Bloody Hell...!!! Heb ik ineens een tweede baan erbij gekregen... Kom ik na een lange shift eindelijk thuis, breek ik eerst mijn nek over een zut PB-tjes en kan ik vervolgens nog ff hier gaan reageren...
Allereerst wens ik een dikke pluim aan Dave the doctor uit te reiken !!! Super-tof dat je even wat zaken in de aanbieding hebt gezet. Ik heb reeds een paar zeer verleidelijke zaken gezien, waaronder een fraaie
"Stuntelbirds" F-4E. Die
"Candy-bar" Luke AFB mag er ook wel wezen... ERG SEXY !!! Het is dat ik mijn vrouw heb beloofd geen plastic meer aan te schaffen en eerst mijn
stash (lees
zolder-winkel) weg te werken, maar anders...
Verder mogen we Dave tevens in ons midden verwelkomen.
Het ziet ernaar uit dat mijn aanhoudend gezever hem uiteindelijk over de streep heeft getrokken...
@ Fokkerfan:
Je idee is me niet helemaal duidelijk.
Bedoel je wellicht om het verslag te beginnen met een aantal foto's van de sprue's (gietramen) van een bepaalde doos ? In dat geval is het wellicht handiger om je doosje even op het internet op te snuffelen en een linkje te plaatsen. Daarbij bedoel ik met name deze site:
http://www.1999.co.jp/eng/Voorbeeldje:
http://www.1999.co.jp/eng/10011409Persoonlijk heb ik erg weinig dozen in mijn
stash waarbij de inhoud nog (volledig) keurig netjes aan de rekjes zit. Mocht ik je voorstel dus goed hebben begrepen, dan kan ik daar helaas geen invulling aan geven. Er is echter een uitzondering op de regel en dat is een F-4EJ JASDF (Hasegawa, 1/72) en een RF-4E JASDF (Hasegawa, 1/72). Deze twee rakkers had ik reeds in gedachten om aan te kunnen tonen/toe te kunnen lichten/uit te kunnen leggen dat de F-4 family van Hasegawa "modulair" is opgebouwd. Heb je 1 van de Hasegawa-dozen uit de Phantom-familie in de schaal 1/72, dan weet je eigenlijk al een beetje wat je van de andere dozen kunt/mag verwachten. Nou goed, licht je ideetje nog even verder toe en we zien wel wat de algemene reacties van de overige bouwers zal zijn.
@Volvotje:
Pfew, da's een beetje een moeilijke vraag...
Zoals reeds is aangegeven hangt het er een beetje van af wat je precies uit je model wenst te halen. Voorafgaand aan een project probeer ik meestal vast te stellen wat ik er precies mee wil bereiken. Als ik mijn "hoofdgerecht" (TAMIYA F-4J) even als voorbeeldje mag gebruiken:
1) De kist zal gebouwd worden als de legendarische "
SHOWTIME 100" van VF-96. Anders gesteld: ik heb er dus voor gekozen om een hele specifieke Phantom te gaan bouwen, namelijk een F-4J met als registratie nummer 155800 / "5800" en
modex "100". Verder zal het model worden gebouwd ten tijde van zijn laatste vlucht: 10-05-1972. Hoewel de originele doos met de "juiste"
markings word geleverd, heb ik er toch voor gekozen om een
After Market decal-setje bij te kopen.
2) Verder heb ik ervoor gekozen om deze kist in een "klein" diorama te verwerken. Het is de bedoeling dat het toestel word gebouwd in de pose vlak voordat het van een vliegdekschip zal worden gelanceerd. In die configuratie staat het toestel met draaiende motoren klaar en daarmee zullen een aantal overige zaken noodzakelijk worden, zoals:
3) Draaiende motoren !!! Hiervoor heb ik een setje micro-motortjes aangeschaft om de
fan-blades dus ook echt te kunnen laten draaien...!!!
4) Verlichting !!! Hiervoor heb ik wat LED-jes en bijbehorende electronica aangeschaft, Tevens heb ik wat "glas-fiber" aangeschaft
5) Aangepaste stuurvlakken. Hiervoor heb ik een
resin-setje aangeschaft.
In deze configuratie zijn er vliegers in het kantoor aanwezig en zijn de
canopies gesloten. Om die reden zal de
cockpit dus ook (nagenoeg ???) volledig OOB (recht uit den doosch) worden gebouwd en heb ik geen geld besteed aan een
resin cockpit-set. Het enige wat ik wellicht nog aanschaf is een setje PE
placards om links & rechts de boel nog een beetje op te fleuren, maar met het voorgaande idee denk ik reeds erg veel werk om handen te hebben...
Je zult dus even moeten bedenken wat je precies voor ogen hebt. Wil je de
cockpit open zetten dan kun je inderdaad voor een PE-setje kiezen. Anderzijds kun je ook even naar een
resin cockpit-setje van AIRES zoeken. Erg mooi spul waar tevens aanvullend PE bij word geleverd. Een dergelijk setje zul je wel helemaal zelf moeten schilderen.
Kijk tevens even (kritisch) naar je vaardigheden. Er is immers een overvloed aan
After Market spulletjes te koop maar ze vergen allen enige ervaring om ze goed te kunnen verwerken... En daarmee kom ik dan uit bij mijn "Tip van Flip": bouw vooral voor jezelf en bedenk dat het bouwen van een superstrak OOB model absoluut geen schande is en zeer zeker geen gemakkelijke opgave...!!!
Voor wat betreft een laddertje. Indien gewenst heb ik nog wel een Hasegawa F-4 ladder liggen. Bedenk echter wel dat de USN over het algemeen niet/zelden gebruik maakten van
boarding-ladders. In het geval van de F-4 werd er hoofdzakelijk gebruik gemaakt van een zogenaamde
on board boarding ladder.
http://1.bp.blogspot.com/-rsvWqitz4ZY/U ... nopies.jpg(Welliswaar een USAF-exemplaar, maar de on-board boarding ladders waren/zijn standaard op de F-4)
Ik kan me echter voorstellen dat
The Blues gedurende hun shows toch gebruik maakten van een "alternatieve" ladder. In dat geval kan ik je daar dus aan helpen en ben je wat dat betreft reeds "uit den brand"...
Wielbakken-toei acht ik over het algemeen "weggegooid geld" omdat je er achteraf niets meer van ziet.
TENZIJ je je model op een spiegel plaatst !!! In dat geval zijn ze zeer zeker de moeite waard !
Verder zijn
resin uitlaten wellicht het overwegen waard. Ze zijn over het algemeen veel gedetailleerder maar ook hier geldt de kritische voetnoot: hoe vaak ga je daar achteraf nog naar turen...
Gr. Ruud.
P.S.:
02:06 AM... Wel-te-rusten allemaal.