Goedemiddag allemaal,
ik ben deze groepsbouw helemaal vergeten. Reden hiervoor is dat rondde start van deze groepsbouw, een drastische gebeurtenis in ons dagelijks leven heeft plaatsgevonden. Er is bij mijn oudste dochter(15) een diagnose AML (acute leukemie) vastgesteld. Ons wereldje stortte in elkaar. Zin voor wat dan ook verdween ter plekke. Om toch mijn zinnen te verzetten UFO's gelaten voor wat ze zijn en deze kit uit de stapel getrokken (aan een nwe kit beginnen is toch altijd het leukst). Ik hoop dat het lukt om deze op de valreep gereed te krijgen.
Ik twijfelde tussen een BF 110 en de 109. De 110 heb ik onlangs van de hand gedaan en dan kom je automatisch uit bij deze.
Geschiedenis van de BF 109 kennen we allemaal, en ben ook niet geneigd om hier een mooi gedetaileerd stukje geschiedenis te schrijven uit diverse naslagwerken, maar hierbij een korte opfriscursus, ordinair geplukt van Wiki.
De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd. De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in onder meer de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval, er was flink wat spierkracht nodig om het doel in het vizier te krijgen.
De vleugels vormden een zwak onderdeel en de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen, omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon leveren. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten. Een ander zwakpunt was het vliegbereik. De 109 kon wel bommenwerpers begeleiden naar de UK, maar de terugkeer was niet gegarandeerd.
Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.
In februari 1943 werd de G-6 in gebruik genomen.
Ik ga deze Messi
OOB bouwen. Misschien historisch niet 100% correct, maar wel lekker om zo te werk te gaan(hoop ik).
Nu was ik enigszins begonnen in mijn enthousiasme en derhalve geen foto's genomen van de doos en sprue's.
Deze ook weer ordinair van het www geplukt.
Ik heb deze doos, maar heb de decals van de Italeri 6802
Bron: ScalematesBron: http://www.delcampe.netBron: http://www.delcampe.netDe onderste decals ga ik uiteraard gebruiken
Bron: thumbs.picclick.comCheerz
Barry