Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Als kleine jongetje van 10 ben ik in 1991 door mijn ouders en grootouders meegenomen naar het indrukwekkende Museum van de Vrede ook bekend als Le Mémorial de Caen.

Afbeelding

Mijn fascinatie voor de 2e wereldoorlog is daar echt definitief geworden en lees, bekijk, bestudeer, zoek en speel alles wat ik over WW2 kan vinden.

Een onderwerp dat mij altijd enorm heeft gefascineerd zijn de gebeurtenissen rondom D-day.

Afbeelding

In dat museum in Caen hebben ze daar ook een aantal zeer indrukwekkende diorama's van staan die de 100 dagen van Normandië ook zeer levendig weergeven.

Afbeelding

Dus toen ik op dit forum terecht kwam, wist ik het al vrij snel zeker. Ik ga een diorama bouwen over D-day en de verschillende veldslagen in Normandië. Het is de bedoeling dat het modulair wordt, en is geïnspireerd op de waarheid maar hoeft niet hysterisch correct te zijn.

Afbeelding

Ten eerste wil mij vooral bekwamen in het modelbouwen. Heb inmiddels een handvol modellen gebouwd en ben lekker bezig. Als ik onderstaande doos heb afgebouwd komt de volgende, en die heeft de eerste diorama plaat erin. Tips en tricks zijn welkom. Ik verf met acryl (de eerste modellen met enamel, maar acryl is wat gebruikersvriendelijker voor deze vader met 3 dochters die in de woonkamer zijn hobby uitvoert)

Deze prachtige D-day-set gekocht

Afbeelding

Maar liefst 16 dozen onderverdeeld in de volgende 4 thema's:

Division Leclerc
Normandy Air War
Omaha Beach
Sainte Mere Eglise

Afbeelding

Division Leclerc:

Afbeelding

GMC CCKW
1/4 Ton Truck
Infantrie US
M4A2 Sherman

Normandy Air War:

Afbeelding

Focke-Wulf Fw190
P-51 Mustang
Personnel USAAF
Personnel Luftwaffe

Omaha Beach:
Afbeelding

M4 Sherman
P-51 Mustang
Infantrie US
LCVP

Sainte Mere Eglise:

Afbeelding

1/4 Ton Truck
GMC CCKW 353
Panzergrenadiers
Parachutistes US

Ik ga ze 1 voor 1 bouwen, en in dit topic zetten, dus hoor graag jullie feedback.

Zoals jullie in mijn vorige topics hebben kunnen volgen; ben ik nog niet zo goed maar vind ik het vooral leuk om te doen.

Houd ook erg van de geschiedenis. Als al deze 16 dozen klaar zijn, hoop ik genoeg ervaring op te hebben gedaan om aan mijn grote droom te beginnen:

Een diorama van D-day +1,2,3,4,5,6,7,8,9

Heb de doos nog niet opengemaakt, er schijnt acrylverf bij te zitten. Maar denk niet dat ik dat wil gebruiken. To be continued...


Laatst bijgewerkt door Ditishuub op do 28 dec, 2017 1:31 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Daar heb je voorlopig wel wat werk aan, denk ik zo. De nieuwe Shermans van Heller zijn in ieder geval mooie kits, dus dat is fijn.

Maarreh:

Ditishuub schreef:

Zoals jullie in mijn vorige topics hebben kunnen volgen; ben ik nog niet zo goed maar vind ik het vooral leuk om te doen.


Volgens mij ben je best wel lekker bezig. Je hebt nu in ieder geval genoeg mooie kits om lekker te oefenen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Deze had ik ook al bij mijn lokale hobbyboer zien staan. Leek best wel interessant, alleen had ik nog niet gezien dat er 250 soldaatjes (of zoiets) bij zaten :shock:

Nou ja, met al het spul voor troepentransport dat er bij zit, zal het je wel lukken een flink deel daar in te stouwen...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ben eens benieuwd naar de kwaliteit van die voertuigen op deze kleine schaal... enne: bij de "division Leclerc" zitten US soldaten bij maar eigenlijk waren dat Fransen in Amerikaans uniform onder bevel van Generaal Leclerc. Maar goed, het enige verschil zit natuurlijk in de kentekens op hun uniform maar dat zal op deze schaal wel niet aan de orde zijn! :)

Hoe dan ook: ik ga dit project met belangstelling volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De beide Shermans zijn (zeer waarschijnlijk) de nieuwe kits; deze zijn heel mooi uitgebreid en behoorlijk gedetailleerd. De LCVP, Jeep en GMC zijn identiek aan de nieuwe Airfix-uitgaves; ook heel netjes en goed gedetailleerd.

Als de vliegtuigen ook identiek zijn aan de nieuwe Airfix-uitgaves, dan heb je zeker heel mooie dozen in handen!

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Uiteindelijk na goed zoeken gevonden bij Ijs modelbouw voor onder de 80 euro. Er zit ongelooflijk veel acrylverf bij. Maar zal maandag ff update geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 9:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk man, zo'n stuk geschiedenis. Ik weet niet wat voor D-day diorame je wilt gebruiken, maar als dit klaar is, kun je het volgens mij zeker gebruiken.

Wanneer ga je beginnen, 6 juni? Het weer lijkt dan enigszins op te klaren, ideaal om te starten.

Tom-Tom-Tom-TOOOOMMMMM.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Ik denk dat ik een leuk diorama wil maken over de landingsstranden en over Normandie. Kan ik van alles in kwijt.

Goed, hier wat foto's van mijn prachtige rolkofferdoosding

Afbeelding

En ja, daar pasten alle 16 bouwdozen in!

Afbeelding

En rekken vol met figuurtjes, al waag ik mij daar nog niet aan.

Afbeelding

Erg veel instructieboekjes, decalls, bouwtekeningen, achtergrondinformatie en verfinstructies,
Afbeelding

En nog meer decalls!
Afbeelding

Maar, het grootste vraagteken voor mij:
Afbeelding

Wat moet ik met deze verf? Het is acrylverf en ben eigenlijk van de enamel. Maar werkelijk alle kleuren zitten erbij. Heb mijzelf uitgebreid geïnformeerd op het internet, maar toch kom ik er niet helemaal wijs uit. Dus ik stel gewoon een aantal vragen. Let op, het betreft hier wel verf met kwast!

- Als primer kan ik toch nog steeds mijn normale action spuitverf gebruiken?
- Kan ik, als ik een paar laagjes acryl heb aangebracht, kan ik het dan weer spuiten met glanslak?
* als het goed is, beschermt dit de acryl tegen de enamelwashes en drybrushes die ik erna wil doen

- Aansluitend, kan ik er dan wel enamel-washes op aanbrengen?
- Drybrushen, kan dat ook met enamel?
- Wel aflakken met blanke enamel blanke lak?
- En de belangrijkste: waar kan ik het de acrylverf het beste mee verdunnen?

Hoor het graag! En denk dat ik eerst begin met de Higgins-boot!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik probeer enkele vragen te beantwoorden, maar dan wel op basis van mijn kennis en ervaring.

Ditishuub schreef:
- Als primer kan ik toch nog steeds mijn normale action spuitverf gebruiken?

Bij mijn weten is de primer van de Action ook een acryl, dus lijkt me geen probleem. Wel wil de primer van de Action nog wel eens moeilijk doen als je gaat aftapen, de hechting is wellicht wat minder, waardoor je dus kans hebt op het lostrekken van verf.

Ditishuub schreef:
- Kan ik, als ik een paar laagjes acryl heb aangebracht, kan ik het dan weer spuiten met glanslak?
* als het goed is, beschermt dit de acryl tegen de enamelwashes en drybrushes die ik erna wil doen.
- Aansluitend, kan ik er dan wel enamel-washes op aanbrengen?

Ja hoor, geen probleem. Tenminste, daar heb ik nog nooit gedonder mee gehad. Voor een wash op basis van terpentine is het verstandig om een glanslak op basis van acryl te nemen en dus ook andersom.

Ditishuub schreef:
- Drybrushen, kan dat ook met enamel?

Ja hoor. Drybrushen is een techniek, maakt niet uit welke verf je gebruikt. Het is de bedoeling dat je oppervlaktereliëf gaat accentueren met een (lichte kleur) verf, het maakt niet uit of dit een acryl of een enamel is.

Ditishuub schreef:
- Wel aflakken met blanke enamel blanke lak?

Maakt volgens mij niet uit.

Ditishuub schreef:
- En de belangrijkste: waar kan ik het de acrylverf het beste mee verdunnen?

Om te kwasten? Water.
Om te spuiten? Volgens mij kan je met heel veel vloeistoffen verdunnen, ik gebruik alcohol (goedkope flesjes van de kruidenier).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 15:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Zo te zien zitten er geen airfix figuren bij.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement