Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginnersboot
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 jan, 2016 22:25 pm
Berichten: 2
Hey allemaal,

Mijn naam is Ruben en ik wil graag mijn eerste houten modelboot maken! Ik ben 20 jaar en ik heb als kind redelijk veel geknutseld en bouwpakketjes in elkaar gezet. Echter alleen plastic en papier. Alleen de laatste 8 jaar ongeveer helaas niks meer gedaan. Nu ben ik laatste tijd weer erg geïntresseerd geraakt in model bouwen en ik vind houten schepen het mooiste. Het liefst oude zeilschepen met VOC uiterlijk, jullie begrijpen dan vast wel wat ik bedoel :)
Nu mijn vraag is aan jullie. Wat is een beetje een degelijke ''beginnersboot''. Hoeft niet gelijk super makkelijk te zijn, ik wil bijvoorbeeld geen kant-en-klare romp bijvoorbeeld en vind details erg leuk, maar het is natuurlijk wel mijn eerste boot. Ik heb ongeveer een budget van 100 euro en zat te denken aan de

- Constructo Albatros: http://www.modelbouwkrikke.nl/modelbouw/contents/nl/p17362_constructo-80702-albatros-155.html
- Artesania Virginia: http://www.modelbouwkrikke.nl/modelbouw ... ginia.html
- Mantua Racehorse: http://www.albatrosmodelbouw.be/nl/mantua/2919-mantua-race-horse.html
- Mantua Golden Star: http://www.historische-modelbouw.nl/?a=view-item&id=329
De laatste 2 zijn echter wel wat duurder met verzendkosten of gewoon hogere prijs.

Ik vraag me af wat een goede keuze zou zijn. Ik sta natuurlijk ook open voor andere boten en suggesties! Jullie weten immers meer dan ik! Het budget is maaaximaal 100 euro :)
Hartelijk bedankt voor jullie hulp alvast en ik ben natuurlijk van plan een verslag te maken van mijn eerste boot en deze hier te posten.

Groeten,
Turf


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginnersboot
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 23:40 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ruben
ik zou zelf voor de eerste twee kiezen, beide merken zijn redelijk aan elkaar gewaagd qua kwaliteit, al dacht ik dat de tekeningen van Constructo net even iets duidelijker zijn dan de artesania

Qua model ontlopen deze twee elkaar niet, relatief makkelijke boeg en scheg. De laatste zou ik me nog niet aan wagen vanwege de nogal stompe boeg.

Hout is totaal iets anders dan plastic en het past vaker niet dan wel, daarbij moet je wel even door hebben hoe het beplanken gaat, want geloof me, de beplanking van de romp is 60% van het model qua toonbaarheid

De tuigage is bij beide relatief simpel en wil je de modellen onder zeil, regel dan fijn linnen bij 1 of andere stoffen toko en maak daar je zeilen van, korte zoom maken en die vastlijmen en dan moeders, oma of handig vriendinnetje voor het naaiwerk. In het schepen gedeelte is volgens mij nog de how to voor het beplanken, lees dat eens paar keer aandachtig door, dat kan enorm helpen. nou ja in de diverse topics staat voldoende beschreven over bouwplanken, hoe de spanten te verlijmen etc etc

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginnersboot
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 jan, 2016 22:25 pm
Berichten: 2
Bert Takken schreef:
Ruben
ik zou zelf voor de eerste twee kiezen, beide merken zijn redelijk aan elkaar gewaagd qua kwaliteit, al dacht ik dat de tekeningen van Constructo net even iets duidelijker zijn dan de artesania

Qua model ontlopen deze twee elkaar niet, relatief makkelijke boeg en scheg. De laatste zou ik me nog niet aan wagen vanwege de nogal stompe boeg.


Hey Bert,

Bedankt voor je reactie! Ja ik had al iets gelezen over dat een stompe boeg een stuk lastiger dan een spitse is en ik ga daarom inderdaad 1 van de eerste 2 kiezen. Bedankt voor de tip. Weet jij of iemand anders misschien of de Virginia of de Albatros een dubbele beplanking heeft op de romp? Ik denk dat ik dan wat foutjes weer weg kan werken etc en tegelijkertijd krijg ik meer oefening. Ik kan het zelf niet helemaal vinden. En erg bedankt voor je tips!
Bedankt!

Groeten

Edit: Ik heb besloten de Constructo Albatros te bestellen. Bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginnersboot
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:03 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ja, de meeste kits hebben een dubbele beplanking

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginnersboot
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Gebruiksaanwijzing van Constructo is meestal erg goed en met foto's verduidelijkt. Artesania is ook zeker niet slecht hoor en ook zeker geschikt als beginnersboot. Zelf vind ik de Albatros er net even wat mooier uitzien. ;)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement