Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ach, wat styreenstrip doet wonderen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ik zou willen dat ik de bijdrage van Jos over deze kit van Heller eerder gelezen had.
Het blijkt dus dat de wielen (banden en velgen) van de R4 veel te groot zijn. Op zijn foto's kun je goed zien dat door de grote wielen de wielkasten overdreven gevuld zijn.

Ik ben er achter gekomen dat de mensen van Heller een 'misdadige' bezuiniging hebben willen maken op het model van de R4. Er zijn namelijk banden gebruikt van een eerdere kit van Heller, de Renault 4CV (een jaren 50-model). Op deze Duitse website met een review van Heller's R4 GTL is een foto van de bandjes te zien in hun 'sprue' met daaraan het label met 'Renault 4CV': http://www.modellversium.de/kit/artikel.php?id=10588 Dit label is door de mensen van Heller op de huidige kits inmiddels verwijderd...maar de banden zijn dezelfde!
Omdat die banden een veel grotere uitwendige, maar ook inwendige radiaal hebben dan de R4 GTL, moesten de velgen van de R4 ook groter worden om te passen. Kortom: banden en velgen zijn volledig uit schaal. Ik heb het omgerekend na metingen met mijn schuifmaat, maar in real life zou de R4 GTL ineens 15,25 inch velgen hebben :shock: Ik weet zeker dat 13 inch standaard was voor deze auto's.

Wat nu? Eerlijk gezegd, als ik dit van tevoren gelezen had, dan had ik deze kit niet gekocht. Ik vind het schandalig dat Heller zoiets als dit doet om kosten te besparen. Ik zou graag een paar euro meer betalen voor de juiste maten! Allereerst heb ik een mail gestuurd naar Modelbouw Krikke (Groningen) met dit verhaal en met het verzoek of er ook gietramen en banden van de Ebbro R4 kit na te bestellen zijn. Ebbro heeft immers twee prachtige (maar dure) kits van de R4. Nabestellen bleek echter niet mogelijk...
Nu wist ik toevallig dat een van de medewerkers van Krikke, Cor, de R4 Fourgonette 1/24 van Ebbro wilde bouwen. Ik ben gisteren naar Krikke gegaan en heb met hem overlegd hoe het zou zijn als ik een afgietsel zou mogen maken van 'zijn kit'. Ik moest Cor er eerst even van overtuigen dat hij hem echt moest gaan bouwen :wink: Maar hoe coulant, het mocht! Ik ga dus binnenkort afgietsels maken van de velgen, en dan heb ik passende Ebbro-replica-wielen onder mijn Heller zitten.

Meer hierover binnenkort op deze plek!

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
hallo,

Ik vind het sowieso een leuk autootje dat je aan het brouwen bent en blijf deze volgen.
De kwaliteit en het bezuinigen op details en onderdelen en het niet meer up to date zijn met de
huidige productiemethoden is ook wat Heller naar verluid in slechte
papieren heeft gebracht,hoor hier en daar wat geruchten van fallissement en dergelijke.
De kitjes van Ebbro zijn inderdaad heel prijzig maar de nauwkeurigheid en kwaliteit zijn dan ook bijzonder goed.
Ik ben zelf tussendoor de Citroen DS aan het maken,heb ik 74 euro betaald maar is wel een schitterende kit
tegenover de DS van Heller 18 euro.Ik heb er altijd een dubbel gevoel bij om zoveel te betalen voor een kit
maar de standaard van de fabrikanten is zo hoog geworden dat dit de normale gang van zaken aan het worden is.
Veel geld maar je krijgt er wel wat voor.
In elk geval veel succes met je R4,ben zeer benieuwd naar het resultaat,en afhangende van jouw resultaat kan ik misschien
kiezen tussen de R4 van Heller of Ebrro :D

groetjes,

Yannick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha Yannick, leuk dat je mijn project gaat volgen!
Je hebt waarschijnlijk gelezen over de te grote wielen in de Heller-kit? Voor mij is het een grote turn-off. Als ik dit geweten had, dan had ik zeker voor de Ebbro gekozen. Want ook in de body van de Heller-R4 zit een narigheid: er is een sierstrip meegegoten (ook in de deuren) die alleen toegepast werd in oude R4 modellen. Zeker niet bij de GTL. Die strip zit op een hele nare plek, tegen de welving in de spatborden aan. Dat is vragen om oneffenheden in de body.
Kortom, strakke prijs, maar je krijgt er geen strakke kit voor terug. Kies de Ebbro als je het geld missen kunt!

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Nog steeds vind ik de Heller kit de beste basis voor een GTL of late TL. De Ebbro kit heeft het oudere interieur (ouder type dashboard, handrem op de voorwielen/hendel onder dashboard) en een ouder motortype met de grille dicht op de motor i.p.v. direct achter de grille.
In de Ebbro kit zitten twee typen velgen meegegeven. Ik heb die van mij allemaal zelf nodig maar misschien dat je een setje over kan nemen van iemand. Dan moet je alleen nog bandjes zien te regelen.

Die 4CV die je noemt is overigens een verrassend leuk oud kitje van Heller. Zeker de moeite waard om te kijken of je er een kan scoren ergens, ik ben hem nu ook aan het bouwen en heb er eigenlijk weinig op aan te merken (de leeftijd in ogenschouw nemend, maar dan nog).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha Jelle, in bovenstaand commentaar van mij had je kunnen lezen dat ik reeds voorzien ben van Ebbro-wielen door een coulante medewerker van Modelbouw Krikke :) Daar ben ik erg gelukkig mee!
Ik ben het met je oneens (deels) over de Heller/Ebbro-vergelijking. Ik vind het een grof schandaal (op modelbouw-gebied dan, laat ik de boel wel in perspectief blijven zien :wink: ) dat een modelbouwproducent haar kopers niet serieus neemt. Want ze hebben willens en wetens de bandjes van de 4CV hergebruikt uit bezuinigingsoverwegingen en de radiaal van de R4-velgen met opzet vergroot om in die bandjes te kunnen passen. Dacht men bij Heller nu echt dat het modelbouwersgilde, een der meest preciezen op aard, dit niet zou waarnemen?

Het gaat hier om een onderdelen die je zeer moeilijk zelf na kunt maken. Ik vind dit, ten opzichte van de Ebbro-kit, een fatale misser. Ik heb dus het geluk dat ik een reproductie van de banden en velgen kan maken dankzij een coulante winkelmedewerker, maar anders was ik 'doomed' voor deze kit en was me de lust om hem verder te bouwen vergaan.

Hieronder zie je hoe Heller probeert het bewijsmateriaal voor verkeerde banden te verdoezelen.

Dit is de bandenset uit een van de eerste kits van Heller van de Renault 4 GTL. Ja, de Renault 4 GTL, niet de Renault 4CV! Zie je het label aan de sprue? De foto heb ik uit een Duitse review.
photo 389732

Dit is de bandensprue uit mijn kit...waar is het label gebleven?
photo 388238

photo 389727

Hier de vergelijking tussen de Heller-band en de Ebbro-versie ervan:
photo 389725

photo 389726

Hier de vergelijking tussen de Ebbro-velgen en die van Heller (beide nog wel in het gietraam):
Heller velgen:
photo 389730

Ebbro-velgen:
photo 389731

Nu nog even over de Ebbro-kit van de R4. Ik ken de kit niet heel goed (heb een sprue hier) dus dat van die motor zal niet kloppen, zoals Jelle zegt. Maar je kunt er volgens mij wel een accurate R4 GTL van maken uit 1978, die had nog een oud dashboard. Wil je toch een nieuw dashboard? Ebbro heeft een update-sprue! Vrij onbekend en het schijnt dat je hem rechtstreeks bij ze moet bestellen, maar probeer je dealer eens. Het betreft Ebbro 63001. Hier de foto:
photo 389779

Je kunt de R4 dus updaten naar de 'Clan' uitvoering, inclusief weer een set velgen. Kortom, bij Ebbro valt er ook genoeg te kiezen, al zal je er flink voor moeten dokken vermoed ik.

Inmiddels heb ik Oyumaru (lees hier een prima how-to over wat het is) besteld uit Hongkong (via eBay, geen verzendkosten) om een mal te kunnen maken van de banden. Zoals men hier misschien weet lukt dit niet met siliconen omdat de stoffen in de vinyl bandjes gaat reageren met de siliconen, waardoor het niet uithard. Het gaat even duren voordat ik op wielen-gebied een update heb gezien de levertijd.

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
bushok schreef:
Nu nog even over de Ebbro-kit van de R4. Ik ken de kit niet heel goed (heb een sprue hier) dus dat van die motor zal niet kloppen, zoals Jelle zegt. Maar je kunt er volgens mij wel een accurate R4 GTL van maken uit 1978, die had nog een oud dashboard.


Dank voor dat nieuws over de update sprue, dat wist ik inderdaad niet. Maar als je het dashboard vervangt zit je nog steeds met het oude type motor en kun je dus geen GTL bouwen. Of je lijmt de kap dicht :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Graag gedaan! Ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen een oud en nieuw blok. In het uiterste geval, als je graag een geopende kap wilt met een juist 1.1 GTL-blok, zou je de Heller kunnen kopen. Dat is 21,95 EUR en dan heb je er meteen een dashboard en kunststof side-strips bij. Of het allemaal exact past is natuurlijk de vraag, maar ik denk dat zo'n additioneel Ebbro-gietraampje je ook flink pegels gaat kosten...

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ter lering en vermaak hier even een samenvatting van de (visuele) verschillen tussen de motorruimte van een GTL en late TL en die van de eerdere modellen. Er zijn wellicht nog wat verschillen in vorm tussen de verschillende motorblokken, maar dit valt in een volle motorruimte niet echt op.

Vroeg model zoals in de Ebbro kit:
-kleine radiator vlak tegen de motor
-grote koelvin die constant draait (inefficient)
-langwerpige dynamo
-accu tegen het schutbord
-schakelstang loopt door busje bovenop radiator
-V-vormige verstevigingsstijl in de motorkap (ontbreekt in de Ebbro kit)
Afbeelding

Laat model zoals in de Heller kit:
-radiator vlak achter de grille, vooraan in de motorruimte
-elektrische koelvin, slaat pas aan bij hoge koelwatertemperatuur
-modernere alternator i.p.v. langwerpige dynamo
-traverse (dwarsbalk) dwars in de motorruimte, let op de verstevigingen tussen de traverse en radiator
-accu tussen traverse en radiator
-extra plaatwerk tegen binnenzijde motorkap, de V-stijl zou hier namelijk niet passen door de radiator

Opmerking: het tankje voor de ruitensproeier zit hier op een ongebruikelijke plek. Deze zit normaal gesproken tegen de traverse, waar in de foto een rood draaiknopje (?) zit ingebouwd. Deze is niet origineel.
Afbeelding

En hier nog een foto van de mijne :mrgreen: :oops:
http://i.imgur.com/dAs3O9j.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha, dus ik moet bij jou zijn voor detailshots van een R4 GTL! :D Dank voor de uitleg, dat maakt de verschillen aardig duidelijk. Geinig trouwens die knalgroene kop op je eigen blok en de perzikjam als ruitenwisservloeistofcontainer (dit woord levert veel op bij Scrabble :wink: )

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement