed plan. Afbeelding Afbeelding

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Hehe, het roer zit er aan. Was al druk aan het vastzetten van de metalen beugels toen ik er achter kwam dat het spul nog in de bruineer moet. Dus dat wat al vast zat weer losgepeuterd en alsnog de metalen deeltjes gebruineerd. Daarna heb ik eerst het roer voorzien van de beugels, en het roer daarvoor nog iets verlengd omdat ik het wat te kort vond. Daarna aan de hand van het roer de steunpunten aan de romp van het schip bepaald. En daarop stuk voor stuk de overige roerbeugels geplaatst. Daarbij zijn heel wat spijkertjes in het rond gevlogen, maar de zaak zit. Ik heb het roer overigens niet met 5 losse haakjes vastgezet. Ik heb een lengte metaaldraad van onder naar boven door de "scharnieren" gestoken. Die kleine haakjes vielen me er constant uit, een ervaring die ik ook al had met mijn eerder gebouwde model van de "Eenhoorn". Deze oplossing valt niet of nauwelijks op en het roer zit stevig verankerd aan het schip zonder speling. En toch kan ik het roer alle kanten op laten bewegen. De metaaldraad klemt zichzelf en is er als dat nodig moest zijn met een tangetje van onderen zo weer uit te trekken. De leeuwenkop, die uit drie onderdelen bestaat, heb ik eerst in elkaar geplakt, daarna de kleine naadjes met superlijm gel gedicht en geprimerd. Die primer is zo droog, daar kan je op wachten, dus de goudverf zat er even later ook op. Maar die moet dan wel een stuk langer uitharden. (zie foto)

photo 429042

De trappen vond ik voor een schip als de Sovereign een beetje pover. Ik heb zelf op een heel simpele manier wenteltrappen gefabriceerd. Vond ik toch wat prestigieuzer staan. uit een smal en dun houten latje heb ik meerdere kleine traptreden gezaagd en die onder een hoek op elkaar geplakt. Daarna onder een rechte hoek een zijde afgezaagd ( de kant die aan de verschansing komt) en gepast. De tweede trap moet spiegelverkeerd gemaakt worden, omdat je beide trappen naar elkaar toe wilt laten wijzen. Het is verder zaak om zo symetrisch mogelijk te werken, want twee totaal verschillende trappen zal vast minder mooi lijken. Ik heb er nog aan gedacht om de trappen ook nog van een reling te voorzien, maar daar heb ik toch maar van afgezien, dat zou voor mij teveel gepriegel worden. (zie foto's)

photo 429045

photo 429043

photo 429044

Groet,
Haijo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Knap gedaan, Haijo! Die trap bedoel ik. Maar ik zou hem niet graag beklimmen zonder een handrailing! Vergeet niet, dat deze schepen ten eerste een behoorlijke helling konden hebben als ze aan de wind zeilden. Ze hingen dan erg scheef! En natuurlijk de golfslag, die het schip de meest waanzinnige bewegingen laat maken. Je went er aan, maar de eerste dagen is het net, of je totaal uit balans bent. Vandaar ook die heerlijke zeeziekte, veroorzaakt door het inner oor. Dan is een handgreep een zalig ding hoor!
Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 0:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Hee Luuk,
Zo'n trap is eigenlijk best wel simpel te maken hoor. Die trapleuning is meer een dingetje. Ik heb het wel geprobeerd om ze van leuningen te voorzien. Maar dat wordt nogal een gepriegel. Heb ook een uitvoering met metaaldraad (in goudkleur, voor kerststukjes, is wat dikker materiaal) als leuning geprobeerd, maar de houten uitvoering vond ik toch beter passen bij de SoS. Ik vond het zonder leuning toch mooier lijken, zag ook andere modellen met wenteltrap zonder deze leuningen. Uiteraard blijft het een uitdaging om het toch nog eens te gaan proberen.
Maar goed dat mijn model de hoge zeeën die jij omschrijft vast nooit zal beleven, haha.
( en ik weet wat je bedoelt hoor, ben ooit eens met de veerboot van Schiermonnikoog naar Lauwersoog gevaren met een best wel heel harde wind. De glazen vielen uit de schappen in de scheepsbar, alles werd met luikjes vastgezet. En je kon inderdaad bijna niet meer op je benen staan, en voor alle duidelijkheid, ik was zo nuchter als je maar kunt zijn. En dat is nog maar op een veerboot op de wadden. Kun je nagaan hoe dat op volle zee zal zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 14:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 05 maart, 2015 18:31 pm
Berichten: 18
Een kleine aanvulling, Ik heb bij de twee openstaande vlakken ondr de voor en achterste mast een kroon en een leeuw geplaatst. voorde kroon heb ik maar verzonnen dat het de kroon van de gezagvoerder is. alle andere kronen zijn Konings kronen. De ornamentjes vond ik bij de Kombuis. Groetjes Carel
photo 430489
photo 430492


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 05 maart, 2015 18:31 pm
Berichten: 18
Sorry, ik krijg de foto's niet kleiner.
Carel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement