Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Ik vind dat je goed diepte hebt aangebracht in de cockpit met de wash! Ziet er goed uit! :D

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Feather schreef:
Ik vind dat je goed diepte hebt aangebracht in de cockpit met de wash! Ziet er goed uit! :D

groeten, Ben

Dat brengt zeker wat toe!

Na de laatste post zag ik dat de Cockpit toch niet helemaal optimaal was. er zat nog een kier tussen de romp en de achterwand van de pit. dus even gevuld, geschuurd en opnieuw geverfd. ik kwam er ook achter dat ik de gespen was vergeten te verven :roll: . Dus dat ook gelijk gedaan...

daarna de motor gemonteerd en de kap erover. daarna de vleugels erop gezet, gaat het al op een vliegmachine lijken?
photo 420211

photo 420210

eerst nog wat kiertjes vullen en wat details bijwerken en dan weer verder!

Nu kon ik (alweer...) het koopspook niet in bedwang houden. Ik ben al tijden opzoek naar extra decals voor zero's, echter zijn ze altijd overal uitverkocht. nu vond ik er een aantal voor prima prijzen en kon het niet over mijn hart krijgen om ze niet te kopen...
dus... er komen nog flink wat zero's aan :oops: :oops:
photo 420212
photo 420213
photo 420214

en ook nog een extra velletje van deze...
photo 420209

EDIT:

Kan de Vallejo verf meteen gespoten worden of moet deze ook eerst verdunt worden? het zag er namelijk al vrij dun uit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2017 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het begint inderdaad al op een vliegmachine te lijken. De verf van Vallejo dient inderdaad nog verdund te worden voor je gaat spuiten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2017 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Zo te zien ben je aardig wat van plan met al die decals, Rick... 8)

Voor wat betreft VALLEJO:
Vallejo heeft in de basis, voor zover ik weet, twee "verf-lijnen":

* Vallejo Model Color
* Vallejo Model Air

Vallejo Model Color is in principe "reguliere" verf welke met een penseel kan worden aangebracht. Deze "verf-lijn" is te herkennen aan de flesjes met een witte dop. Je kunt deze verf tevens gebruiken om te spuiten, maar dan zal de verf wel "ruimschoots" moeten worden verdunt.

Vallejo Model Air is de "verf-lijn" welke bedoeld is om direct te spuiten. Deze "verf-lijn" is te herkennen aan de flesjes met een zwarte dop. De gedachte achter de Vallejo Model Air is, dat deze rechtstreeks uit het flesje te gebruiken is om middels een airbrush aan te brengen (te spuiten). Deze verf is door Vallejo dus reeds verdunt en in de basis kan deze verf direct worden gebruikt. Toch zijn er een aantal kleuren in de Vallejo Model Air "verf-lijn" welke immer nog een extra drupje verdunner kunnen gebruiken. Het is dus raadzaam om deze verf eerst even op "vloeibaarheid" te controleren. Zo vind ik het prettiger om Vallejo Model Air wit (71.001) alsnog van een extra drupje verdunner te voorzien.

Verder is het mijn ervaring dat deze verf met enige zorg aangebracht dient te worden. Op diverse fora lees ik regelmatig minder positieve reacties en vermoedelijk zijn deze te wijten aan het feit dat men de verf niet "correct" verwerkt. Mijn "werk-methodiek" heeft me tot op heden nog geen problemen met deze verf opgeleverd:

1) Reinig het model (onderdelen) voorafgaand aan het spuiten met spiritus.
2) Breng een flinterdun "nevel-laagje" aan en laat dit ongeveer 5 minuten drogen
3) Breng een tweede flinterdun "nevel-laagje" aan en laat dit eveneens ongeveer 5 minuten drogen
4) Na het aanbrengen van de nevel-laagjes heeft de verf voldoende "grip" om de dekkende laag aan te brengen. Ook in dit stadium word de dekkende laag rustig opgebouwd en kan er een geweldig fraai resultaat worden bereikt waarbij de verf veelal "zijde-mat" opdroogt.

Afsluitend is het mijn ervaring dat de verf een erg lange droogtijd heeft. De verf is erg snel "top-droog" maar om volledig "uit te harden" hanteer ik over het algemeen 48 uur. Zelfs na 48 uur drogen ruik ik vaak nog de verf. De detectie van geur is voor mij een indicatie dat er immer nog iets aan het verdampen is en dus is de verf zelfs na 48 uur nog steeds niet volledig droog. Meestal verdwijnt de geur na een weekje en dat is voor mij de indicatie dat de verf volledig is uitgehard.

Gedurende het verwerken van Vallejo-verf kan er desondanks vrij snel gewerkt worden. Een tussentijdse droogtijd van ongeveer 30 minuten is veelal voldoende om met de werkzaamheden (het aanbrengen van overige kleuren) verder te gaan. De verf voelt dan vaak licht "tacky" aan maar het model (de onderdelen) kunnen met enige zorg gehanteerd worden om verder te gaan.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Heel erg bedankt voor deze info Ruud! hier heb ik heel veel aan!

Ik ben altijd bezig met 2 projecten (zodat ik met 1 verder kan als er 1 droogt) nu ben ik net klaar met mijn messerspit & heb besloten gelijk nog maar aan een 2e zero te beginnen.

dit wordt ook een Airfix zero, maar dan met andere decals. het 2e vliegtuig gaat de zero AI-107 vormen van Carrier Akagi, zoals deze ook gevlogen heeft in de eerste attack wave op Pearl Harbor.

De kit...
photo 420241

Decals waarvan ik alleen de decals voor het besturingspaneel ga gebruiken...
photo 420240

dit decalvel gebruik ik voor de overige decals...
photo 420209

gelijk een kleine start gemaakt, de gaten uitgeboord (nu groter als bij het 1e exemplaar)
photo 420257

en het eerste probleem is ook een feit!
volgens de instructies ken het stoeltje leunen op 2 ''buisjes'' ,deze waren alleen niet megegoten :roll: .
photo 420258

Nu valt dat natuurlijk makkelijk op te lossen met wat stukjes evergreen!
photo 420259

In de volgende updates zal ik deze zero aanduiden met zero 2, de 1e waarmee dit verslag begon met zero 1om de meeste verwarring te voorkomen.

nu moet ik nog bedenken welke kleur ik ze ga spuiten...
Zero 1 (staat bijna zeker vast)
Ash grey (waarschijnlijk zero 1 aangezien in de Airfix instructies Satin Hamp staat, deze kleuren komen ongeveer overeen)

zero 2
Sky grey (decalvel zero 2 geeft dit aan, maar denk dat dit ietwat licht is, dit zou ook dezelfde kleur zijn als de ''captured'' zero bij de VS)
IJN Medium grey (volgens Vallejo 1 van de 2 kleuren naast ash gey waarin de (Grijze)zero's gespoten werden)
JN grey (Tamiya verf, wellicht ook een optie)
Dark sea grey (Tamiya verf, wellicht te donker)
IJN grey (geeft ander decalvel met zero van AKAGI aan, komt het dichtst in de buurt van Ash grey)
Satin Hamp (Airfix kiest deze kleur in de "Pearl Harbor gift set" , komt overeen met ash grey)
Ash grey (volgens Vallejo de meest voorkomende kleur bij "grijze" zero's

hierdoor drijg ik ook naar ash grey te stappen. nu hebben de meeste andere modelbouwers hun kist niet in die kleur gemaakt maar in een lichtere kleur (geen idee welke)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Graag gedaan Rick.
Zonder meer een van de leukste dingen van een forum: informatie & kennis uitwisselen. :wink:
Leuk te lezen dat je tussentijds met je 2e Zero bent begonnen. Succes !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Shujaa schreef:
Graag gedaan Rick.
Zonder meer een van de leukste dingen van een forum: informatie & kennis uitwisselen. :wink:
Leuk te lezen dat je tussentijds met je 2e Zero bent begonnen. Succes !

Gr. Ruud.


Zeker! zo leren we allemaal nog wat bij!

Update Zero 1:

De canopy gemaonteerd en daarna met het masking setje de canopy afgeplakt. Ook de staartvleugels en het roer zijn erop gemonteerd.
photo 420747

Ook aan de onderkant zijn er wat dingen gemonteerd. Het staartwiel zit erop en ook de wielbak deuren(hoe noem je zoiets?) zijn gemonteerd (natuurlijk met uitzondering van het deel op het landingsstel. deze maak ik apart en monteer ik later.
photo 420748

dit betekend dat alle onderdelen (met uitzondering van de antenne, deze moet apart geverfd worden aangezien deze een stuk onder de canopy verdwijnt) die op het vliegtuig zitten gemonteerd zijn. hier hoort het landingsstel niet bij omdat dat apart gedaan wordt (zoals ik net al zei). deze ligt dus klaar voor de verfbeurt.

ik wacht hiermee zodat ik beide toestellen tegelijk kan verven.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zero 2

De motor is geverfd. veel beter gelukt dan bij zero 1 al zeg ik het zelf.
photo 420745

en de romp zit ook op elkaar
photo 420746


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Leuke kits de zero van airfix, vallen super in elkaar en mooi gedetailleerd.

Kwa verf spuit ik zelf met model air, om op shujaa aan te haken.

Gebruik ik altijd een primer.
Gebruik ik altijd een paar druppeltjes flow improfer en thinner,
Dit omdat ik weleens last heb gehad van spetterende verf en verstopping van de nozzle.
Hierna eigenlijk nooit meer last van gehad.
Zelf nooit ergens anders mee gespoten dus kan het niet echt vergelijken, maar eigenlijk altijd tevreden.


Leuk project en benieuwd naar de vorderingen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Aangezien ik niet terug ben gekomen om wat voor verf het gaat...

het is dus Model Air. wanneer ik ga verven zullen we zien hoe het uitpakt!

Nu vroeg ik mij af of iemand een goede inbreng heeft in wat voor kleur de zero's nu precies moeten (of het dichtst in de buurt komen). Van de vele sites, forums enz. kom ik niet erg ver. de kleuren komen voorbij verschillend van wel tientallen kleuren. (het enige waar ik zeker van ben, GEEN WIT) :lol: :lol:

wellicht heeft iemand een referentie kleurentabel of iets dergelijks?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 2:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Gevoelsmatig zou Humbrol 129 wel eens in de buurt kunnen komen van het licht grijs-bruine kleurtje zoals dat te zien is op je decal-sheets van TECHMOD. Humbrol laat zich erg goed verdunnen met Mr. Color Thinner (Briljante tip van Prutser332 :wink: )

Als je met Vallejo Air wilt werken, geven conversie tabellen aan dat je 050 & 060 (71.050 & 71.060 ???) moet mengen. Helaas heb ik geen meng-ratio kunnen vinden... :(

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement