Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2016 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha allen,
Dit wordt mijn eerste WIP-verslag! Ik lees regelmatig WIP's alhier en het valt me op dat er slechts weinig tot een (goed) einde gebracht worden. Ik hoop het zelf beter te doen, maar garantie tot aan de voordeur ;)
Eerste waarschuwing: ik ben een 'slow builder', ik doe lang over het voltooien van een model. Dit komt door mijn drang naar perfectie en doordat ik er niet altijd tijd voor heb.

Ik ben een diorama-bouwer, ik vind elk voertuig altijd 10x leuker om naar te kijken in een diorama. Voor dit model beperk ik mezelf tot een diorama met een afmeting van 20x20 cm. Ik heb me anderhalf jaar geleden laten gaan op een diorama van 25x45 cm en het is nog niet af!

Ok, here we go!

Ik heb de Heller Renault 4 GTL 1/24 (no. 80759) vandaag gekocht bij Krikke Modelbouw in Groningen à 21,95 EUR. Een nette prijs, je vindt ze in NL niet snel goedkoper. Mijn plan is om een gedeformeerde R4 te maken met roest en dat soort treurigheid. Het diorama zelf wordt eenvoudig, betonnen bestrating met wat beplanting. De kleur? Vert Laitue (Renault's kleurnummer 913), een frisse groene kleur die ik hoop na te bootsen met de acrylverf van Hobby Color Pale Green (no. 41). Ik ga werken met acrylverf dus, geen Zero Paints voor mij derhalve, want hij moet zeker niet fabrieksnieuw worden.

De kit: een mooie doos, maar hij is veel te groot voor de hoeveelheid sprues. Ik kon alles nét niet in de doos van Tamiya's Morris Mini Cooper krijgen en die is echt veel kleiner. Heller geeft dus niet om logistiek en ook niet hoe alles bij je aankomt. Franse slag alom, de boel lag 'kop over kloten' (zoals mijn vader pleegt te zeggen) in de box. Lomp. Maar voor een kit die minder dan de helft kost van Ebbro's geroemde versie van de R4, ben je bereid te incasseren.

De doos vergeleken met Tamiya's Morris Mini Cooper:
photo 388244

Kop over kloten, zo lever je je kit toch niet af?:
photo 388223


Te bouwen in 4 smaken. Dit is waar Heller excelleert. Welke kit-fabrikant lever je dat voor nog geen 22 EUR? Ik maak de R4 GTL in burger trim:
photo 388245

De body met helaas flinke oneffenheden in het dak. Duidelijk geen Tamiya/Fujimi/Ebbro-kwaliteit:
photo 388228

Grootte vergeleken met de Mini:
photo 388241

Binnenkort meer! En ik kijk uit naar jullie reacties en aanmoedigingen, die heb ik waarschijnlijk nog wel eens nodig :)

Groeten,

Rob

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Laatst bijgewerkt door bushok op do 03 nov, 2016 12:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2016 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Toch meteen maar even verder met de inhoud van de doos.

Er zitten 4 witte sprues in de doos (bij elkaar in 1 zak...), 5 vinyl bandjes en 1 transparante sprue.

Sprue A:
photo 388233


Sprue B:
photo 388234


Sprue C:
photo 388237


Jammer genoeg is de motorkap flink krom..., geen handige opstelling van dit onderdeel in de sprue:
photo 388232


Sprue D:
photo 388235
Helaas is sprue D zo krom als een hoepel. Al valt dat voor de individuele onderdelen nog wel mee waarschijnlijk en die enorm lange uitlaat buigen we wel bij.
photo 388236


Transparante sprue:
photo 388239


Vinyl banden, helaas zonder markering van merk, radiaal, breedte etc.:
photo 388238


Decals:
photo 388230


Wat opvalt aan de sprues is dat het gietwerk over het algemeen genomen redelijk is. De detaillering is zonder meer goed. Wat erg leuk is aan dit model is behalve dat er 4 uitvoeringen te bouwen zijn, ook alle 5 de deuren in een open stand zijn te maken! Bij welk ander model van een auto vindt je dat? Verder is opvallend dat de portieren allemaal in het transparante gietraam te vinden zijn. Dat wordt dus een precies afplakklusje voordat er gespoten kan worden. Afplak mallen zijn niet bijgeleverd.

De handleiding is een waar boekwerk op A4-formaat. Helaas heeft men de computertekeningen met teveel compressie naar de drukker gestuurd, want de tekeningen zijn vaag (getande lijnen) en daardoor soms onduidelijk. Heller heeft de gewoonte om alle kleuren en handelingen met coderingen aan te geven, die elders in de handleiding verklaard worden.

De handleiding, een lijvig boekwerk:
photo 388226


Onduidelijke print:
photo 388243


Dit is de kleur die ik de R4 GTL wil geven, Hobby Color 41 (Pale Green):
photo 388231


Hier is de kleur op een echte R4 GTL te zien, Renault's kleurnummer 913 dus:
photo 388246

De kleuren matchen in het echt beter, mijn iPhone heeft de neiging de kleurtemperatuur naar eigen inzicht aan te passen :)

Hopelijk binnenkort meer!

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2016 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk project, al zie ik viertjes liever roestvrij :lol: . De Ebbro kit is inderdaad flink duur en mooier gegoten en gedetailleerd, maar lijkt verder nergens op. Een mengelmoes van verschillende bouwjaren en typen, en op veel details gewoon niet kloppend. Dan vind ik de Heller kit leuker.
Deurtjes open zetten is een leuk idee van Heller maar in het echt vallen ze gewoon weer dicht als je ze loslaat :mrgreen: Alleen de achterklep heeft een verende uithouder (die beter werkt dan de meeste gasveren van tegenwoordig).

Qua roest zijn er een aantal plekken waar R4's erg roestgevoelig zijn, helaas aan den lijve ondervonden:

-bovenranden voorspatborden (vooral zichtbaar met motorkap open) '
-wielophanging achterzijde, aanhechting van de zwenkarmen. Dit rot soms door tot in de dorpel bij de achterdeuren
-bovenranden panelen achterspatborden, soms flinke roestsporen vanaf de paneelnaad
-vanuit alle ruiten, van onderaf uit de rubbers

Natuurlijk kan verder alles roesten als de lak verouderd is maar bovenstaand is R4 eigen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 1:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Pracht auto, pracht kit. Op ESM maar even goed om me heen kijken. Mijn vader heeft vroeger een (in mijn ogen) iets donkerder GTL gehad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Dank voor jullie reactie!

@TheFlyingDutchman: altijd waardevol die tips van echte R4-gebruikers. Dat van die zelf dichtvallende deuren is ook een goeie, ik zal kijken hoe ik hier invulling aan geef in het diorama. Als je zelf nog foto's hebt van jouw R4 met haar aangevreten plekjes, dan houd ik me aanbevolen. Voor de rest trek ik het web leeg ;) Trouwens, ben jij misschien op de hoogte van de bijbehorende bekleding-uitmonstering bij kleur 913? Ik heb al naar de R4 Club in NL en GB gemaild maar nog geen reactie.

@René: dat is een mooie prooi voor de jacht op ESM :)

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik weet bijna zeker dat het gewoon zwarte skailederen bekleding moet zijn! De latere GTL's vanaf de jaren '80 hadden vaak een beige/bruin of rood/blauw/grijs blokjespatroon maar volgens mij werden ze toen alleen nog maar in wit en diverse tinten rood en blauw afgeleverd. De afwerking van deurpanelen bestaat uit bordkartonnen platen die ook bespannen zijn met bekleding. De rest van de deur is gewoon gelakt blik zoals de buitenzijde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
@TheFlyingDutchman: Dank voor je hint! Het betreft stoelen met een hoofdsteun en Heller zegt dat het model in kwestie (voor mij dus de GTL) van 1984 is. Ik twijfel zelf of kleurnummer 913 toen nog wel toegepast werd. Volgens Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_4 werd de GTL in 1978 geïntroduceerd. De eigenaar van Le Classics http://www.leclassics.nl/home/ dacht zelf dat er grijs of beige stof bij nummer 913 hoorde... The search continues!

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
oke een perfecte kit is makkelijk en maakt het simpeler om de kit mooi in elkaar te zetten , maar toch op een of andere manier vind ik die iets mindere kitjes (zolang de verhoudingen en details maar kloppen) wel heel erg leuk ..
gewoon meer werk om er iets moois van te maken en dat vind ik dan weer niet heel erg ...

gaaf kitje dit !!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
@Richard: zeker een mooie kit maar ook zeker met tekortkomingen (ook in de detaillering). Maar dat is natuurlijk de uitdaging voor de modelbouwer, om er dan toch iets moois van te maken.

De eerste tekortkomingen van deze kit zullen hier spoedig volgen :)

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Het eerste 'probleem' dient zich aan bij de versnellingsbak. De bak bestaat in deze kit uit twee elementen, waarvan bij 1 deel de aandrijfassen mee gegoten zijn. Dat is best wel vreemd, maar het zal voor een goede passing bedoeld zijn. Het wegvijlen van de beruchte gietnaden is bij de moffen van de aandrijfassen een crime, maar met een driehoekvorimig naaldvijltje kom je een heel eind.

Maar het echte 'probleem' ontdekte ik na research van een echte R4 versnellingsbak op het web. Heller's interpretatie is wel heel summier. Bijna alle constructieve flenzen zijn weggelaten en bij het deksel van de bak, waar Heller wel een poging tot het maken van flenzen ondernomen heeft, kloppen ze niet. Hier ligt dus een mooi klusje in het verschiet. Ik ga proberen een accuratere bak te maken, al zal ik hem niet helemaal krijgen zoals het hoort vermoed ik.

De R4-bak volgens Heller:
photo 388519

De echte R4-bak:
photo 388521

Het deksel van de versnellingsbak volgens Heller (rechts, met die flauwe flenzen):
photo 388520

Het echte deksel van de bak (een kwartslag gedraaid):
photo 388535

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement