Wederom de Regia Aeronautica, nadat ik tijdens de eerste uitvoering van deze groepsbouw de Folgore
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=212&t=40352&start=60 gebouwd te hebben en tijdens de Battle of Britain groupsbouw de Falco
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=232&t=45296&start=90 wilde ik nu wederom iets bijzonders bouwen. De geweldige Cant.Z-1007, een van de slankste bommenwerpers die ik ooit gemaakt heb. En met een hele bijzondere camouflage waarvan ik op het moment nog geen idee heb hoe ik dat dit keer ga oplossen.
Mijn excuses alvast bij deze dat ik nu pas begin, maar ik ben net afgelopen 3 oktober verhuisd en moest eerst goed en wel geïnstalleerd zijn voor ik wat aan de hobby kon doen.
De Cant.Z-1007, overgenomen van Jan (Trajanus) in de originele 1972 uitvoering van Supermodel waar ik net lekker lomp de verpakking van af heb gehaald.
Bijgaand het briefje van JanMet ook daarbij een mooi kleurenplaatje van het interieurEn mooie plaatjes van de camouflage waar ik dus nog even goed over na moet gaan denkenDe doosMet inhoudEn de heerlijk verkleurde handleidingMaar wat gaan we dan precies maken?
Nou deze dus:
De Alcione (Kingfisher)Ja deze vogel dus:
Lijkt het er wat op?Nou genoeg gemekkerd, de Alcione, het gaat hier om een drie motorige medium bommenwerper gemaakt van houten spanten, ontworpen door Filippo Zappata, de man achter de Z.506. En men zeg (of nou ja wikipedia) dat dit de beste bommenwerper was die de Italianen in elkaar geknutseld hebben, dus zelfs beter dan de Sparviero.
Het toestel is in de loop van de jaren dertig ontwikkeld als doorontwikkeling van de Z.506 en in 1937 vloog dan ook het eerste prototype. Tijdens deze eerste vlucht waren ze al tevreden over de besturing en de wendbaarheid van het toestel. Echter vielen de prestaties in eerste instantie tegen.
Zodoende bedacht Zapata een geupgrade variant van het toestel, de Bis, het toestel kreeg drie motoren van het type Piaggio P.XI RC.40 een afgeleide van de Gnome-Rhône 14K radiaalmotor) met 736 kW (986 hp). Stukken beter dan de watergekoelde, onbetrouwbare (italiaans...) motoren.
Het toestel beschikte over vijf bemanningsleden, te weten twee piloten, een ingenieur, een radioman en een navigator/bommenman (geen idee hoe deze persoon nou echt zou moeten heten). De beide piloten zaten achter elkaar, in een jachtvliegtuig opstelling, zodat de navigator door het toestel kon lopen indien nodig. De tweede piloot zorgde er in eerste instantie voor dat het voor de eerste piloot wat makkelijker was om te sturen, aangezien er nou van twee mensen spierkracht werd gebruikt om het toestel te kunnen besturen. Zoals mogelijk wel bekend is er ook een soortgelijke Z-1007 Bis met een dubbele staart.
Het toestel klinkt als de natte droom van veel piloten, er zaten echter ook veel nadelen aan, ten eerste waren er weinig verdedigingsmogelijkheden, daarnaast waren de motoren onbetrouwbaar en stiekem nog steeds ondergemotoriseerd (alhoewel ik graag 10 % van het vermogen extra in mijn auto zou wil hebben, maar dat terzijde), en de houten constructie, zeg maar het frame van het toestel, was gevoelig voor scheuren en andere klimaatgevoelige ellende waar ze veel mee te maken kregen in Noord-Afrika en Rusland.
Door het lage gewicht bleef het toestel echter wel zweven en dook het niet naar beneden wanneer de motoren uit zouden vallen.
Totaal zijn er (wederom volgens wikipedia) 560 toestellen gemaakt.
Enkele specificaties:
Lengt: 18.35 m
Spanwijdte: 24.80 m
Hoogte: 5.22 m
Vleugeloppervlak: 70 m²
Leeggewicht: 9,396 kg
Maximaal gewicht: 13,621 kg
Maximum snelheid: 458 km/h
Kruissnelheid: 338 km/h
Maximum vliegafstand: 1,795 km
Maximum hoogte: 7,500 m
Bewapening:
Geweren:
2 × 12.7 mm Isotta-Fraschini Scotti of Breda-SAFAT machine geweren
2 × 7.7 mm Breda-SAFAT machine geweren
Bommen:
1,200 kg in het ruim. 1,000 kg op de vleugels. Of een gecombineerd gewicht van 2,200 kg.
Tot zover de inleiding, ik vind hem in ieder geval supergaaf en ik ga hem eens vliegend bouwen vanwege de geweldige bijgeleverd doorzichtige standaard.
Maar de kleuren, daar ben ik nog niet uit, keuze genoeg met die gekke Italianen.