Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2016 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Renault 4 GTL
Heller 80759
Schaal 1/24

Hier een korte beschouwing van de bouw van dit leuke model.
Foto’s tijdens de bouw heb ik niet, wel van het eindresultaat.

Dit model wordt overigens ook door Aris5 gemaakt en uitvoerig beschreven.
Hier dit verslag
Uiteraard heb ik dit verslag gelezen en heb daarvan toch wel veel van opgestoken.
Als eerste de strip die over de zijkant van de body en de deuren loopt.
Volgens mij is er bij het vervaardigen van de mal een voorbeeldauto van vroegere jaargang gebruikt.
En daar zat zo’n sierstrip op.
Kijk maar eens op deze foto:
Foto deleted
Waarom die is blijven zitten bij het huidige model is mij onduidelijk. Volgens mij is het geen gietfout of iets dergelijks.
Er zijn 5 verschillende variaties mogelijk om deze auto te maken, maar geen van deze heeft deze sierstrip.
Dus maar proberen het stripje onzichtbaar weg te halen. Jammer, want een foutje is zo gemaakt.
Verder is het noodzakelijk de gebruiksaanwijzing zo goed mogelijk te volgen.
In tegenstelling tot zijn Duitse concurrent uit Bünde is de Franse beschrijving soms wel met de “Franse slag” gemaakt. Aris5 heeft hier diverse voorbeelden en ook ik tref schokbrekers (achter) aan die links/rechts verkeerd genummerd zijn. Niet onoverkomelijk.
Voor de diverse uitvoeringen (model A-D genoemd) dienen er gaatjes geboord te worden. Voor bijv. wel of geen zwaailicht.
Vraagtekens heb ik bij de gaatjes die in het kofferdeksel moeten worden aangebracht. Hier zou dan extra verlichting/reflectoren moeten komen?
Ik heb wat rondgekeken op internet maar ik ben slechts èèn R4 tegengekomen waar daar verlichting zat. Opvallend was dat daarbij het derde zijruitje ontbrak!
In het echt nog nergens gezien:
Hier in Portugal en in Marokko zie je deze R4tjes toch wel regelmatig rijden.
Bijv. deze foto uit Tafraoute in Marokko, waar er zo maar even 4 langs de weg staan.
Afbeelding
In het verslag van Aris5 heb ik zijn problemen met de voorwielophanging gezien. Dus ik ben gewaarschuwd.
Gelukkig is bij niets afgebroken en staat de R4 keurig op zijn wielen.
Overigens wielen:
Bij het passen van de wielen bleken met name de achterwielen niet te passen. Ze staan te ver naar buiten! Maar omdat de bevestiging een klik-systeem is, eenmalig plaatsen dus, kom je daar dus achter als de wielen zitten. Ze passen niet eens in de wielkasten!
Gelukkig, met gepast geweld, de wielen weer losgetrokken. Kijken, meten, wat moet waar vanaf?
Hierbij de as en het wiel aangepast. Dat uiteindelijk de wielen niet draaien, pech!!
Nog een opmerkingen over de wielen.
Bij het eindresultaat lijken ze te groot.
Dus even bij een R4 de maat nemen.
Daar zitten wielen onder met een diameter van 540 mm. Zou dus 1/24: 22,5 mm moeten zijn.
Op het model zitten echter wielen met een diameter van 25 mm => 600 mm in het echt!
Zie deze originele foto.
[img]ineel_zpsx2skp57k.png[/img]
Verder viel me op dat de dynamo hol is. Waarom?

Het model is voorzien van een mogelijkheid om alle deuren/motorkap geopend te laten. Zie bijv. deze foto.
Afbeelding
Zelf heb ik deze lipjes weggehaald, zodat de deuren gesloten zijn.
Opvallend is dat ze goed in de opening passen en er niet uitvallen. Ik heb ze dan ook niet gelijmd. Passen soms beter als de echte! :lol: :lol: :lol:
Het maken van beweegbare deuren is voor mij geen optie.

Algemene indruk van het model.
Een leuk model, maar vanwege de kwetsbaarheid van een aantal constructies, zeer zeker geen beginners-model.
Ik heb veel plezier beleefd aan het bouwen van dit model.

Verdere foto's deleted, staan verderop in dit draadje.

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Laatst bijgewerkt door Joskeuit51 op ma 30 sep, 2019 21:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk model geworden!! Leuke kleurkeuze.
Op de achterklep kunnen als optie achteruitrijlampjes worden gezet. Ik heb zelf een exemplaar uit 1992 en daar zaten ze op (zaten, want ze waren van binnen helemaal weggeroest en wat er niet op zit hoeft het ook niet te doen bij de APK :mrgreen: )

Misschien kun je de antenne nog vervangen door een stukje zwartgeverfd visdraad, ik vind hem nu wat dik.

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Toevallig heb ik deze week een R4 zien rijden met deze achteruitrijlampen.
Wel was hierbij de bumper verchroomd.
Verder moet de antenne dunner. Helemaal gelijk. Zou dan ook chrome moeten (zoals bij een R4 die ik gister zag)

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Er rijden een hoop samenraapsels rond hoor. Verchroomde bumpers werden al sinds ergens begin '80 niet meer toegepast op de R4, maar het staat natuurlijk wel leuk. Ik heb ze ook. Antennes zijn er ook in allerlei verschillende variaties zelf op gezet, in het instructieboekje staat voor het aanbrengen zelfs 'stap 1: boor een gat in het dak'. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha Jos,

Ik ben momenteel ook bezig de R4 van Heller te bouwen (aan een bouwverslag wordt gewerkt). Scherp die opmerkingen over de wielen van de R4, die zijn inderdaad veel te groot.

Dat komt omdat Heller een beetje lui is en de banden van het model van de Renault 4CV 1/24 heeft gebruikt voor de R4 GTL. Als je het mij vraagt zijn de velgen wel op de juiste schaal, maar is de wanghoogte van de vinyl bandjes te hoog. Misschien dat je nog op jacht kunt naar 4 setjes andere bandjes? Ik ga kijken of ik er zelf iets aan kan doen, als ik een oplossing heb dan laat ik het t.z.t. nog wel weten.

Groeten,
Rob

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ik heb de velgen zojuist met de schuifmaat nagemeten...die zijn veel te groot. De R4 heeft standaard 13 inch velgen. Dat zou schaal 1/24 13,75 mm zijn. Maar de velgen zijn 16,25 mm in doorsnee. Dat is 15,35 inch in real life...die maat hebben R4-tjes nimmer gehad. Kortom, de mensen van Heller beduvelen hier de kluit en hebben willen bezuinigen door de bandjes van de 4CV te reproduceren voor de R4 GTL. Dat is mijn donkerbruine vermoeden in elk geval.

Wat nu? Afgietsels maken van de velgen in de Ebbro R4 kit (als je daar aan kunt komen)? Maar daarmee heb je nog geen nieuwe bandjes. En afgietsels maken van de velgen met de banden is linke soep, omdat de siliconen (van je mal) gaan reageren met het vinyl van de banden. Dan kun je drie dingen doen. De band isolerend schilderen en alsnog met de velg gieten in resin (na dus de mal gemaakt te hebben), bandjes bestellen bij Ebbro (als dat mogelijk is, het zal duur zijn), of iemand gaat er een 3D model van maken en printen :) Maar dat is ook erg duur.

Kom net dit nog tegen: Ebbro heeft een uitbreidingssetje voor de 4 GTL Clan uitvoering. Dit zijn een ander type velgen, maar vermoedelijk wel in de juiste schaal https://www.scalemates.com/kits/939059-ebbro-63001-renault-4l-4gtl-clan-conversion-parts
Nu de bandjes nog.

Hmmm....

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Renaissance models heeft een setje correcte wielen en banden voor de R-4.
Keuze uit het vroege type en het late type.
Te koop bij Domino.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2017 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Nog even over de bandjes die op de Ebbro-velgen passen: je kunt de banden van de Revell Trabant 1/24 (kit no. 07070) gebruiken, deze passen perfect. Bij Revell kun je onderdelen gemakkelijk nabestellen, doe dat hier: https://www.revell.de/en/service/servic ... lding.html. Het kost ook niet veel.

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2017 1:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Het heeft wel lang geduurd voordat er eens een model uitkwam. :D

Misschien kan ik wat zaken duidelijk maken. Onze eerste auto was ook een Renault 4, voor de somma van Fl.4995,- :) . Je had toen 2 uitvoering standaard ( de R4L) en de z.g. luxe uitvoering ( R4TL).
Wij hadden de luxe uitvoering, dus chrome gril, doorlopend met de koplampen. Er zat inderdaad een chromen strip aan de zijkant. De bumpers waren ook verchroomd, en rond.
Verder chromen wieldoppen. Er zat geen achteruitlamp op, die hebben mijn vader en ik, er zelf onder de bumper aangebracht, tegelijk met een mistachterlicht.
Ik herinner me wel, dat de ramen zwart gelakt waren en die roestten al, als je er naar keek. Ontelbare malen geschuurd en opnieuw gelakt.
Als laatste: op vakantie in Duitsland zagen we 4- tjes rondrijden met chromen achterlichten. Kon je gewoon kopen bij de autohandel. Mijn vader vond dat wel mooi, dus zaten ze er bij ons exemplaar ook op. :lol:
Later is de 4 ingeruild voor een R6.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heller Renault 4 GTL
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Al een tijdje kreeg ik mailtjes van Photobucket, met de mededeling, eis, om mij te "upgraden" van gratis gebruik naar betaald.
Kost eventjes $ 7,99/maand = € 100,--.
En dat terwijl ik al Imageshack heb, waar ik ook voor betaal! tegen de € 20,--/jaar.
En als je dat niet doet, dan worden we lastig, we gaan je foto's blurren en we gaan er een tekst inzetten.
En dat hebben ze nu gedaan.
Dus heb ik alle foto's nu op Imageshack gezet en nog maar eens hier geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement