Ik kan het niet langer aanzien: de tweede groepsbouw RAI en nog steeds voornamelijk ouwe propellormeuk
. Geintje, maar met veertien van de achttien deelnemers die iets bouwen van voor 1950 mag de balans wel iets bijgesteld worden en wil ik graag met een late start aanhaken. Vooral omdat dit toch redelijk belangrijke toestel in de Italiaanse vliegtuigbouwhistorie ontbreekt:
De Fiat G.91 'Gina'. Wat mij betreft een lief ding, maar de gelijkenis met een afgeslankte F-86 is geen toeval vermoed ik. Ten tijde van het ontwerp en ontwikkeling van deze G.91 produceerde Fiat de Sabre in licentie aan de lopende band. Het hele verhaal is terug te vinden op Wiki (en fraaie beelden hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Ks92fdrWfyU) maar het komt er op neer dat Fiat zo ongeveer de aangewezen winnaar was van een aanbesteding door de NAVO en dat het geen toeval is dat de Duitse luchtmacht een grootafnemer werd. De heren Messerschmitt, Heinkel en Dornier moesten tenslotte ook aan het werk blijven en die hebben dit ding dan ook in honderdtallen gebouwd, waarmee de G.91 het eerste gevechtstoestel werd dat na 1945 in Duitsland gebouwd is. Tijdens de aanbesteding bedankten de Engelsen voor de eer ten gunste van de Hunter, de Fransen dachten ook dat ze het zelf beter konden en in beide gevallen zal misschien meegespeeld hebben dat de oorlog nog geen tien jaar geleden afgelopen was. In Italie en Duitsland bleef het bij oefenen, de Portugezen als derde grootafnemer hebben de G.91 volop ingezet bij hun koloniale oorlogen in Oost-Afrika. Alles bij elkaar zijn er een kleine 800 van gebouwd, de eerste vloog in 1956 en de laatste verliet Italiaanse dienst in 1995. Geen slecht
'track record' lijkt me. In deze groepsbouw ga ik uiteraard een Italiaans toestel bouwen, met deze kit:
Al een paar jaar op de markt in de kleuren van de 'Frecce Tricolori' maar onlangs ook met stickers voor een reguliere kist uitgebracht. In de doos zit dit:
En daarmee hoop ik tot iets als dit te komen:
Een ervaren plakker ben ik niet, dus nuttige aanwijzingen en handige tips zijn van harte welkom.