Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 1:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Recent een lading helikopters gekregen van een collega die geen tijd meer heeft om deze te maken.
Uit dat stapeltje heb ik deze gehaald voor de groepsbouw.
photo 371374
Hiermee ga ik ver buiten mijn comfort zone. Normaal hou ik me bezig met WO2 vliegtuigen.

De vermelding op de doos is AH-58D maar na wat www-spitten blijkt dit geen officiële naam te zijn.

OH-58's zijn afgeleid van de civiele Bell Jet Ranger en dienden als verkennings- en vuurgeleidingshelikopters van het US Army. Deze kleine heli's werkten nauw samen met Apache's en Cobra's.
Enkele Kiowa's waren uitgerust met rockets en hellfire voor het "US Army Special Operations". Deze OH-58D's hebben deelgenomen aan operaties vanaf het fregat USS Nicholas.
De toestellen voerden aanvallen uit op boorplatforms in de Perzische Golf die in Iraakse handen waren gevallen. Zo schakelden ze luchtdoelgeschut uit met hun rockets.
Tevens hebben ze een 50tal krijgsgevangenen gemaakt tijdens een aanval op een bezet Koeweits eiland.
bron: Gulf Air War Debrief (Stan Morse)

Ik schrijf in de verleden tijd want onlangs is de Oh-58D met pensioen gegaan.

Even het doosje open getrokken:
photo 371376
photo 371375
Ziet er allemaal netjes uit. Ik dacht wel een klein vliegding uit de doos te halen maar toch valt ie nog kleiner uit dan ik voor ogen had.

Goed, we kunnen beginnen met friemelen...

Gr
Thiery


Laatst bijgewerkt door Lt D op di 28 jun, 2016 4:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 mei, 2016 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes met deze kit, Lt D. Ik ben er ook mee bezig maar besloot hem wat te pimpen; je vindt dat topic hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=47028 Ik vind het kitje nog vrij nauwkeurig, al zijn de bewapeningsmogelijkheden beperkt. Ik heb maar een setje Hummers erbij gekocht om er toch nog een Browning aan te kunnen hangen. Voorlopig is hij gestrand op het zoeken naar decals. Ik weet ook niet of de boxart helemaal klopt voor de Golfoorlog, er zijn bijvoorbeeld geen luchthappers op de motorkap. scratchen is mogelijk maar niet zo eenvoudig:

photo 352983

photo 352982


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 mei, 2016 20:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mooie kleine heli !
Ik ken hem, en weet dat hij op zich best goed in elkaar valt.
Ook leuk dat je er een stukje operationele geschiedenis bij vermeld.


Heel veel plezier ermee !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke heli en interessante intro. Nooit geweten dat er ook op en om de booreilanden gevochten werd. Grappig dat daar zo'n helicopter voor ingezet werd. ik zou dan eerder een Cobra of Apache verwachten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke 'afwijking' Thiery.

Wellicht wat inspiratie: http://dstorm.eu/pages/en/usa/h-58.html

Zit ook wel een leuke voor Michel bij (gecrasht).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 21:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
:lol:

Altijd blij als je aan me denkt, René !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 11:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt voor de reacties.

@René:
bedankt voor de fotografische link!

@StevenVD:
Ik was je topic reeds aan het volgen.
Impressionant! Nu ik het doosje zelf heb opengetrokken en merk hoe klein het model is, stijgt mijn respect voor de detaillering die je aanbrengt.

Over de luchthappers:
Afgelopen maand het www afgeschuimd en god weet welke sites ik allemaal bezocht heb.

Kort samengevat (met excuses indien ik teveel eigen/vrije interpretatie aanwend)
Tijdens de Iraakse-Iraanse oorlog hadden olietankers last van snelle Iraanse patrouilleboten.
Daarom startte de US "Operation Prime Chance" om schepen onder Amerikaanse vlag te beschermen bij hun doortocht in de Perzische Golf. In 1987 zouden bewapende OH-58D's de SEABAT AH-6/MH-6 aflossen.
In 100 dagen tijd zijn 15 OH-58D's omgebouwd naar bewapende configuratie en uitgezonden als Task Force 118. De US Army gebruikte voor deze toestellen de officieuze naam "AH-58D" (zie doos Italeri!)

photo 371844
(foto van wikipedia)

Door het succes van deze heli's werd beslist om alle andere Kiowa's om te bouwen naar de Kiowa Warrior configuratie.
Deze ombouw begon rond 1991. Deze toestellen kregen de benaming OH-58D(I). Naast bewapening werd het hele toestel wat gepimpt (dus ook de motor en de luchthappers).

De upgrade dateert dus van tijdens en na de 1ste Golfoorlog.
Ik denk dus dat Italeri's versie zonder verdikte luchthappers correct is. Deze "Prime Chance"-versie ofte "AH-58D" verbleef net voor de Desert Storm reeds in de Golfstreek en kon door de gebeurtenissen niet terug naar de US voor de update.

En nu naar het model:
De eerste werkzaamheden zijn een feit.
De zijraampjes worden overschilderd dus kon ik gewone plastieklijm gebruiken.
Het interieur moet zwart maar dat komt wat hard over op deze schaal, dus Hu67 gebruikt.
photo 371818

Ik heb intussen al mijn potjes groene kleur bovengehaald maar niets komt in de buurt van de gewenste kleur voor de buitenzijde.
Ik meen ergens gelezen dat olijfgroen niet correct is. Het zou iets tussen groen en bruin moeten zijn....
Nog maar eens het www afschuimen.

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
kom je dan niet op khaki-drab uit? Benieuwd naar het vervolg. Wel jammer dat deze recent uitgefaseerd zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 20:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Nog niet helemaal uitgefaseerd, er wordt momenteel nog een eenheid naar Zuid Korea gestuurd. Zodra die klaar zijn is het wel einde verhaal, voordat ze op missie gingen hebben ze trouwens nog een uitermate indrukwekkende formatie vlucht gedaan met tientallen Kiowa's.




Succes,



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Lt D schreef:
Ik denk dus dat Italeri's versie zonder verdikte luchthappers correct is.


Na dit te posten heb ik ook een tijdje gekeken of ik foto's kon vinden met die dingen er op met een bijschrijft uit de golfoorlog maar ik kon niks duidelijks vinden. Dan maar in mijn Squadron-boekje gekeken en je hebt gelijk. Op mijn foto is de Kiowa wel zandbruin met een omgekeerde V.

photo 371933


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement