Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ook nog even bezig geweest met het wegschuren van de sierstrips die Heller voor de lol maar even mee gegoten heeft bij de body en de portieren. Op een GTL zitten geen sierstrips en de allereerste plaatjes in de handleiding maken je op een moeilijk te begrijpen manier duidelijk dat je die er weer af moet schuren...rare Fransen.

Dat is een rotklus, met name omdat de strip strak tegen een plooi in het plaatwerk zit. Je wilt de strip weg hebben, maar de plooi strak houden. Ik heb ervoor gekozen het plaatwerk om de strip af te plakken met tape en zo de dikste laag weg te schuren met schuurpapier. Daarna heb ik de bovenste strook tape (bovenkant spatbord) verwijderd om echt tot het plaatwerk weg te kunnen schuren. Voor alleen het rechter voorspatbord heeft me dat al een half uur gekost. Nu de rest nog en niet te vergeten de portieren, die in transparant kunststof gegoten zijn... Dat maakt het extra moeilijk om te zien of je de strip al goed weggeschuurd hebt.

Of je even de sierstrips die wij gegoten hebben weg wilt schuren. Met de groeten van Heller...:
photo 391417

Het afplakken van de body om de strip, rechter voor spatbord:
photo 391414

De strip nog aanwezig op het linker voorspatbord:
photo 391413

De strip weg geschuurd op het rechter voorspatbord:
photo 391412

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik heb dat al eens gezien dat de deuren transparant zijn dat vind ik nu eens stom waarom doen ze dit nu het is zoal moeilijk genoeg vind ik
Suc6
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha Marc, dat de portieren bij Heller in transparant plastic zijn gegoten is mijns inziens gemakzucht. Het scheelt immers een aparte portier (in wit kunststof) en aparte ramen (moeten ze ook nog open kunnen?) die je moet ontwerpen en maken. Hieronder zie je de bouwtekening van Heller en Ebbro over de portieren. Wat de deuren van Ebbro mooier maakt, is dat het binnenwerk ervan helemaal doorloopt tot om de raamstijlen. Een hele keurige deur waarin zelfs de ramen opengeschoven kunnen worden. Heller heeft zich ervan af gemaakt door de binnenschaal van de deur te laten stoppen bij de bekleding. Daar waar de deurgreep aan de binnenzijde zit, een opening in het plaatwerk bij een R4, is door Heller een ovaal kringeltje op het transparante deel gegoten... De Heller is nu eenmaal flink goedkoper dan de Ebbro en dat merk je in dit soort dingen. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat het je als modelbouwer uitdaagt er meer uit te halen dan er in zit. Maar daarvoor heb je wel enigszins gevorderde modelbouwvaardigheden nodig.

Een R4-deur volgens Ebbro:
photo 391524

Een R4-deur volgens Heller:
photo 391523

De R4-deuren in het gietraam van Heller, de buitenzijde:
photo 391526

De R4-deuren in het gietraam van Heller, de binnenzijde (let op het ovale kringeltje, links onder het raam, dat de deurgreep moet voorstellen:
photo 391527

Een R4-deur volgens Renault (en die hebben altijd gelijk :)):
photo 391525

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Goed bezig , maar toch veel gepriegel zeker met die transparante deuren zal wel moeilijk zijn om te bewerken om goed te zijn zou je ze moetenkleuren he maar die kleur zou er terug moeten af kunnen gedaan worden om dan verder af te werken
Raar die gasten van Heller
marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Jajaja, dik 8 maanden inactief op dit onderwerp. Maar dan nu toch een geinige aanvulling. Zoals eerder gezegd ben ik een (super) langzame bouwer. Teveel afleiding op ander gebied (waar dan soms ook weer een b(r)ouwprojectje tussen zit).

Maar dit wilde ik jullie even niet onthouden: ik heb voor het eerst geëtst! Een uiterst precies en pittig proces kan ik u zeggen. Voor de onderhavige Renault 4 GTL heb ik een ets-set (emblemen, radiateur-ventilator, gordelonderdelen, nummerborden etc.) ontworpen in Adobe Illustrator en na 2 mislukte etsen (te lange belichtingstijd en te kort geëtst) ben ik tot een redelijk aanvaardbare ets gekomen. Vooralsnog dan, want perfectionist als ik ben ga ik er nog een keer een maken die de bom is :) Want het etsproces duurde veel te lang, bijna een uur! Dit zou zo rond de 20 min. moeten liggen. Vermoedelijk ligt het aan de temperatuur van het etsmiddel, die ik niet hoger kan krijgen dan 40 gr. C. Ideaal is 50 graden. Mijn aquariumverwamer kan ik helaas niet verder opvoeren (standaard warmte is 32 gr. C).

Nog wat gegevens:
Etsmachine:
zelfgemaakt van HEMA 1.8 L voorraadbak met Knex-delen als etsplaathouder;
aquariumverwarming Sicce Scuba Heater 100 Watt;
beluchter: Superfish Airflow 1 way;
slang van beluchter naar gaatjesslang: biOrb Eenwegklep incl. luchtslang 1m
gaatjesslang: Hailea Air Curtain Luchtverdeler

Alle onderdelen, behalve de HEMA-bak en de Knex (Marktplaats) gekocht bij Aquastore.nl. De voetplaat is een oud stuk betonplex (18mm waar bekistingen in de bouw mee worden gemaakt) voorzien van rubber voetjes.

Etsplaat: Bungard 0,2 mm met 2-zijdige positieve lak
Ontwikkelmiddel: Bungard ontwikkelaar
Etsmiddel: Natriumpersulfaat
Spullen (niet de etsmachine dus, want zelfbouw) gekocht bij Bungard.nl

Etsmachine (zelfbouw):
photo 418726

Etsbak:
photo 418724


Detail van de geëtste plaat (te lang in het etsmiddel geweest en daardoor nogal ruw en te ver doorgeëtst):
photo 418721

Zie dat de onderste naamplaat niet goed 'doorgeëtst' is:
photo 418722

De geëtste plaat (boven) en de filmtas (onder):
photo 418723

Hoop dat dit de geleden schade van het lange wachten weer wat vergoed. Tot over 8 maanden! :lol:

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Laatst bijgewerkt door bushok op di 15 aug, 2017 20:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Wow :shock:

Gaaf man. Je brengt het modelbouwen zo wel naar een hele andere dimensie :lol:
Knap gedaan hoor. Ik zag op You-tube al wel eens wat voorbij komen maar dit lijkt me echt gaaf om te doen. Kun je de volgende keer eens uitleggen hoe het precies in z’n werk gaat? Of wil je dat voor jezelf houden?

Succes met deze Renault en met het etsen.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Dank voor je reactie Eddy!

Er staat heel veel uitleg op het web, dat heb ik zelf ook geraadpleegd. De bouw van mijn etsmachine is een samenraapsel van veel onderzoek naar hoe mensen het zelf doen. En dan gewoon maken.
Dit is een site waar ik veel aan had voor het etsproces: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page2719.htm
Dit is een video die me inspireerde tot de bouw van mijn etsmachine; https://www.youtube.com/watch?v=d1SYxZ2Zc8M

Het allermoeilijkste van het hele proces is het ontwerpen. Dat betekent dat je een tekenprogramma als Adobe Illustrator (ik gebruik zelf versie CS4, een oudje) onder de knie moet krijgen. Dat vraagt veel doorzettingsvermogen en YouTube afspeuren naar tutorials. De software kun je vast wel op eBay op de kop tikken.

Etsen is niet voor mietjes. Ik denk dat 95% van de geïnteresseerden afhaakt door de hoeveelheid werk en onderzoek die ermee gepaard gaat. Maar daardoor is het resultaat des te lekkerder als het wel lukt :roll:

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Etsen is niet voor verstandige mensen, kijkt u hier de video en weet waarom :lol:
https://youtu.be/A30n2GpOH8Y

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2017 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Je hebt me nu wel enorm nieuwsgierig gemaakt met dat etsen. Grappig dat dat met een huis-tuin- en keukenopstelling lijkt te lukken. Ik beheers CorelDRAW (de tegenhanger van Illustrator) en daar ontwerp ik decals voor vliegtuigen mee die aardig goed verkopen (ik druk ze niet zelf hoor, voordat mijn inbox weer volloopt :oops: ). Als dat volgens jou de grootste hobbel is dan heb ik die alvast genomen. Leuk filmpje ook, ik heb gelachen :lol:

Heel goed idee om die kentekens te etsen, de opliggende letters geven die plaat een stuk meer realisme mee straks. Hopelijk komt je volgende update sneller dan over acht maanden 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2017 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
dik dat etsen !! :shock: 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement