Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 31 maart, 2020 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 2:52 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1895
Voor deze GB heb ik volgende doos uit de stapel getrokken:
photo 385461
(Van deze kan je ook een Ju-88A-4 maken)

Even over de ju88A-4, de "definitieve versie":
Specificaties:
• Bemanning 4 (piloot, bombardier/front gunner, radio operator/rear gunner, navigator/ventral gunner)
• Lengte: 14.36 m
• Spanwijdte: 20.08 m
• Hoogte: 5.07 m
• Max. takeoff gewicht: 14,000 kg
• motoren: 2 × Junkers Jumo 211J V-12
• Maximum snelheid: 510 km/h
• Bereik: 2,430 km
• Bommen: 1,400 kg in 2 bomb bays of 3,000 kg onder de vleugels.
Bron: wikipedia


Junkers 88 bij de Regia Aeronautica.

photo 385470

Eind 1942 kreeg de Regia te kampen met een tekort aan vliegtuigen. Door hoge operationele verliezen en een forse terugval in de productie kwamen hele squadrons zonder toestellen te zitten (begin 1943: 26 bommenwerpers per maand).
De enige mogelijkheid was de aankoop van toestellen bij bondgenoot Duitsland.
Na het sturen van een commissie naar Rechlin, vroegen de Italianen om over Junkers 88, ju 87 en Bf109 te mogen beschikken.
Van de Ju88 werden 600 stuks gevraagd maar de Duitsers vonden dit overdreven gezien de Italiaanse oorlogsrealiteit niet rooskleurig was. Er werd wel overeengekomen om 2 squadrons uit te rusten met de bommenwerper (2 maal 12 stuks).
De eerste kennismaking tussen Italiaanse crews en de Schnellbomber vond plaats eind februari te Gottaglie in de hiel van Italië. Na een verkorte opleiding waren in april de eerste crews klaar.
Op 25 april werden de eerste “Italiaanse” ju88’s overgevlogen vanuit Monaco naar Viterbo waar het experimenteel centrum van de Italiaanse luchtmacht gevestigd was. Op 1 mei wordt het ”Nucleo Speciale Addestramento Ju88” gevormd te Latina, later overgebracht naar het vliegveld van Forli, Noord-Italië.
In juni 1943 verkreeg het 63 sq, 29 Grp 11 toestellen en vloog deze naar Airasca (een klein vliegveld nabij Turijn). Eind juli kregen de bemanningen nog een laatste opleiding (IFR en nachtvliegen) alvorens operationeel te worden.
De realiteit zorgde voor een andere wending: Deze opleiding was nog volop bezig als de wapenstilstand werd afgekondigd in september. De Duitsers waren er als de kippen bij om alle Junkers 88 te recupereren.
Tijdens de training met de Junkers 88 ondervonden de Italianen weerstand van de Duitse instructeurs. Oversten rapporteerden aan de Generale Staf van de Regia dat de lesgevers bewust vertragingsstrategieën toepasten. Door de oorlogssituatie waren de Duitsers argwanend tegenover hun bondgenoot en werden zelfs vijandig na de arrestatie van Mussolini in juli 1943. Berlijn vreesde (terecht) dat de Fascistische regering de wapens zou neergeleggen en naar de vijand wou overstappen.
In september 1943 beschikte de Regia over ongeveer 50 junkers 88 (37 te Forli en 11 te Airasca), allen van het type A-4. Na de overgave werden deze prompt door toesnellende Duitse troepen geconfisqueerd. Tot zover bekend heeft geen enkele een operationele missie gevlogen onder Italiaanse vlag.

Er is weinig fotografisch materiaal te vinden over de toestellen bij de Regia.
Enkele foto’s hier:
http://bbs.hitechcreations.com/smf/index.php?topic=298758.0
http://www.aereimilitari.org/forum/topic/11540-junkers-ju-88-schnellbomber/
http://www.modellismopiu.it/modules/newbb_plus/print.php?forum=101&topic_id=110958

Bronnen:
Wikipedia
http://xoomer.virgilio.it/ramius/Milita ... _1943.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Junkers Ju-88 - Mantelli - Brown - Kittel - Graf


inhoud:
photo 385458
photo 385460
2 sprue's:
photo 385463
ziet er mooi uit, opliggende details:
photo 385462
cockpit:
photo 385459
photo 385464
het glas is niet geheel helder:
photo 385465
Ik dacht het me bij deze iets makkelijker te maken:
mask voor de cockpit en camo,
photo 385466
als toevoeging nog decals voor 2 Regia toestellen en resin bommenrekken.
photo 385467

Van de versie "2-1" is hierboven reeds fotografisch bewijs geleverd. De "63-5" heeft ook bestaan:
photo 385471

Eerst de "Heavy Hitter" beëindigen, misschien over een maand officieel starten met deze...

Gr
Thiery


Laatst bijgewerkt door Lt D op ma 23 jan, 2017 2:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 8:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 2725
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er goed uit Thierry, ik hoop dat het allemaal een beetje past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 16:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1895
De Heavy Hitter is klaar, dus heb ik de "ruimte" om aan deze te beginnen!

De eerste onderdelen hebben het gietraam verlaten en de eerste verflaag is een feit.

Ziehier het fotografisch bewijs
:photo 393039

Een dryfit leert dat ik zal moeten opletten met de passing.
Opmerkelijk dat er heel weinig paspinnetjes zijn.
Bij de vleugels zijn die totaal afwezig:
photo 393040
Dat wordt mikken...

Gr
Thiery


Laatst bijgewerkt door Lt D op di 29 nov, 2016 12:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 18:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3912
Woonplaats: IJsselstein UT
Altijd fijn om als inleiding een stukje historie te lezen
:brouw:

Jan

_________________
Nu lopende BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Belangstelling? Meld je aan op de pagina van onze Buddy Build
. Al 30 brouwers gingen u voor ;-)

Op de pijnbank:Mitsubishi G3M2 Nell (Hasegawa 51209, 1:72)
In behandeling: WWII RAF Bomber Re-supply set 1943 (Airfix A05330, 1:72)
Net klaar: Nakajima Ki-44-II Shoki (Hasegawa 02562, 1:72)
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 12:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1895
Als historicus ben ik dat een beetje verschuldigd aan mezelf.
Ik vind het zeer boeiend om de geschiedenis achter een model te achterhalen. Het is een deel van het plezier van het modelbouwen om het echte verhaal te reconstrueren.
Het WWW is een onuitputtelijke bron en fotografisch bewijs vind ik geweldig (beetje spijtig dat ik van de B-36 "381" geen afbeelding heb kunnen vinden).

gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2016 12:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1895
Ik ben begonnen met de cockpit.

Na een grondlaag Humbrol 67, een drybrush met wit en daarna accenten met een prikker toegevoegd.
De vloerplaat nog wat bewerkt met hu191 voor gebruikssporen.
photo 393368
photo 393369

Uit de sprue's gehaald en stoeltjes e.d. toegevoegd:
photo 393370

dryfit in een romphelft:
photo 393367

Benieuwd hoeveel ik hiervan nog ga zien door het troebele glas...

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2016 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 2725
Woonplaats: Bovensmilde
Dat is een mooi pitje geworden Thierry. Is het glaswerk zo slecht bij deze?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2016 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Dat ziet er erg mooi uit! Deze ga ik zeker volgen aangezien ik de kit ook nog in de stash heb liggen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov, 2016 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2343
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi begin hoor.Kun je het glaswerk niet polijsten met een polijstschijfje in een boormachientje?
Wat ik mij nu afvraag als ik naar de foto's kijk is of die piloot wel heel klein moest zijn. Deze man moet anders steeds met een gebogen nek zitten. Dan heeft de radioman het beter voor elkaar :) .

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov, 2016 13:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1895
Bedankt voor de reacties.

Ik zal eens kijken bij de reserveonderdelen of ik een pilootje vind. Heb de bedenking over de grootte van de stoel en een stuurman nog niet gemaakt...

Het glas is wel helder maar door de dikte wordt het zicht vervormd (zie verder).

Als de cockpit klaar is, dan bouw je die in...
Gisteren de romphelften gelijmd.
Toen ik deze ochtend de elastieken verwijderde, zag ik dit (snel foto's genomen met mijn GSM (B) ofte mobieltje (NL)):
photo 393459
De aansluiting is goed en er loopt een mooie opstaande lijmnaad over de rug. Deze zal (hoop ik) makkelijk weg te schuren zijn.

De details zijn niet echt symmetrisch. De paneellijnen komt overeen maar die rondjes zullen geofferd worden aan een velletje schuurpapier.
photo 393460

Nog even terugkomen op de "troebele" glaspartij.
Zonder heb je een helder beeld.
photo 393461
Snel uit de sprue geknipt en op de romp geplaatst. Zie je duidelijk wat ik met "troebel" bedoel?
photo 393463
Een duidelijke vervorming die me doet denken aan de "dronken duikbril".
(edit: een soort duikbril met wazige glazen die gebruikt wordt bij jonge automobilisten. Bij het dragen kijk je als het ware door de ogen van een dronken persoon en probeer je in een simulator hindernissen op de rijbaan te ontwijken.)

Ik ben niet echt geneigd om hier iets aan te doen. Schuren en polijsten zal weining soelaas brengen.

Over naar de dihedral van de vleugels.
photo 393464

Er is een redelijke hoek waarin deze komen te staan.
Aangezien er geen paspinnetjes zijn en enkel de bovenste helft voorzien is van een pasnok (of hoe zeg je dat) die in de romp past, overweeg ik om de bovenste helft onder de juiste hoek aan de romp te lijmen en daarna de onderste ertegenaan te plaatsen.
photo 393462

Voor de uitlijning denk ik eerst de stabilo's te monteren en daarna de vleugels. Normaal werk ik omgekeerd.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement